tillfällig hundägare

G

gnuttas

Hej

Jag passar en amstaff i två månader åt mina arbetskamrater som är på semester. Det är en hane på 2 år. Det fungerar överlag bra. Det enda som egentligen är lite jobbigt är att han skäller när grannarna låser upp sina dörrar i trappuppgången. Finns det någon enkel metod att få bukt med detta? Han är en ganska foglig hund, men jag vet inte riktigt hur jag skall göra. Det hjälper ju inte att bara säga åt honom att vara tyst. Eller är det bara dumt att försöka sig på detta under den korta tid jag har honom?

Tacksam för tips

Sv: tillfällig hundägare

Hur länge har du haft hunden hemma hos dig nu? Vissa hundar är inte vana vid alla ljud som finns i vissa lägenheter (som tex att grannar låser upp dörrar) men lugnar sig efter någon dag när de lärt sig att det inte händer något bara för att det låter lite.

Jag hade en sådan hund hemma. Hon skällde så fort hon hörde någon i trappen, men jag ignorerade det och efter en eller två dagar brydde hon sig inte ett dugg.

Händer detta en speciell tid på dagen? Annars kan du ta hjälp av en kompis som kommer och hjälper er träna på en tid ni har bestämt. Prova att ha ett riktigt smaskigt godis till hands och förekom hunden. Ha den kopplad om det behövs, det gäller att vara snabb och få stopp på hunden innan den hinner iväg. Det du vill att den ska förstå är att när man hör ljudet springer man inte till dörren och skäller utan man kommer till dig för att skvallra och få belöningen... Kom ihåg att belöna hunden för allt den gör bra, t ex när den INTE springer och skäller vid något litet ljud utan tittar upp och ligger kvar eller kommer till dig. Då ska den förstås bli riktigt omklappad och berömd. Denna metod fungerade jättebra när min gamla hund var med på mitt jobb. Med några dagars konsekvent träning låg han snällt kvar i korgen även om min dörr var öppen och det kom folk in i lokalerna, vilket blev väldigt positivt för honom eftersom han då kunde vara med på jobbet utan att någon kollega tog illa upp.

tack för tipsen. Jag har haft hunden några dagar än bara, så den kanske vänjer sig som ni säger. Det är speciellt grannen som bor på samma våningsplan som vovven skäller på. Det är svårt att vara beredd för jag hör aldrig när grannen är på väg in/ut, men han gör tydligen det.:)
Jag ger det några dagar till, sen ska jag pröva det där med kompisen och se om jag kan fixa det.
Tackar

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 225
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 298
Senast: Gumman123
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 048
Senast: Milosari
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 923

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka