Sv: Tillåtet rida lätt i debutant 2012!
Jo, det finns ändå en koppling, en bra dressyrhäst som lyssnar på sin ryttare är bra mycket säkrare än en som drar upp huvudet och bara kör på utan någon kontakt med ryttaren på dressyrbanan och i terrängen.
Jag skulle inte vara förvånad om det är en kostnadsfråga och "slitningsfråga", hoppa vill man inte göra för mycket och det kostar att åka till en terrängbana med tränare. Fast helt ärligt tyckte jag att de ni frågade tränade extremt lite av allt. Sen är det olika, jag tycker att när jag höll på att det tränades mer hoppning, dressyren prioriterades av de som ville komma någonstans.
Jag tycker inte att tävlingsformen uppmuntrar till att låta dressyren gå framför terrängen, dressyren är så simpel att man kan dö i de lägre klasserna och om man har en riskmedvetenhet förstår man att det inte är där det kan bli farligt.
Sedan om man börjar bli lite duktigare och vill ha rosetter, då förstår man att dressyren är avgörande för vinst eller förlust.
Men du drog upp ryttare som bara ville ha trevligt med sin häst, inte sådana som faktiskt satsar på att vinna och ta sig någonstans.
Att det blir mer dressyr och hoppning än terrängträning har också att göra med naturliga orsaker, vädret. Som någon påpekade ovanför så har vi 6 månader(ungefär) om året då det inte går att träna terräng pga. snö, väta och kyla. Då faller det sig naturligt att man tränar mer på dressyren och hoppningen under denna perioden. Fast man kan ju satsa på att hoppa "konstiga"hinder, smala hinder och andra roliga varianter
Också dressyrträningen (som man själv gör) kan förläggas i skogen så länge det inte är för isigt vilket kan vara till hjälp senare (just en fälttävlanshäst tycker jag det är otroligt viktigt att den får ridas ut så mycket som möjligt på varierande vägar).
Är inte direkt så att man åker utomlands för att träna terräng under vintern om man är i de lägre klasserna.
Angående att det är usel beläggning tror jag som sagt är en kostnadsfråga och de som faktiskt satsar mer tränar mer. Den jag känner (som just nu rider debutant igen) åker 40 mil varje vår för att kunna träna terräng i skåne när det fortfarande är snö hemma. Hon åker och tränar (med tränare och resten av en grupp som brukar hålla ihop) på hittills alla tävlingsbanor det ska tävlas på den säsongen. Är det billigt? Hell no! Men nu satsar denna ryttaren ganska mycket högre än debutant.
Sen också, terrängträning 5 gånger år, om vi räknar på att säsongen är 6 månader så är det nästan en träning i månaden då, vilket ändå inte är för dåligt.