Tillskott- diskussion om knäproblem

lady_vip

Trådstartare
Min ena häst har lite bekymmer med framknäna, undersökt grundlig 2 gånger med ett års mellanrum (röntgen, sprutad, återbesök x 3 osv), och har konstaterad överansträngning på ledkapslarna, dvs inga pålagringar eller liknande.

Hon har alltid haft bekymmer med att jobba med bakkärran och dessutom mycket hoppad innan jag fick henne, så bekymrena är inte direkt konstiga.

Nu har hon vilat i ett år, bara gått och skrotat i hagen och haft det gott. Jag började skritta ut henne igår och hon kändes faktiskt jättefräsch och planerar att fortsätta sätta igång henne så smått.

Nu vill jag ge henne tillskott för lederna som gör att det smörjs lite bättre. Glucosamin har jag förstått inte ger sådär jättemycket, inte vanligtvis iaf. Vad sägs som veterinärernas tillskott, typ Artroflex osv? Naturpreparat? Det ideala vore ju något utan karenstid.

Övriga åtgärder blir:
- Hon har BoT-knäskydd och jag kommer även skaffa stallskydden till frambenen. Funderar på magnetskydd, någon som har erfarenhet?

- Verka henne så att tån blir kort, lättare överrullning, och sen sko henne eftersom hon går på sulan annars.

- Stränga regler med ridningen, hon ska så mycket som möjligt bära sig på bakbenen.

- Hoppning max 3 gånger/månad, det kommer vanligen bara vara 2 ggr/månad.

- Samverkan med equiterapeut för att undvika låsningar/spänningar i resten av kroppen.

- Undvika övervikt, just nu är hon lite överviktigt, jag tänkte banta genom skritt och tömkörning för att undvika min extratyngd.

Har ni något att tillägga? Har jag glömt något?

Sv: Tillskott- diskussion om knäproblem

Jag använer Litovet till mina hästar (och till mig själv!)
Det är antiinflammatoriskt också och har funkat bra på mina. Och det är ingen karens.

Ditt träningsupplägg verkar väl klokt. Just mycket arbete vid hand är ju bra när hästen är otränad och dessutom lite tjock.
Jag gör t ex mycket öppnor och slutor vid hand, och är ute i skog och mark och kliver över lite stock och sten, och klättrar backar när jag bygger upp hästar.
Ingen longering eller annat "slitande" arbete!

Litovet, vad innehåller det? Hur upplever du att det fungerar?

Var som sagt ute och skrittade igår, fast tyvärr blev det lite trav eftersom vi stötte på 2 små förrymda hundar som tänkte korsa en rätt så trafikerad väg, men hon tyckte nog bara det var kul och det blev inte mer än max 200 meter.

Longering är jag inte så glad i, bara om det är unghästar som ska spralla av sig överskottsenergi, men tömkörning tycker jag är toppen med tanke på hur mycket rörelser man kan göra i tömmarna.

Litovet, vad innehåller det? Hur upplever du att det fungerar?

Kolla här! Där står en massa. Det är en galactolipid som är det verksamma ämnet.

Jag tycker att mina hästar blir mjukare och mindre "knakiga".

Exempel:
Det tar inte lika lång tid att "leda upp" gammeltanten när man rider. Hon är en fd tävlingshäst som var väldigt stel i sina leder tidigare, och verkade väldigt missnöjd vid ridning. Hon har tidigare t o m varit ovillig att stå på tre ben särskillt länge (t ex vid verkning). Hon verkade helt enkelt ha ont i benen.
Men nu galopperar hon omkring och brallar i hagen, så uppenbarligen känner hon sig nöjd. Hon är helt enkelt mer rörlig, och inte alls så där missnöjd och knackig, både med och utan ryttare.

Själv har jag haft värk i lederna (mest fingrar, handleder och axlar), särskillt på vintern vid kyla. En lite molande värk som känns som muskel- och senfästen är överansträngda. Eller som växtvärk. Lite "slitande" känsla. Rätt trist faktiskt.
Jag äter Litovet i filmjölk (snor lite ur hästarnas hink :smirk:), och har faktiskt knappt känt av eländet alls denna vinter :bump:
Och sådant gör mig glad! :banana:

Det är ju relativt dyrt, hur mycket doserar du? Den stora burken räcker i ca 100 dagar enligt vad jag skulle behöva ge och är det värt pengarna så är det ju välinvesterade pengar. Hur lång leveranstid har du haft?

Jag doserar som det står på burken, dvs ett mått per 100 kg häst. Fast jag har för mig att jag tog lite extra de första veckorna. Minns inte riktigt ...:o

Jag tycker nog inte att det är dyrare än mycket annat jag jämfört med. Men det är klart - pengarna rinner iväg när man har häst ...
Fast för min del har det varit värt det, för t ex den hästen jag berättade om var faktiskt knappt ridbar tidigare ... Och det är ju lite synd ...

Jag får mina hinkar på bara några dagar, så det går rätt fort.

Jag har, trots viss skespism, under hösten givit tillskott. Hästen i fråga har varit lite ofräsch i en bog periodvis, och det var det och även eventuella följder jag hoppades skulle påverkas. Först ett preparat för muskler och rörelsemotorik, sen under vilan ett preparat som sägs stärka leder och ledband, och som ska motverka inflammationer.

Efter en rätt lång vila reds hästen i gång och nån månad senare kommenterade även ET kommenterade om bättre muskelstatus och ruskigt fin häst. Både i utseende och efter genomgång :)

Så, min tvekan är borta. Det jag gav är utvecklat av en vet, och jag kommer att fortsätta att understödja under vilor etc.

Det är örtpreparat som just börjat säljas i Sverige. Man ger små doser i spruta i munnen, och det var väl det ena som var "äckligt" enligt hästen ...

Kan tilläggas att vet har konsulterats först (långt tidigare), men det är inte förrän på slutet som vi hittat rätt väg att ta oss ur detta.

Just nyponpulver (litovet som det tidigare tipsades om) har enligt min vet. fått mkt lovande studier på ledvärk och har i de inledande testerna visat mkt goda resultat. Kan därför mkt väl vara värt att prova!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka