Tillbakabildad stråle?

Andorra

Trådstartare
Kan man få en stråle att växa till normal igen? Hästen (18 år) har obefintliga strålar och hur länge den har haft det vet jag inte. Går det att få dom att växa till sig och hur gör man? Har förstått att den kan få problem med hovarna om strålen fortsätter att vara "inget".

Sv: Tillbakabildad stråle?

Du får nog visa bild, jag förstår inte hur du menar med att din häst inte har några strålar...

Läka all ev. röta och se till att strålen från tryckstimuli. Det borde din hovslagare kunna hjälpa sin häst med om du ber om det.

Min häst fick allt mindre stråle på ena hoven när han hade ont i hoven och inte belastade den lika mycket.
Använde trätjära och strålen fick tillbaka sin riktiga form. (samtidigt som hoven slutade göra ont och han började använda den ordentligt)

En av mina hästar har fått mycket bättre strålar efter att hovis "öppnade upp" hoven lite för bättre hovmekanism. Dvs gör en kanal mellan stråle och hörnstöden/bärranden. Förstår du vad jag menar.. det där va svårt att förklara!:confused:

Inte min pålle. Hästen har alltså obefintliga strålar på alla hovar. Har förstått att det kan bli så om de är trångskodda och med för höga trakter.

Har hästen gått felskodd, alltså trångskodd, (eller att någon okunnig verkat ner strålen för mycket), så har inte strålen haft någon kontakt med marken, och då tillbakabildas den. Strålen är jätteviktig, den är "pumpen" i hela benet.

Det går att förbättra, med rätt verkning, eventuellt sula, som har kontakt med strålen. Eller att hästen går oskodd, på sån mark, som gör att strålen har kontakt med marken, då hästen knallar omkring där. Sand, lera, snö osv.

Nån duktig hovslagare kan försöka lägga ut hoven, och öppna upp för strålen, så att den kan ta sej igen och börja växa.

Du har redan fått bra svar om tryckstimuli. Tyvärr så är ju denna åkomma alldels för vanlig bland våra skodda hästar, förstår dock inte varför det måste bli så här eftersomdet går att sko en häst med bibehållen strålkvalitié.

Men tillbakabildningen beror oftast på två saker, den får röta eller den får ingen kontakt med marken. Den måste vara fri och öppen både i mittstrålen och på sidorna mot trakthörnen, där kan de ibland växa ihop och bli stumma.

För att få stimuli så måste den nå marken för tryck i var steg och vara frisk och oöm så hästen vågar sätta i trakten och strålen, kan man inte åstakomma det naturligt så bör man sätta på en sula ibland med uppbyggnad just vid strålen så att den på så vis får tryck, men även där måste man först se till att den är frisk och oöm.

Det finns färdiga sulor både för skoning och för boots att använda för detta ändamål om man inte gör eget.

Tackar för alla svaren.

Det är en tjej som ev ska köpa den här hästen och den vetrinärbesiktigades i går och då påpekade vetrinären detta. Han sa att det var noga att hålla rent i hoven, kratsa och borsta rent morgon och kväll. Blir det köp av så ska vi se vad vår hovslagare kan göra. Hästen hade varit väldigt låg i trakterna när nuvarande ägare köpte den. De har haft den i 4 år och haft samma hovslagare under dom åren.

Vet inte om hästen har någon röta nu. Ska kolla det.

Enligt nuvarande ägare har hästen bra hovar men kan inte gå barfota.

Lägga ut hoven? Menar ni att man genom att göra extra utlägg på skon få hoven att växa sig bredare eller att den genom utlägget för mer rörelse i hoven?

Skon får inte vara för trång bak, menar jag. Och får inte gå in över stråle o fåra.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
865
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
585
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
Svar
19
· Visningar
1 064
Senast: Ray
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka