Tillåtet rida lätt i debutant 2012!

Sv: Tillåtet rida lätt i debutant 2012!

Det var längesedan det fanns koefficienter i ett fälttävlansprogram.. tyvärr :p

Fast rida lätt upp till * klass känns ju lite sådär B.. det är ju ändå medelsvår klass och då ska man kunna sitta ner i trav kan jag ju tycka.

I England gör man så och inte misslyckas de ;)

Jag tycker det låter som det vanliga dåliga argumentet från dom som rider dålig dressyr (ofta är det den äldre generationen). Vi måste träna mer terräng så vi slipper träna dressyr typ??

KAN du rida dressyr så behöver du inte träna så mkt på dressyren så att det går ut över terrängträningen. Därför lägger man ju dressyr och hoppträningen mest på vintern så man enbart behöver underhålla dessa moment under säsongen. OM du måste träna dressyr 5 dgr i veckan för att man tycker det är så svårt att rida runt i cirklar i en någorlunda form och därmed inte hinner träna terräng , ja då ska dom ryttarna ö.h.t inte ge sig ut på en terrängbana.

Sen är vår kalender inte den mest optimala för på våren har vi ju sjutton tävlingar på raken.. mitt på sommaren ingen och sen på hösten sjutton tävlingar på raken igen.

Jag tränar terräng på våren innan start ungefär 2 ggr för det är ju det man hinner med , tidigare går ju inte pga vädret. Sen brukar jag rida en klass lägre än normalt på första tävlingen. Sen har man en del tävlingar på rad och tävlingar med någon veckas uppehåll. Jag har unga hästar så all tävling är ju träning. Sen när vårsäsongen är slut brukar dom få vila ett par veckor sen tar jag upp terrängträningarna igen mitt på sommaren då det inte finns några tävlingar. Sen blir det ju tävlingar igen på sensommaren och hösten.

Stilterrängen är en ypperlig form för att rida mer terräng, tyvärr har det ju bara anordnats en enda i mitt område.. eller en radie inom 20 mil.

Nu väntar jag på att det ska sluta regna så att man kan träna terräng igen. Får jag problem under säsongen med något så åker man ju och tränar på det och helst inte på samma banor. Dom flesta bor ju så att dom bara har en eller två banor omkring sig , alla bor inte i Skåne eller i England och nej jag kan förstå att man inte vill åka 20 mil en väg , en gång i veckan för att åka till olika banor.

Man vill ju att hästen ska se så många olika hinder och hindertyper som möjligt för att utvecklas och få rutin som dom bara kan få i tävlingsmiljö så det faller sig ju naturligt att man försöker komma ut på så många tävlingar det går under året.

I England gör man så och inte misslyckas de ;)

Det handlade inte om det.. jag tycker det är dåligt att man inte klarar av att sitta ner på sin häst i trav om man rider medelsvår. Hästen bör vara så ridbar på den nivån att den ska klara av det.

Jag håller med, tror oxå avståndet till terrängbanorna gör sitt till samt kostnaderna som blir. Åker jag och tränar med 2 hästar kommer jag inte under 1300-1500 spänn. Nej det har inte jag råd med vecka ut och vecka in iallafall.

I skåne som har en hel drös med banor väldigt nära där man dessutom inte ens behöver ha med sig en tränare inbjuder till att folk såklart kan träna mer.

Senast ändrad:

Det vore inte fel! Och dessutom fullt byggbart i Sverige, om man nu hade pengarna för att göra en sådan stor paddock.

Ursäkta en okunnig! Förstår att man kan vilja rida lätt på en ung häst, men vilket är skälet till att man vill rida lätt annars i ett dressyrprogram? Finns det någon specifik orsak? Om orsaken är att man inte har lärt sig/har balans nog att sitta ner i trav på en häst med normala gångarter, så undrar jag över hur nivån är sedan i hoppningen på en hel bana?

/V

Hur tänkte du nu? Att rida en bana i hoppning har ju inte så jättemycket med att göra om man sitter ner i traven på sin unghäst.

För att man själv av en eller annan anledning har svårt för att just sitta ned i traven?

Alltså, Jag kan tycka att det är rätt skönt att man nu kan rida lätt på sin unghäst i den lägre programmen.
Och OM man ändå inte siktar på speciellt mycket högre nivå och har en häst som går bättre (= man får bättre bedömning) om man rider lätt så why not?

Jag har ridit alla mina fälttävlan, utom en, på Irland och där fick ju jag alltid larvigt höga dressyrpoäng eftersom jag satt ner i traven, därför gjorde jag det. Men eftersom jag bara red unghästar tyckte jag att det var himla skönt att ha lättridningsalternativet..!

Jag kan hålla med om att det ser prydligare ut om man sitter ner, men om hästen går bättre om man rider lätt så tycker jag självklart att man ska göra det istället.
Det är ju ungefär som val av bett på högsta nivå. Jag hade svårt att förstå varför vissa på OS valde att rida sina hästar på vanligt tränsbett när de kunde rida på kandar, men om hästen går bättre med tränsbett så är det ju ganska självklart att man väljer det även om man har lite andra förutsättningar med kandar...

Hur menar du med andra förutsättningar på kandar? En häst som inte är helt lösgjord på träns går ju inte bättre för att du stoppar in ett kandar? Anledningen till att man har kandar i dressyren är ju att det är en högre svårighetsgrad med det bettet.

Som jag skrev väljer man självklar det bettet hästen går bäst på om man har möjligheten att välja, och om det är ett tränsbett så so be it.

Angående kandaret så högre teknisk svårighetsgrad ja, man behöver vara en skicklig ryttare för att rida på ett kandar på rätt sätt.
Det jag menar är att OM man är så pass skicklig (som man borde vara om man rider ett OS) så kan man oftast få ut MER av sin och hästens prestation med hjälp av ett kandar än endast med tränsbett, förutsatt att hästen då trivs med betslingen.
OM det var så att hästar generellt gick sämre med kandar i högre klasser så tror jag inte man hade infört det, och jag tror inte heller man satt in betslingen endast för att göra det svårare för ryttarna..?

Och det finns nog många hästar som inte är helt lösgjorda på tränsbett som går bättre med kandar - det är kanske inte optimalt men det förekommer garanterat. Då utan att det behöver vara skamligt eller fel...

Men, den här tråden skulle handla om lättridning, jag tog bara betslingarna som ett exempel så... ;)

Sorry Docka men du har helt fel där...en häst som inte är helt lösgjord på tränsbett blir det inte på kandar. På sin höjd kan ryttaren lura sig själv via stångverkan att hästen går bättre/är mer lösgjord men så är icke fallet.

Och fortfarande, anledningen till att man har kandar i högre klasser är INTE att hästarna går bättre med det utan att svårighetsgraden är högre.

Menar ni alltså på fullaste allvar att det är tillåtet att rida lätt hela traven igenom i alla debutantprogram redan i år? Vore ju förträffligt för mig och min unghäst i så fall då jag inte har velat sitta ner på henne så mycket :) Även om jag naturligtvis har som mål att sitta ner i traven när hon blir bättre musklad och bär mig bättre :)

Nu har inte jag tävlat fälttävlan i år men om reglerna är samma som förra året får du rida lätt. Säg dock till domaren innan så det inte blir några missförstånd : )

Liknande trådar

L
Fälttävlan Har tittat på dressyrprogrammet till debutant fälttävlan o där en rörelse är vänd snett igen med förlängd stegläng o sen står det...
Svar
6
· Visningar
1 349
Senast: Bettibets
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama