Tillfällig "toffla" AKUT

Asa_S

Trådstartare
Har en shetlandsponny inne för att försöka komma tillrätta med hans hovväggsseparation som blivit värre efter den leriga sommaren. Han har stått inne några veckor, men har idag gnagt ett stort hål i väggen och eftersom det torkat upp bra de senaste dagarna har jag tejpat fast en plastsula med mängda med silvertejp runt och släppt ut honom i hagen. Är dock livrädd för att det ska gå sönder och komma in en massa skit igen och vet att det varit upp på forumet tidigare någon annan form av tejpad "skyddstoffla". Så nu hoppas jag att jag kan få några bra tips för ska han fortsätta flisa väggarna så här vet jag inte vad jag gör, då har jag inget stall kvar nästa helg.

Please help :cry:!

Sv: Tillfällig "toffla" AKUT

Vet inte om de finns så små? Alla sådana boots måste köpas på postorder härifrån så tyvärr fungerar de inte som akutlösning just nu...

Skulle det kunna fungera med en hovpåse? Den går ju dessutom att förstärka med extra tyg el. tejp. Brukar finnas att köpa på ATG-kliniker, finns i stl s m och l

Har jag aldrig hört talas om ens, men det låter som en bra idé! Vi har ju en klinik i stan också så det vore ju helt suveränt om det skulle fungera!

Har sambon inte tid att sla pa sko paddar jag alltid upp foten innan utslapp.
Forst ett lager silvertejp (sarskilt runt kanterna) se till sa att det gar upp over ballarna.
Ett tjockt lager skikt bomull - ska ga over kanterna runt om men behover inte tacka ballarna.
En hel rulle vetwrap - runt kanten och over ballarna manga, manga ganger. Tacker oftast bara sulan med ett eller ett par lager eftersom det ar framst hovvaggarna som kommer slitas.
Som avslutning massor av silvertejp. Da lindar jag oftast upp over hoven och sedan ett par varv runt kanterna och sedan lasa med mer over sulan.

Simpelt och finnas alltid hemma!
Observera att vara hagar ar platta och gras - inga stenar vilket ger mer slitage.

Jag gör ungefär så också men efter klisterlindan drar jag på en strumpa ny klister och sen silvertejpen .

Tycker nog det håller ett par dagar i gräset .

Mia

När pållan fick en hovböld som veterinären grävde ut så offrade sambon sina skinntumhandskar han vanligtvis använde i skogen. Den plus silvertejp höll väldigt länge. Och sedan blev det dags för handske nr 2. När den var uppnött behövdes inget mer.
En rejäl barntumhandske kanske?

Har också en häst med hovväggsseparation. Och jag har lyckats tillverka en skyddssko som faktiskt suttit kvar trots att hon går ute på lösdrift.

Först en rejäl padd och vetflex runt hoven. Sen tog jag en vanlig boot med kardborreknäppning (en boot ett par boots, vad heter det i ental egentligen?) Alltså sådan man brukar använda vid ridning för att hästen inte ska trampa av sig skorna.
Hittade en svanslapp från ett gammalt utetäcke (sparar alltid gamla täcken till sådana här situationer) och tejpade fast svanslappen på booten (så kan det väl inte heta:confused:) med silvertejp. Lyckades att tejpa det precis lagom hårt så det gick att dra över hoven och sedan kunde jag spänna ytterligare när jag knäppte fast booten (bootsen?)

Den har hållt i två dygn, hästarna går på lösdrift men står inne tre-fyra timmar mitt på dagen. Tejpen släpper när det blir för fuktigt så idag får jag nog ta i sär den se till att allt torkar (hårfön kanske) och tejpa om.

Men det var ett billigt alternativ att ta till och det har hållt hennes hov ren. Bootsen är ju på inte sett förstörda heller utan kommer gå att använda som vanligt när all tejp är borta. Mycket silvertejp går det åt i och för sig

Till en fölunge med hovböld använde jag en gång en sjukstrumpa för hund det kanske kan passa en shettis?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka