Tillskott för hovarna - bra eller bu?

Enligt innehållsförteckningen innehåller denna produkt ingen koppar alls! Dessutom innehåller produkten rätt låga halter av andra för hoven viktiga ämnen som metionin, zink och biotin. I övrigt innehåller produkten extremt små mängder av makromineraler, t.ex. 0,025 g kalcium per dos som ska jämföras med kalciumbehovet som t.ex. är 30 g för en 500 kg häst som rids lätt. Produkten innehåller även A- och D-vitamin som en häst nästan aldrig behöver ha tillskott av samt MSM som innehåller svavel som kan binda vid mikromineraler som koppar och selen och därigenom hämma upptaget av dessa mineraler.

Inte den jag köpte men det var ett år sen. Den hade koppar.
Enligt innehållsförteckningen innehåller denna produkt ingen koppar alls! Dessutom innehåller produkten rätt låga halter av andra för hoven viktiga ämnen som metionin, zink och biotin. I övrigt innehåller produkten extremt små mängder av makromineraler, t.ex. 0,025 g kalcium per dos som ska jämföras med kalciumbehovet som t.ex. är 30 g för en 500 kg häst som rids lätt. Produkten innehåller även A- och D-vitamin som en häst nästan aldrig behöver ha tillskott av samt MSM som innehåller svavel som kan binda vid mikromineraler som koppar och selen och därigenom hämma upptaget av dessa mineraler.

Från Trikems egen hemsida:


INNEHÅLL per 30ml
Biotin
Lecitin
Metionin
Lysin
Vitamin A
Vitamin D
Zink kelaterad
Magnesium
Koppar
Fosfor
MSM

RÅVARUINNEHÅLL:
Dextros
Bryggerijäst

15
500
1250
1450
12500
2500
62,5
400
73
118
1250
mg
mg
mg
mg
IE
IE
mg
mg
mg
mg
mg
 
Från Trikems egen hemsida:


INNEHÅLL per 30ml
Biotin
Lecitin
Metionin
Lysin
Vitamin A
Vitamin D
Zink kelaterad
Magnesium
Koppar
Fosfor
MSM

Jag googlade och den första sida jag fick upp var från Horze där man listade följande:

INNEHÅLL per 20g (30 ml)

Biotin 15 mg
Lecitin 500 mg
Metionin 1250 mg
Lysin 70 mg
Glycin 50 mg
Tyrosin 40 mg
Vitamin A 12500 IE
Vitamin D 2500 IE
Zink kelaterad 62,5 mg
Magnesium 410 mg
Fosfor 34 mg
Kalcium 25 mg
MSM 1250 mg

Horze kan ju i och för sig ha glömt att ta med koppar eller så har Trikem ändrat receptet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vilka foder/ tillskott är kan man ge som är bra för magen?:) Jag har 2 shettisar som just nu bara äter hösilage. Ponny 1 äter mellan...
Svar
9
· Visningar
1 653
Senast: Amha
·
Hästmänniskan Skulle behöva råd från er hästmänniskor om vilket beslut som är klokast. Min situation ser ut såhär: Jag pluggar i Uppsala, dvs...
2
Svar
28
· Visningar
3 340
Senast: Korven
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 247
Senast: kem
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 537
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp