Tillskott för lederna på unghäst...

KrullTroll

Trådstartare
Är det någon "fara" med att ge ledtillskott (tex nypon) till en unghäst?
Med fara menar jag att det skulle hämma hästens egna produktion?

Har en 5-åring som ibland knäpper/smäller i framförallt kotlederna när man tex ska kratsa hoven och lyfter benet. Han kan oxå uppfattas som stel på morgonen, men det löser han ofta själv med att stretcha ordentligt på väg ut ur boxen. Men även då kan det "smälla" i lederna.
Jag tänker att ledtillskott skulle kunna hjälpa till att smörja lederna och förebygga problem längre fram?

Han är pigg och kry, ingen hälta, bra kondition och musklad efter utbildnig och ålder.
Kanske är det bara jag som är överkänslig. Men fick ta bort mitt sto i höstas pga ledproblem så vill väl göra vad jag kan för att undvika det igen.
 
Det ska inte vara nån fara med nyponen,men du riskerar att dölja ev problem med det. Jag hade kollat upp hästen först om det knäpper och smäller på en så ung häst vid bara tex hovkratsning och att den verkar så stel. Känns väldigt oroväckande i mina öron. Men så har jag också haft en femåring själv med liknande som visade sig ha pålagringar så illa att hon fick tas bort. Bättre att kolla upp en gång extra om man känner på sig att nåt är fel eller inte riktigt som det ska.
 
Det ska inte vara nån fara med nyponen,men du riskerar att dölja ev problem med det. Jag hade kollat upp hästen först om det knäpper och smäller på en så ung häst vid bara tex hovkratsning och att den verkar så stel. Känns väldigt oroväckande i mina öron. Men så har jag också haft en femåring själv med liknande som visade sig ha pålagringar så illa att hon fick tas bort. Bättre att kolla upp en gång extra om man känner på sig att nåt är fel eller inte riktigt som det ska.

Vet har kollat på honom (ej klinik) och han visade inget på böjprov så de tyckte inte att det var nödvändigt med vidare undersökning
 
Risken finns ju som sagt att du maskerar ett ev kommande problem med nyponen. Å andra sidan är det ju inte säkert att det heller kommer bli ett problem så det är ju en bedömning du får göra själv men man bör ha i åtanke att det inte är ovanligt att nypon hjälper lite knackiga hästar till ett bättre liv. Därmed om du ger nypon och hästen blir dålig så får man räkna med att det gått längre innan man upptäckte det än utan och att den kan bli drastiskt sämre när man i så fall tar bort nyponen.
 
Jag hade kollat på klinik och när jag har intyg på att hästen är frisk så ser jag inga problem med att ge typ nypon till yngre hästar men jag hade aldrig vågat ge det, till nån häst, om jag inte visste säkert att jag som @EmmaW säger, inte riskerar att maskera ett problem som då kan gå mycket längre och bli sämre.
Vet undersökningar hemma ger generellt inte speciellt mycket när det gäller problem med leder, hältor och andra rörelsestörningar. Jag åker alltid till en klinik där jag får mer valuta för pengarna :)
 
Min häst har knäppt i en kotled sedan jag köpte henne som femåring. Hon har inte ont utav det och det är enbart vid hovkratsning det märks. Jag ger gurkmeja förebyggande men enbart vintertid just för att underlätta när hon har brodd på sig och resultatet håller i sig i flera månader efter jag har slutat med gurkmejan. Hon väger ca 400 kg och jag ger ungefär 0,5 msk varje dag under broddningstid. Min är kollad med röntgen men det finns ingen förändring. Hästar kan knäppa om lederna precis som vi människor utan att det är något fel men lite hjälp vid extra påfrestning är inte fel.
 
Nypon har en antiinflammatorisk effekt. Att ge nypon "förebyggande" är väl lika lämpligt som att ge butta i förebyggande syfte.
Jag hade nog hellre, i såna fall, gett typ glukosamin, som i bästa fall kan påverka ledbrosket i positiv riktning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp