Tillåtet?

pigleton

Trådstartare
Såg en annons i en lokaltidning där man efterlyste en hingst för betäckning. Rasen oviktig och den behövde inte vara godkänd eller registrerad. 1000 spänn var ersättningen som stoägaren skulle betala för detta. Stod inget om vad det var för sto heller.

Har fått för mig att det inte är tillåtet att betäcka med icke godkänd hingst om man inte äger stoet ockaå, eller är jag ute och cyklar? :confused:

Kändes väldigt oseriöst iaf och man blir lite mörkrädd nästan.... :crazy:

Nog känns det oseriöst, inte betäcker man med icke godtjänd hingst. Åtminstone vill jag veta vad jag har för förutsättningar till mitt föl.

Det stämmer att det inte är tillåtet att betäcka med icke godkänd eller avelsvärderad hingst om man inte äger både hingsten och stoet!

Jag vet inte om alla känner till att det är så. Och tyvärr så finns det dom som vill ha ett föl undan sitt sto och totalt struntar vilken sorts hingst det är, bara han är fertil :mad: Det brukar ofta vara samma typ som tror att det är billigare att få en ny häst på det viset än att köpa en...

Fullkomligt bedrövligt, hoppas ju att ingen hingstägare svarar.. men vet ju att någon enstaka idiot ändå finns som vill tjäna en 'tusing'!!! :crazy:

Vi kommer aldrig undan denna 'buskavel' så länge det finns en möjlighet att registrera korsningar med 'okända fäder'!!

jag har även sett annonser här på bukefalos där flera försöker sälja hingstar som avelshingst som dessutom inte ens är godkänd.

Då hade jag rätt då. Hemskt är det iaf. REnt bedrövligt tom.

Tragiskt att man är så desperat på att skaffa en fölis, om rasen kvittar kan det ju betyda allt från shettis till shire och det kan ju bli väldigt konstigt beroende på vad det är för sto.

verkligen tråkigt att det finns så mycket oseriösa personer .. hur lätt är det att sälja en "oäkting" sedan då!?, då fölet inte är liten o gullig (det är väl därför de betäcker sina ston!??) längre.
dags att även hingstägarna tar ansvar för sina icke godkända hingstar o tänker lite längre än näsan räcker ..

Jag tror att många som gör så tänker att det i alla fall inte spelar någon roll om hingsten är godkänd eller inte eftersom de ska behålla fölet själva. Men eftersom man inte kan planera sitt liv 20 år fram i tiden funkar inte det argumentet alla gånger...

Håller verkligen med dig om hingstägarnas ansvar! Det räcker ju med att läsa annonserna här :mad:

Liknande trådar

Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Marty
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 368
Islandshäst På förekommen anledning (inte mina egna hästar) funderar jag kring lönsamhet i islandshästavel. Om man äger en bra hingst, med fin...
Svar
3
· Visningar
1 658
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka