Tillskott för hovarna - bra eller bu?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Såg att bl.a. Krafft hade något tillskott speciellt för hovarna. Har även sett liknande hos några andra märken.
Herr Hästs hovkvalité lämnar ju "lite" att önska....:angel: Även om det verkar gå något i rätt riktning.
Men hjälper såna här tillskott verkligen? Jag förstår ju att det inte är några mirakelkurer, men kan man öht se någon förbättring på säg ½-1 års sikt? Är de värda pengarna generellt?
 
Har du en brist på ex koppar i din foderstat så kan koppartillskott göra en jätteskillnad. Men koppartillskott som samtidigt innehåller järn är värdelösa, de motverkar varandra.
 
Biotin producerar hästen själv och är mest till hjälp om hästen har någon störning i den egna produktionen, om jag har förstått det hela rätt.
 
Såg att bl.a. Krafft hade något tillskott speciellt för hovarna. Har även sett liknande hos några andra märken.
Herr Hästs hovkvalité lämnar ju "lite" att önska....:angel: Även om det verkar gå något i rätt riktning.
Men hjälper såna här tillskott verkligen? Jag förstår ju att det inte är några mirakelkurer, men kan man öht se någon förbättring på säg ½-1 års sikt? Är de värda pengarna generellt?
 
Såg att bl.a. Krafft hade något tillskott speciellt för hovarna . . . . . Men hjälper såna här tillskott verkligen?

Hovtillskott är ett av få tillskott som faktiskt kan hjälpa. Orsaken är att det ofta är brist i foderstaten på de ämnen som behövs för att bygga hornets keratin, t.ex. metionin, zink och koppar. Sen finns det naturligtvis hovtillskott som innehåller så lite av de ämnen som behövs att de inte ger någon effekt. Det finns även s.k. hovtillskott som har en felaktig sammansättning som t.ex. Kraffts hovtillskott som helt saknar koppar. Ett problem med de flesta hovtillskott är att zink har tillsatts i form av zinkoxid som har låg biotillgänglighet. Kraffts produkt är dock ett undantag och innehåller zinksulfat som är ett betydligt bättre alternativ. Jag skulle dock inte ge Kraffts hovtillskott utan att samtidigt ge extra koppar. Zink hämmar upptaget av koppar och det är redan brist på koppar i våra gräs och grovfoder. Att tillsätta zink utan att samtidigt tillsätta koppar kan leda till allvarlig kopparbrist.

Om man bemödar sig att analysera sitt grovfoder och betesgräs och tillsätter de näringsämnen som behövs för att foderstaten ska täcka hästens behov och vara i balans så behövs inga särskilda hovtillskott.
 
Absolut, men testa dig fram till rätt medel. Vår häst MÅSTE ha Enzion inget annat fungerar. Hennes problem är att sulorna är så tunna, utan Enzion lämnar hon blodfläckar efter sig...
Tyvärr finns inte Enzion att köpa i Sverige längre.
 
Vår häst MÅSTE ha Enzion inget annat fungerar. Hennes problem är att sulorna är så tunna, utan Enzion lämnar hon blodfläckar efter sig...
Tyvärr finns inte Enzion att köpa i Sverige längre.

Enzion är inget bra hovtillskott. Det är faktiskt ett av de sämsta hovtillskotten på marknaden. Bra att det inte finns att köpa längre.

http://www.bukefalos.com/threads/tillskott-for-forbattrad-hovkvalitet.1400942/

Om din häst har tunna sulor så är problemet ett annat. Den vanligaste orsaken till att en häst har tunna sulor är att hovbenet har sänkts ner i hoven vilket gör att sulan plattas ut, dvs. blir mindre konkav. Har dessutom hovbenet roterat så kan spetsen på hovbenet ligga farligt nära hovens undersida. Det som orsakar en sänkning och rotation av hovbenet är laminitis, dvs. en inflammation i lamellranden. Laminitis brukar även kallas för fång. Har du röntgenbilder på hovarna?

Ett bra hovtillskott kan visserligen göra sulan hårdare och minska slitaget med det viktigaste är att man minimerar socker- och stärkelsehalten i foderstaten och ser till så att hovarna verkas korrekt.
 
Enzion är inget bra hovtillskott. Det är faktiskt ett av de sämsta hovtillskotten på marknaden. Bra att det inte finns att köpa längre.

http://www.bukefalos.com/threads/tillskott-for-forbattrad-hovkvalitet.1400942/

Om din häst har tunna sulor så är problemet ett annat. Den vanligaste orsaken till att en häst har tunna sulor är att hovbenet har sänkts ner i hoven vilket gör att sulan plattas ut, dvs. blir mindre konkav. Har dessutom hovbenet roterat så kan spetsen på hovbenet ligga farligt nära hovens undersida. Det som orsakar en sänkning och rotation av hovbenet är laminitis, dvs. en inflammation i lamellranden. Laminitis brukar även kallas för fång. Har du röntgenbilder på hovarna?

Ett bra hovtillskott kan visserligen göra sulan hårdare och minska slitaget med det viktigaste är att man minimerar socker- och stärkelsehalten i foderstaten och ser till så att hovarna verkas korrekt.
Ja, hovarna är röntgade, ingen anmärkning. Använder mig av Hovslagare rekommenderad av ATG klinik som också tipsade om Enzion. Vi köpte hästen 6 år gammal, idag 13 år, hon åt Enzion redan då och har funkat sedan dess. Har slutat med Enzion några gånger och problem har kommit efter ca 3-4 månader, blir märkbart bättre när vi har börjat igen. Har även i flera år haft analyserat hösilage
 
Tillskott hjälper om orsaken är brist på vissa ämnen.

Men dåliga hovar kan ha många orsaker. Fel skoning, för långt intervall och kanske ffa genetiska svagheter. Tyvärr har vi avlat fram hästar som kan springa fort, hoppa högt och lyfta snyggt på benen men glömt bort att kolla hur avelsdjurens hovar ser ut.
 
Analysera maten är inte särskilt dyrt och det är billigare än att ge tillskott på måfå.

Och så får man motionera hjärnan när man räknar ut vad som behöver tillsättas. Och i mitt fall smyga in den nya mineralblandningen eftersom vissa mat vägrar annars.
 
Tillskott hjälper om orsaken är brist på vissa ämnen.

Men dåliga hovar kan ha många orsaker. Fel skoning, för långt intervall och kanske ffa genetiska svagheter. Tyvärr har vi avlat fram hästar som kan springa fort, hoppa högt och lyfta snyggt på benen men glömt bort att kolla hur avelsdjurens hovar ser ut.
Visst är det så, ibland glöms det viktigaste bort...
Funderar på om vår häst har svårt att tillgodogöra sig något eller några ämnen. Vi har en häst till som får samma mat, hon har kanonbra hovar .
 
Visst är det så, ibland glöms det viktigaste bort...
Funderar på om vår häst har svårt att tillgodogöra sig något eller några ämnen. Vi har en häst till som får samma mat, hon har kanonbra hovar .
Förmodligen om det är kvarstående problem så är det något som är galet. Min häst fick jag ge Enzion en period efter jag köpte honom för att så att säga återställa kvalitén. Det räckte att ge en period och sen hade han aldrig problem med hovarna efter det.

Han hade väldigt spröda hovar när jag köpte honom, vet inte om det berodde på den förra ägarens skoning eller vad. Jag hade nog blivit lite orolig ifall hästen ständigt måste stå på tillskott av någon slag, då är det något som inte riktigt stämmer.
 
Orsaken är att det ofta är brist i foderstaten på de ämnen som behövs för att bygga hornets keratin, t.ex. metionin, zink och koppar. Sen finns det naturligtvis hovtillskott som innehåller så lite av de ämnen som behövs att de inte ger någon effekt. Det finns även s.k. hovtillskott som har en felaktig sammansättning som t.ex. Kraffts hovtillskott som helt saknar koppar. Ett problem med de flesta hovtillskott är att zink har tillsatts i form av zinkoxid som har låg biotillgänglighet. Kraffts produkt är dock ett undantag och innehåller zinksulfat som är ett betydligt bättre alternativ. Jag skulle dock inte ge Kraffts hovtillskott utan att samtidigt ge extra koppar. Zink hämmar upptaget av koppar och det är redan brist på koppar i våra gräs och grovfoder. Att tillsätta zink utan att samtidigt tillsätta koppar kan leda till allvarlig kopparbrist.
Vad finns det för tillskott med mkt koppar (och gärna zink och metionin) men utan järn?
 
Vimital hoof exempelvis.

Enligt innehållsförteckningen innehåller denna produkt ingen koppar alls! Dessutom innehåller produkten rätt låga halter av andra för hoven viktiga ämnen som metionin, zink och biotin. I övrigt innehåller produkten extremt små mängder av makromineraler, t.ex. 0,025 g kalcium per dos som ska jämföras med kalciumbehovet som t.ex. är 30 g för en 500 kg häst som rids lätt. Produkten innehåller även A- och D-vitamin som en häst nästan aldrig behöver ha tillskott av samt MSM som innehåller svavel som kan binda vid mikromineraler som koppar och selen och därigenom hämma upptaget av dessa mineraler.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vilka foder/ tillskott är kan man ge som är bra för magen?:) Jag har 2 shettisar som just nu bara äter hösilage. Ponny 1 äter mellan...
Svar
9
· Visningar
1 653
Senast: Amha
·
Hästmänniskan Skulle behöva råd från er hästmänniskor om vilket beslut som är klokast. Min situation ser ut såhär: Jag pluggar i Uppsala, dvs...
2
Svar
28
· Visningar
3 340
Senast: Korven
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 247
Senast: kem
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 537
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp