Tillsammans igen efter avvänjning......

lakrits

Trådstartare
För att inte förstöra den andra tråden som finns om föl och mamma så gör jag en egen.

Det är så här;

Mina hästar står nu ca. 3 mil (tur och retur) ifrån mig.
Önskan är ju att kunna ha dom hemma eftersom vi bor på gård.
Vi har ett gammalt stall men som är i stort behov av renovering.

Nu kommer kruxet;
De hästar som det handlar om är mor och son.
Jag har börjat att longera mamman lite grann för senare igångsättning. Just nu är fölet med ute vid arbete.
Meningen är att han så småningom ska kunna stå inne under tiden men så långt har vi inte kommit än.

I stallet kommer det tyvärr bara plats två boxar.

Jag är lite villrådig hur jag ska lösa situtionen.
När avvänjning m.m är avklarad hur länge behöver man vänta innan man kan ha dom tillsammans ihop igen utan att det ska bli "mor och son" igen?
Jag menar ,,,kommer han att fortsätta dia även när de varit isär en period för att sedan gå tillsammans igen?

Jag vill ju ha båda hästarna hemma men hur länge tror ni man behöver vänta för att det ska fungera att kunna ha dom tillsammans igen?
De får ju givetvis gå kvar så länge de vill på det andra stället men man vill ju kunna ha båda två hemma.

Någon som kan ge några råd????

Sv: Tillsammans igen efter avvänjning......

Kan du inte få plats med någon liiiiten sällskapshäst då? ;)

Jag är inte påläst i ämnet men har sett hur grannarna gjorde.
Deras föl avvandes förra sommaren o fick gå på bete med hästkompis i samma ålder under hela sommaren. Mamman hade en ponny som sällskap. Sedan under hösten/vintern har hästarna gått bredvid varandra fast i egna hagar. Nu, denna sommar har de hästarna tillsammans igen utan problem.

Möjligtvis en väldigt liten kompis :smirk:

Vi har inte skissat ännu på hur stallet ska se ut men tidigare har det funnits två boxar, ingen stallgång eller utrymme för att binda upp hästen förutom i boxen.

Nu har vi ännu inte mätt hur stort stallet är men jag hoppas att det är såpass att man kan ha godkända mått på boxarna.
Stallet är väldigt fyrkantigt och om man kan boxarna som de har varit tidgare så blir det utrymme på kanske två meter till nästa vägg där dörr ut är.
Tyvärr så det två dörrar till stallet så den ena tar ju sin plats men å andra sidan kan man kanske ta bort den.

Är det inte tillräckligt för boxmåtten så vi ju givetvis bygga ut i så fall.

tyvärr tror jag att det kan vara kört efter avvänjning, små hingstföl kan bli pappor redan vid 7-8 månaders ålder om det vill sig illa...annars brukar jag ta isär en månad och sedan sätta ihop igen (stoföl) mor o dotter är dom fortfarande men det är inget diande då märren sinat under tiden.....

Jag väntar ju i så falls tills detta är möjligt.
Då kan vi ju fila och snickra på stallet tills dess.....

Liknande trådar

R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 028
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 012
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 168
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 443
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3