Tillbaks på ruta ett..

S

sockertuss

Efter att många i min förra ridgrupp (ponnygrupp) hoppat av så splittrade ridskolan min ridgrupp, och jag hamnade i en ny och igår var första gången.
Nu på slutet har jag känt verkligen att jag kommit framåt, red mjukt och hade bra sits (trodde jag), och hästen som brukar vara en riktig stel stjärnkikare kändes som en liten dressyrponny eller hur jag nu ska förklara och mitt självförtroende inom ridningen steg och steg. Hade inte en sån jätteutvecklande ridlärare men det kändes ändå bra.

Sen igår, var min första lektion för en helt ny ridlärare, helt ny grupp och stora hästar! Fick stallets största häst, och han var stor, men snäll är han. Skrittade och det kändes bra, travade och allt gick käpprätt åt helvete. Kändes som raka motsatsen mot ponnytrav och jag skumpade som om det var första gången jag travade, någonsin! Till råga på det fick jag inte ens stopp på hästen! Sätta mig ner (försöka iallafall), ut med magen och räta upp mig fick honom att snarare öka och jag fick istället rida in i sargen för att han skulle stanna, om hästen framförs ryttare smackade, så sprang han även fast jag ptrroade, och allt kändes så jävla hopplöst och pinsamt. Ridläraren sa "gör många halvhalter genom att bara räta upp dej", eller något sånt och jag försökte men det hände inte ett endaste dugg, antagligen för att jag satt som en fågelskrämma. När lektionen var slut kände jag att nej, tack och hej nu tänker jag aldrig rida mer i hela mitt liv och så känns det fortfarande.
Kände mig som en liten irriterande insekt som bara åkte med på hans rygg för jag hade inget att säga till om, och jag vet inte riktigt vad jag gjorde för fel?
Känner mig som Sveriges största nybörjare som inte ens kan få stopp på en häst, god damn it. :cry:

Och jag är mer förvirrad än någonsin ang. halvhalter nu, har fått höra så många olika versioner av ridlärare, kompisar och böcker och tidningar.
När jag red ponnyn så brukade jag börja med att dra lillfingret emot mig, och fick jag ingen respons fick jag ta i lite hårdare för att sedan, när jag fick reaktion, liksom hålla om och trycka litegrann med skänklarna, det funkade bra men det är antagligen fel (som allt annat jag gör, känns det som nu). Hur gör ni halvhalt?

Sv: Tillbaks på ruta ett..

Peppning till dig!

Den här känslan, att vara världens sämsta ryttare, allt går fel och man kan ingenting, tro mig, den har alla ibland! Även om jag är långt ifrån nybörjare kommer det då och då dagar, lektioner, tävlingar eller, som i ditt fall, hästar/tränare, som bara gör att man känner sig usel och vill gå hem, gråta under täcket och aldrig mer röra en häst.

Nu känner jag mig nästan elak (:p), men väldigt många gånger är det de gånger man tycker man får börja om, ompröva sin ridning och sitt tänk, de är de gånger som verkligen utvecklar en som ryttare. En häst som man till en början gråter och svär åt visar sig ofta vara den äst som lär en mer än man trodde var möjligt! Kämpar man på, och det gör man, så kommer man ur svärtan och det går plötsligt bättre än man kunde drömma om!

Om du tänker efter kanske du kan minnas samma känsla när du började med ponnyn också?

Eftersom så mycket ändrats för dig med en gång, blir det mycket svårare än hittills. Försök att tro på dig själv, lyssna på den nya, ovana hjälp du får och lita på att det kommer gå bättre! Du verkar ha en bra inställning och rider säkert jättebra, och snart har du vant dig vid allt det nya!

Nu lägger jag av innan det blir hjälp-till-självhjälpsbok korsat med Anna Skipper... :D

Halvhalt: Att du får så många olika svar beror nog på att det görs på lika många olika sätt som det finns hästar och ryttare... :grin:
Du beskrev två varitanter av halvhalt som fungerar olika bra på olika hästar. Jag brukar själv krama om med överskänkeln, stanna till med sitsen och ev. krama lite i handen. Våga testa, så hittar du nog en teknik sompassar dig och hästen du just då sitter på!

Och igen - peppkramar till dig!

Jag tycker att du ska ge det en chans, det är skillnad på o rida ponny oh storhäst.
Försök några gånger till och passar det inte så be ridläraren att få byta grupp.

Jag säger som förgående, det är skilland på stor häst och ponny:)..
Alla har vi dagar som vi tänker att vi är dom sämsta ryttarna i världen eller nybörjare.. Men kämpa på ! Det är tufft att byta grupp om man är van vid en och samma ridlärare.
När jag gör halvhalter så stannar jag upp lite i min sits samtidigt som jag kramar med överskänkeln och kramar med händerna mjukt.

Peppkramar till dig :):banana:

det tar väldigt lång tid att ändramellan ponny och häst, framförallt om ponnyn tar korta "ponnysteg". ge inte upp. rid gärna en övergångshästdvs 155-160mkh. då vänjer du dej gradvis.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 955
Senast: super
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 683
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 846
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 913

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka