Tillskott av magnesium?

Sv: Tillskott av magnesium?

Min häst har ett underskott av magnesium i sin foderstat. Det är också en VÄLDIGT spänd häst. Jag tänkte då att det blir nog mkt bättre om hon bara får rätt giva av magnesium. Pyttsan, jag märker då inte minsta skillnad...

Främst är det ju till för om det är brist på magnesium i foderstaten, då kan man märka av en nervös häst. Men har hästen fått sitt behov så är det mest nonsens att den behöver mer magnesium så han skakade mest på huvudet när vi pratade om magnesium...

Hur länge gav du din häst det?
Enligt min "kontakt" ska det ge utslag redan efter 4 dagar..

Ok. Då är det ungefär som med b vitamin då..

Hon har ätit det sen i höstas när vi började fodra med -08:as hösilage, eftersom det saknas magnesium i foderstaten.

Nu är min häst väldigt spänd av naturen, och jag tror att det är svårt att påverka henne foder vägen. Hon får nästan inget kraftfoder (fast hon tränas rätt tufft), då vi har så otroligt näringsrikt grovfoder, men är ändå lika spänd...

Fick just höra (vet inte om det stämmer dock) att det inte är någon fara att ge för mycket magnesium till hästar, då de kissar ut överskottet.

Hästar kissar inte alls ut överskottet av magnesium!

Magnesium är en mineral, precis som kalk och fosfor. Gäller alltså att hålla koll på sin foderstat. Om foderstaten inte innehåller tillräckligt med mineraler så ger man extra. Detta gäller alltså även magnesium.

Det är också viktigt att hålla koll på kvoten mellan kalk och magnesium, precis på samma sätt som man ska hålla koll på kvoten mellan kalk och fosfor.

Kvoten mellan kalk och magnesium ska överstiga 2,7. Det ska alltså vara 2,7 gånger så mycket mer av kalk än av magnesium. Hur mycket i gram beror på vilket behov hästen har.

Min pålla som är ett halvblod på 500 kg, svårfödd och står "högt i blod" har behov av 38,84 gr kalk, 29,13 gr fosfor, och 14,56 gr magnesium, för det jobb hon utför. Nu räcker inte enbart fodret till utan jag får även ge extra mineraler för att uppnå behovet, vilket i hennes fall blir 15 g foderkalk, 2 mått fosforbalans och cirka ,6 mått biomag. Då får hon sina behov tillgodosedda och kvoterna är också OK.

Visst kan brist på magneiusm ge nervösa hästar, men enbart om det är en brist av magnesium i fodret och man inte har koll på det.

Om man ger extra magnesium utan att ha koll på att det behövs så finns det ju en risk att hästen måste ta kalk ur skelettet för att upprätthålla kvoten mellan kalk och fosforbalans. Detta gäller ju även om kvoten mellan kalk och fosfor också är skev.

/Lizzie

Jättetack för ett bra och utförligt svar! :bow:
Det är en sån här diskussion jag vill ha :D

Vi har lite svårt att kolla hur kvoterna är i vårat hösilage, då det inte finns ngn analys. Jag har tyvärr inte ngn möjlighet att ändra på detta.

Men om jag förstår dig rätt, så är det i stort sett farligt att ge magnesium om inte hästarna har brist på det?

Nu spekulerar jag vilt här, är det möjligt att ta blodprov för att kontrollera om hästar har brist på ex magnesium (eller ngt annat för den delen oxå..) Eller kan man bara få ut det geneom att göra analys på fodret och kontrollera kvoterna?

Alltså, jag tror att det är farligt att inte hålla koll på mineralkvoterna. Eftersom det poängteras i foderböcker att det är viktigt att man håller kvoterna så är det ju viktigt av en viss anledning.

Om man under en längre tid ger foder med helt skeva mineralkvoter så borde det ju i förlängningen ge hästen ett urkalkat skelett eftersom kroppen ändå tar det behov av kalk den behöver ur skelettet.

Så har i alla fall tolkat det när jag läster foderläroböcker och varit på foderföreläsningar. Men egentligen så är det väl bara en agronom eller en veterinär som kan ge något ordentligt svar på den frågan.

Något jag vet i alla fall är att det är TOTALT omöjligt att ha någon som helst koll på vad det är för mineraler i grovfoder om man inte har en foderanalys. Du kan inte heller SE på en häst om det fattas någon mineral. Om det är för lite energi eller protein kan man ju se på hästen, men just mineralerna syns ju inte - men är ack så viktiga.

Om det går att ta ett blodprov för att se brist - det vet inte jag. Men ställ en fråga på under hästvård - finns ju veterinärer på forumet som säkert kan ge dig ett bra svar.

Om man nu som i ditt fall, inte har någon analys - då är det svårt. Satsa stenhårt till nästa skörd att få ensilaget/höt analyserat!

/Lizzie

Ja, jag håller med dig fullständigt. Jag står inackorderad i ett stall och just detta året fanns det ingen analys tyvärr. Bonden de köper av brukar göra analys av hästhösilaget han gör. Så nästa år hoppas jag att det finns, ska ligga på som 17 för att få min vilja igenom :p
Känner att detta är extra viktigt nu då jag har en växande treåring, vill att han ska få så bra förutsättningar som möjligt. Han går på krafft groov 125 och enligt en foderföreläsare jag var hos, räcker det med i stort sett fri tillgång på hösilage samt minst 2 kg krafft grovv 125 för att han ska få i sig de mineraler/vitaminer han behöver ha just nu. Då han inte utför speciellt mkt arbete.

Smart idé med tråden i hästvård, ska genast lägga ut en fråga om det.:bow:

Tack ännu en gång för svar!

Han är en fjordvalack på snart 8 år. En problemhäst som jag har ägt i 2 år. Har provat många olika foderstater, det som har fungerat bäst och som han äter nu är: 0,2 kg Betfor, 10 dl Krafft Groov 90, 1 mått BioMag och 7 kg hö. Efter ridning får han 5 dl Groov 90 och lite Betfor. Vet inte om jag har märkt någon större skillnad, men det fungerar bra så jag fortsätter.

Det beroro på hur mycket energi du totalt ger, samt vilken ts ditt foder har för at veta hur mycket mg du totalt ger.

Jag har haft två hästar där det funkat som hade underskott från början och blev lugnare där dom fick behovet tillgodosätt.

JAg märkte det ganska så omgående vad jag kan minnas på den ena. Den andra tog det ett tag men jag märkte ganska så omgående när jag tog bort tillskottet och det blev ett underskott igen.

Det är ju lite svårt att märka om min häst har ett underskott av magnesium då han endast är 3 år och under inridning. Har som sagt tyvärr ingen analys på hösilaget så jag kan inte räkna ut det heller. Jag får se till att det blir analys på nästa skörd som kommer.

De andra hästarna i stallet ges magnesium och de har märkt skillnad på alla sina hästar. Då borde de alltså ha ett underskott? Annars hade det väl inte blivit ngn större skillnad..

Jag vet inte om jag vågar ge det nu iom det lizzie skrev att man inte ska ge för mycket. Hur hade ni gjort? Det handlar alltså om ett halvblod, 3 år och under inridning. Han får i stort sett fri tillgång på hösilage, 2.5 kg krafft groov 125.

Om jag har förstått det hela rätt, KAN det visa sig så att hästarna blir lite nervösa och hispiga liksom. Rätta mig gärna nån som vet om jag har fel..

I stallet där jag står har ponnyerna som får magnesium blivit mindre tittiga på hinder när de tävlar. De har blivit mer lugna och tillfreds med sig själva.

Angående risker med att ge magnesium.
så tänk på att magnesium fungerar till viss del muskelavslappnande, och hjärtat är också en muskel!

man kissar inte ut det som är överflödigt.

Enligt veterinärens inrådan ska man aldrig ge magnesium utan att ha en analys på grovfodret, och noga räkna ut om hästen verkligen behöver extra magnesium.

Tack för ditt inlägg! Ännu en sak att ha med i beräkningen, ang hjärtat..

Veterinären kommer till oss på tisdag, tänkte höra med henne vad hon säger om det hela.

Vissa hästar kan blir väldigt nervösa, och vissa hästar kan få ont i musklerna.

/Lizzie

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 502
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
479
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
468
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 867
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10