Tillpassning av loksele.

KungTulle

Trådstartare
För ett tag sedan fick jag en jättefin loksele av våran granne. Det är en modern kopia av den gamla armeselen och den är reglerbar litet överallt. Har bågdäcklet etc.

Jag skulle vilja ha litet tips på hur man tillpassar den optimalt till sin häst.

Den har använts till ett medelstort ardennersto och vi har 2 nordsvenska hingstar.

Jag har använt den litet till den mindre av våra nordsvenskar men det känns som om lokorna är för långa till hans bogar medans det är svårt att få till bredden på hans hals. Lokselar tillverkas ju i olika loklängder och det är kanske tom så att lokstorleken är helt fel till honom?

Behöver alltså tips om måttagning.

Om selen inte alls passar någon av nordisarna så är det kanske likabra att sälja den och köpa något som passar bättre?

Går det föresten att köpa lösa lokor?

/KT

ps/ Kan nog fixa bilder av honom I selen om ett par dagar. ( Ligger jätteförkyld just nu så jag orkar inte riktigt med att göra onödiga saker i stallt...). Bilder av honom förspänd för vagn kan jag inte fixa då vi inte har vagn fn. ( Vi drar mest timmer och ridbaneharven etc med våra hästar).

Sv: Tillpassning av loksele.

Bild underlättar massor! :)
Lokträn är svårt att hitta i "lösvikt"

Bild underlättar massor! :)
Lokträn är svårt att hitta i "lösvikt"

Jo jag ska försöka fixa en bild men som sagt det dröjer ett par dagar.

Vi har ju en gammal skånsk "bonnasele" som vi använder mest till den stora nordisen. ( Var 2 parselar från början där vi lade ihop allt helt till en sele..och sedan satte vi på en gammal armebågdäckel.) som jag upplever passar bra till den stora nordisen. ( Ni vet den modellen av loksele där man knäpper den "där nere i lokan" med en kätting som man hakar fast i en krok på andra sidan. Men det vore kul att ha en som passar Victor också "bonnaselen" funkar ok till Victor om man tex harvar eftersom man då har en lägre anspänning men är inget vidare när man ska dra tungt med vagn. ( Då glider lokan uppåt... (tippar bakåt liksom)..

Pratade med en gammal "hästkarl" för några år sedan och hans mening var att Victor har en så pass kraftig hals att han borde selas med en arbets-bröstsele i stället.

( Och så är det jobbigt att behöva spänna om alla remmar varje gång man ska köra den andre....).

Jo det var lite allmäna tankar.

/KT

Om du delar bogen i tre stycken så ska drag lädret sitta just mellan del ett och två om du börjar ner ifrån. Lokorna kan du spänna upp om du sätter på en till läder ögla på vardera loka eller flyttar ner en läder ögla som redan finns. Drag lädret ska vara så pass långt så det paserar armbågen vid drag. Lokorna ska sitta så pass hårt att du presis kan dra enn hand under lokorna uppifrån och ner. Bättre för hårt än förlöst.

Har han "liggande" bogar? Bredden på halsen borde inte vara ett bekymmer, men har han en dålig lokstad kan det ju vara bättre med brösta om det finns utrymme mellan bogbladsspets och luftstrupe.
Krya på dig!

Har han "liggande" bogar? Bredden på halsen borde inte vara ett bekymmer, men har han en dålig lokstad kan det ju vara bättre med brösta om det finns utrymme mellan bogbladsspets och luftstrupe.
Krya på dig!

Jag kan lägga in en bild av honom " utan kläder" så kan ni se hur bogläget ser ut.

Vill ni ha det?

/KT

Bilder förklarar mer än 1000 ord...

Bilder förklarar mer än 1000 ord...

Ok här kommer ett par bilder:

Viktor "poserbild".

0002.jpg

Victor med hovslagare om bena:

0003.jpg

0019.jpg

Här ser man hans bog litet mer snett framifrån:

Torglimminge.jpg

Här harvar vi ridbanan i den gamla skånska "bonnaselen" ( som fungerar halvbras).

bilderfrralphscd562.jpg

Nu borde ni få litet uppfattning om hans bogläge. Bilder med honom i den nya selen kommer om ett par dagar när jag orkar sela på och ta bilder.

/KT

Jösses:eek: Jag har sett bilder på denna häst förr men kan inte annat än förundras över denna GIGANTISKA hals, nacke allt!:eek:

Jag bara kikar förbi och beundrar honom, och kommenterar inte tillpassningen av selen, bara hästen.
Guud, ge honom till mig! :angel: :love:

Jösses:eek: Jag har sett bilder på denna häst förr men kan inte annat än förundras över denna GIGANTISKA hals, nacke allt!:eek:

Tja det märks väl på min pålle att han har fina anor...:angel:

På bilden adelsmannens stridshäst...1400talets Italien.

ucello5.jpg

:)

/KT

Ja jag har ju redan ställt mig i kö ;)

Liknande trådar

Z
Körning Hej, jag är ny på detta så såga inte mina dumma frågor helt nu.. :3 Vi köpte en gammal vagn och fick en loksele till den. Perfekt...
Svar
13
· Visningar
6 030
Senast: Zab
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka