Tillskott av mangan?

TinyWiny

Trådstartare
Jag hjälper en kompis att få ihop en foderstat men hon har bara analys på makromineralerna och inte på mikromineralerna så jag vet inte hur mycket mangan hennes grovfoder innehåller. Kan jag ändå räkna med att grovfodret innehåller tillräckligt eller ska hon ge någon form av tillskott och isåfall vad? Hästen taggar något fruktansvärt på havre så det kan hon inte ge och jag hittar ingenstans där man kan köpa ren mangan. Det är alltså inte intressant med något mineraltillskott med en massa annat i utan det ska vara enbart mangan.

Sv: Tillskott av mangan?

Jag har analys på mikromineralerna på mitt hö och balanserna är inge bra så jag ger extra mangan förutom zink, koppar och magnesium. Efter vad jag förstått så brukar de flesta grovfoder innehålla tillräckligt med mangan.

Jag hade inte gett extra mangan utan analys. Det finns att köpa från den berömda polska sidan.

Ja hade det varit mitt grovfoder så hade det till och med varit ett överskott på mangan så det är därför jag är fundersam.
Jag hittade inget mangan på den polska sidan? Får kolla igen.

Nu hittade jag det :o det första man blir blind på...

Men frågan är ju då om man ska ge tillskott eller inte?

Men hur vet du vilka mikromineral-behov som är uppfyllda eller inte uppfyllda eller kvoterna när du inte har analys på grovfodret?

Övrigt foder uppfyller de andra behoven så de är uppfyllda men just mangan finns det inte något av i de tillskottsfodren som personen har valt att ge och jag kan inte komma på något mer än havre som innehåller mangan och det springer hästen på bakbenen av så det är inte lämpligt att ge det.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången räknat på mikromineraler och konstaterat att jag behöver ge något tillskott. Zink verkar inte så svårt att hitta...
Svar
12
· Visningar
2 176
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 372
Foder & Strö Så länge behoven är tillgodosedda, finns det några viktiga begränsningar i kvoterna Ca/P och Ca/Mg? Jag räknar med SLUs behov för en...
Svar
4
· Visningar
1 027
Foder & Strö Fodermarknaden formligen översvämmas av dyra, dåliga foderprodukter som marknadsförs med felaktig och falsk information. Den senaste...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
18 640
Senast: spaderÄss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV