Tillskott för manen och svansens tillväxt?

L

Lord Owen

Min hästs svans är rejält misshandlad och även om jag vet att den kommer växa ut ordentligt så småningom så vill jag gärna hjälpa den på traven så att säga. :crazy:

Vad finns det för tillskott/foder som hjälper hårremmen och taglet att växa och bli fint?
 
Sv: Tillskott för manen och svansens tillväxt?

Kolla på www.hippok9.nu dom har mycket bra örtblandningar... Tycker inte du ska ge några "konstlade" tillskott om hästen inte har någon brist på något.. Däremot örter gör juh ingen skada...
 
Sv: Tillskott för manen och svansens tillväxt?

Hej!
När jag fick min gamling för 5 år sedan(nu 22 år) så hade han mycket dålig svans och mantillväxt, pannluggen var i det närmaste obefintlig. Han hade alltid sett ut på det viset, i alla fall sedan han kom till Sverige 89. Han hade också ganska svårt vid pälsfällning/pälssättning och kunde långa perioder vara nästintill naken. Dvs han fällde av snabbt innan pälsen under hade växt till sig och han hade dåligt med vinterpäls.

Jag började att ge honom Steeljoint mineraler när jag fick honom.
Efterhand så började man/svans och till och med pannlugg att växa. Nu är det sådan tillväxt på det att jag måste klippa manen ca var 3 e vecka och det är lika med svansen. Pannluggen är fortfarande tunn men mycket mycket bättre än de 3 strån han hade tidigare.

Hans övriga päls har det inte vart något problem med heller sedan dess. Han får nu varje vinter riktig björnpäls och dessutom så är färgen i pälsen helt annan än den var tidigare. Han var förr ganska ljus och dassig i pälsen, nu så skiftar han beroende på årstid och varierar från ljust gulbrun(bork) till nästan orange.

Jag är övertygad om att det är Steeljointen som hjälpt honom med detta. Ett kanon mineralfoder!
 
Sv: Tillskott för manen och svansens tillväxt?

pinky skrev:
Man måste bara tänka på att det innehåller mycket kalk, så man håller koll på Ca/P -kvoten! :idea:

Men det är väl självklart..
Samma sak gäller ju för alla tillskott, att man kollar på innehållsförteckningen och gör en foderstat som passar den häst som ska äta det!
 
Sv: Tillskott för manen och svansens tillväxt?

Åh, förlåt om du tog det som personlig kritik, det var inte meningen! :o :D

Jag ville bara säga det, eftersom det finns folk som INTE gör så.

Har faktiskt själv stått i ett stall där det fodrades med lucern (-För det är ett bra proteinkomplement :) ), Miner Blå (-Vaddå, våra hästar är helt normala och behöver inga specialmineraler... :smirk: ) och SteelJoint (-Ett bra "mirakelmedel" för hovarna!) :crazy: .

De fodrades med korn också, och höet var inte analyserat, men jag gissar ändå på kraftigt skev mineralbalans...
 
Sv: Tillskott för manen och svansens tillväxt?

pinky skrev:
Åh, förlåt om du tog det som personlig kritik, det var inte meningen! :o :D
Nej då, jag tog det inte personligt på något sätt..
Bara det att jag antog att folk vet vad de stoppar i sina hästar. Själv läser jag ju alltid på om sådant jag ska ge, därför tror man ju att andra också gör det.

Men så verkar då inte vara fallet..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 440
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 063
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 345
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp