tillskott att ge för att underlätta foderbyten?

cahs

Trådstartare
Jo, det är såhär att vi har tagit in vårt hö. Höet kommer från ca 8 åkrar och cirka 1 ton per åker. Detta bidrar ju till ett foderbyte varje gång vi byter åker och förr om åren har ingen häst reagerat på dessa byten men nu har vi en häst som reagerar med lös mage vid vissa byten. Vi kommer göra vad vi kan för att underlätta detta men det är inte lätt.

Så nu undrar jag vad det finns för foder/tillskott att ge för att hjälpa hästen "C" med magen? Foderstaten kommer bestå av hö, lucern och selentillskott. Betfor sägs ju hjälpa magen, men hur mycket gör det när hela foderstaten är grovfoder?

Sv: tillskott att ge för att underlätta foderbyten?

Krafft har ju tillskottet magtarm, någon som testat?

Vi ger bakjäst när det är något som vi vet kommer kunna störa tarmfloran. Funkar väldigt bra.

Ge vanlig bakjäst. Jag ger året runt då våra har känslig mage båda två. På sommaren när de varierar mellan olika hagar beroende på väder och vind får de en halv var/dag och på vintern när de får samma grovfoder från samma vall hela vintern ger jag dem en fjärdedel. När de fäller på våren går jag ibland upp till en hel några veckor beroende på deras humör.

Skulle en halv räcka till en 500kg-häst?

Jag brukar ge en hel per dag när jag har ett problem, typ om den har diarré eller något annat som märks. När jag förebygger eller underhåller får de ett halvt paket om dagen.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 066
Senast: Bee
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 754
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Har nyligen köpt en häst och blivit lite förvirrad kring allt dehär med tillskott. Just nu går han på sommarbete och äter enbart gräs...
Svar
7
· Visningar
1 070
Senast: tuaphua
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 720
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit