Tillåtet rida lätt i debutant 2012!

H

Hippoloose

Enastående, då gör jag min första posting...:idea::idea:

För alla er därute som har spända hästar och tycker att själva dressyren i FT är ett gissel - MAN FÅR NUMERA RIDA LÄTT I DEBUTANTPROGRAMMEN I FT.:bump:
Någon har lyssnat och tänkt till och i TR 2012 står det.
Problemet är att dressyrdomarna som dömer FT debutant inte nåtts av den här informationen, man måste alltså säga till dem.

Hur många av er därute kände till den här ändringen i TR?
Hur som helst, tackar vi för den här anpassningen till verkligehten!:laugh:
Även om den inte implementerats under året kan vi vara beredda inför 2013 om inget ändras igen.. och igen..:angel:

Sv: Tillåtet rida lätt i debutant 2012!

Jag har ridit lätt i alla mina (dock något få) starter detta år, då min häst knappt går att sitta på i traven. Jag tycker det är synd att inte domarna har koll. Jag tycker att nu när säsongen näst intill är över borde alla veta om det. Därav så sa jag inte till innan i min senaste start, vilket resulterade i att jag blev stoppad av domaren mitt i programmet och fick föra en lååååång diskussion med henne innan hon gav sig, vilket gjorde att hästen (och jag) totalt tappade fokus och resten av programmet gick inte direkt bra... Jag hoppas verkligen att de håller kvar med detta nästa år också.

Seriöst?

Jag har ridit 3 starter, sa till inför den första, de andra två har jag inte sagt nåt om lättridning innan, bara gjort det, inga diskussioner eller avdrag.

jisses... jag har ridit lätt i alla mina debutantstarter i år .. inte en diskussion någonstans.. och hade domaren opponerat sig hade dom fått se på :devil:

Svarar er båda:

Japp, så var det. Jag var inte dåligt sur efter hon stannat mig. Hon gav sig ju till sist men jag blev förbannad över att hon inte hade koll. Många dresyrdomare verkar inte egentligen vara det minsta intresserade av Fälttävlan och därmed så kan sånna här situationer uppstå. Fock höra efteråt att hon gjort likadant på flera ryttare under dagen. Borde man inte som domare vara intresserad av att kolla upp hur det verkligen är efter FÖRSTA ryttaren som rider lätt? Hon hade ju kunnat gå och prata med domarkollegan på banan bredvid liksom.

MEEEEEEEEEN va typiskt!
Debuterade igår och hade garanterat haft en mer harmonisk dressyr om jag ridit lätt! :crazy:
Där får man för att man inte är observant antar jag =P

Det är klart man har ett eget ansvar att läsa TR.
MEN eftersom den här ändringen är så positiv för sportens tillväxt på både rostigaekipage sidan och unghästsidan vore det ju kalas om fler faktiskt visste om det.
Men nu har vi genom det här forumet nått några i alla fall, alltid något!:)

Ingen av domarna på sista FT här hade hört talas om lättridnings ändringen, jag informerade samtliga personligen. :cool:

Kanske är det jag som börjar bli senil men var det inte tillåtet i debutant för si så där 100 år(nåja kanske 10-15 år) sedan också, har ett bestämt minne av texten frivilligt med lättridning eller nedsittning ? Hmm nu snurrar hjärnan febrilt eller var det kanske i det speciella 4 års programmet man kvalade med till 4 års champ i fälttävlan förr.

Nej du är inte senil, det har varit tillåtet av och till under åren.. i ett av debutantprogrammen är det alltid tillåtet oavsett ålder på häst och så för alla 4 åringar alltid oavsett. Nu har dom ändrat till att lättridning är tillåtet för alla hästar i alla debutantprogrammen.

Visst fick vi rida lätt förr, och i programmet "debutant 1997" fick man rida lätt, men få arrangörer använde det tyvärr.

På Irland rider man lätt hela vägen upp i enstjärning klass (tror även UK kör lättridning) OCH man använder inte koefficient för uppräkning av poängen.
Rider jag på 65% så får jag 35 straff och det känns förjäkla gott :p !!

Så Sverige har världens svåraste dressyr i FT sammantaget vill jag påstå.:devil:

Det var längesedan det fanns koefficienter i ett fälttävlansprogram.. tyvärr :p

Fast rida lätt upp till * klass känns ju lite sådär B.. det är ju ändå medelsvår klass och då ska man kunna sitta ner i trav kan jag ju tycka.

Senast ändrad:

Koefficienten 1,5 används ju idag för att räkna upp straffen i dressyr här hemma!? (Men jag förstår vad du syftade på).
Den har varierat genom FT historian har jag förstått, pendlat mellan 0,6 och nu 1,5, enligt en äldre FT ryttare - är det någon som kommer ihåg hur det var med den saken?
Jag tror att sporten kunde bli säkrare om vi gjorde dressyren enklare - av den anledningen att man idag prioriterar dressyrträning före terräng, man har inte tid och råd att varje vecka göra både och.

Fast dressyren är väl redan rätt enkel som den är? Att hasa runt en Medelsvår B klass i dressyr är väl knappast mkt begärt för dom som rider svår klass? Problemet ligger ju snarare i att folk inte kan rida sina hästar raka, ihopkopplade och få dom att jobba igenom kroppen, kan dom det kan dom rida MsvB - dressyr utan problem.. det löser sig liksom automatiskt då. Upp till ** klass där skolorna ingår rider man ju bara runt i cirklar typ.. kan det bli så mkt enklare?

Behöver man träna så mkt på det så att man inte hinner träna terräng, bör man nog inte ge sig ut i terrängen överhuvudtaget..

Senast ändrad:

Jag tror att sporten kunde bli säkrare om vi gjorde dressyren enklare - av den anledningen att man idag prioriterar dressyrträning före terräng, man har inte tid och råd att varje vecka göra både och.

Hur tänker du att man skulle kunna göra dressyren enklare?

I lättare klasser ska man idag kunna visa att hästen är avspänd och går att styra, gasa och bromsa. Det är verkligen inte mycket begärt.
(Sen finns det i detta landet ett skrämmande stort antal dressyrtränare som är oförmögna att lära ut ens dessa elementära kunskaper till sina elever, men det är en annan diskussion :angel: )

I Sverige har vi dessutom något som kallas vinter, det är en utmärkt årstid att ta tag i lite dressyrarbete. Gör man det riktigt har man dessutom igen det i terrängen :)

:grin:Om vi använder British Eventing som exempel så har de identifierat sina trösklar, dvs vilka moment som utgör ett hinder för mig som intresserad ny ryttare för sporten att anmäla mig till första starten i FT. Dressyren är enkel och opretentiös och eftersom terrängen i 90 klass kan kännas skrämmande, började man med 80 klass för några år sedan med framgång. På det här sättet har man sänkt tröskeln in i sporten och därmed breddat den bas som utgör "volymen" i FT sporten.

Vi har en stor volym fritidsryttare som vill in i sporten i vårt land med, men som av någon anledning aldrig gör sin första start - varför?
Många duktiga och säkra terränghoppare är hästar som helt enkelt inte gör sig bra på dressyrbanan, mycket på grund av att man inte har tiden att exemeplvis göra de 15 starter per år för att motverka scenskräcken. Man vill ha en trevlig dag i gröngräset med picknick och sin bästa vän hästen - där har vi 80% av målgruppen för sporten.
Ska sporten utformas för dem eller de 20% som "satsar" på sporten som någon slags huvudmening i sitt liv?

Enligt min erfarenhet råder en konkurrens situation mellan vad man tränar på och terrängträning ligger tvärsist i prioritetsordningen i vårt land. Vi rider förbaskat dåligt i terrängen generellt här, men i förhållande till hur lite vi tränar terräng är vi inte så tokiga.. :p
Kanske vi har en enorm outnyttjad potential just här :idea:

Man kan ha en trevlig dag i gröngräset med sin häst även med dagens dressyrprogram.

Jag tror verkligen inte att det skulle bli säkrare om dressyren vore enklare, helt ärligt var det det dummaste jag har hört på länge och jag har ändå läst alla DHRs inlägg här på buke.
Det som krävs i dressyr programmen är inte något svårt, utan något man behöver kunna med sin häst ute på terrängbanan med.
Att man tränar minst på terräng delen har nog mest att göra med att vi inte har så många terrängbanor i sverige, fast om man tycker det är kul och är mest ute efter en rolig upplevelse med sin häst kan det kanske räcka med att bara träna på på banorna om dressyren är så betungande.

Dessutom som fio sa, hur ska det kunna göras så mycket enklare under **?
Att man går in och visar sig och rider ut igen?

Vi har stilterräng då slipper du dressyr överhuvudtaget :idea:

:grin:Om vi använder British Eventing som exempel så har de identifierat sina trösklar, dvs vilka moment som utgör ett hinder för mig som intresserad ny ryttare för sporten att anmäla mig till första starten i FT. Dressyren är enkel och opretentiös och eftersom terrängen i 90 klass kan kännas skrämmande, började man med 80 klass för några år sedan med framgång. På det här sättet har man sänkt tröskeln in i sporten och därmed breddat den bas som utgör "volymen" i FT sporten.

På vilket sätt är dressyren i en svensk 90-klass inte enkel och opretentiös?
Min ringa mening är att den är det.

Vi har en stor volym fritidsryttare som vill in i sporten i vårt land med, men som av någon anledning aldrig gör sin första start - varför?
Många duktiga och säkra terränghoppare är hästar som helt enkelt inte gör sig bra på dressyrbanan, mycket på grund av att man inte har tiden att exemeplvis göra de 15 starter per år för att motverka scenskräcken. Man vill ha en trevlig dag i gröngräset med picknick och sin bästa vän hästen - där har vi 80% av målgruppen för sporten.
Ska sporten utformas för dem eller de 20% som "satsar" på sporten som någon slags huvudmening i sitt liv?

Som fio säger: Det finns Stilterräng! Ingen dressyr. Bangång till häst. Kan det bli mer inbjudande?

Enligt min erfarenhet råder en konkurrens situation mellan vad man tränar på och terrängträning ligger tvärsist i prioritetsordningen i vårt land. Vi rider förbaskat dåligt i terrängen generellt här, men i förhållande till hur lite vi tränar terräng är vi inte så tokiga.. :p
Kanske vi har en enorm outnyttjad potential just här :idea:

Men om terrängträning ligger absolut sist borde dressyrträning finnas ovanför och då borde dressyren inte vara ett problem, eller vad?

Det finns ingen koppling mellan säker terränghäst och bra dressyrhäst, därför bör i en flerkampsport, som FT, tränings fokus vara på riskmomentet i första hand, dvs terrängen. Jag (eller vi, vi var en grupp banägare, banbyggare, fritidsryttare och terrängtränare som diskuterade detta vid ett tillfälle för ett par års sedan) propagerar för att vi måste träna mer terräng.

Hur får man till det i P70, P80, H90 och H100 klass i det här landet med en kultur där man tränar Dressyr för tränare 20 ggr, Banhoppning 15 ggr och Terräng 5 ggr per år i snitt i den här kategorin? (Vi frågade 30 ekipage vi kände till i deb o lätt klass ponny och häst år 2010 hur deras träningsfördelning under året sett ut).

Man kan vända på frågan - varför tränar man enligt ovan?
Är tävlingsutformningen sådan att den uppmuntrar till att fokusera på dressyr framför terrängträningen?
Det är en viktig fråga i en risksport tycker vi, hur tävlingsmomentet är designat och vilka konsekvenser det får.

Alla tävlingsbanor går bra att träna på i vårt land med undantag för ett par veckor före tävling. Det var ett populärt argument att det saknas träningsbanor i terräng för några år sedan- men det är inte den kritiska punkten. De träningsbanor som finns (inkl de som kör tävlingar) har en usel beläggning och är tunga att driva. Terrängtränarna i vårt land blir inte utbränd av för många terränglektioner.

I alla flerkampsporter råder det en naturlig konkurrenssituation mellan vilka grenar man väljer att prioritera träningsmässigt - det är helt naturligt.

Tack till den som drev igenom lättridning i dressyren i FT igen, bra jobbat! :)

Jo, det finns ändå en koppling, en bra dressyrhäst som lyssnar på sin ryttare är bra mycket säkrare än en som drar upp huvudet och bara kör på utan någon kontakt med ryttaren på dressyrbanan och i terrängen.

Jag skulle inte vara förvånad om det är en kostnadsfråga och "slitningsfråga", hoppa vill man inte göra för mycket och det kostar att åka till en terrängbana med tränare. Fast helt ärligt tyckte jag att de ni frågade tränade extremt lite av allt. Sen är det olika, jag tycker att när jag höll på att det tränades mer hoppning, dressyren prioriterades av de som ville komma någonstans.

Jag tycker inte att tävlingsformen uppmuntrar till att låta dressyren gå framför terrängen, dressyren är så simpel att man kan dö i de lägre klasserna och om man har en riskmedvetenhet förstår man att det inte är där det kan bli farligt.
Sedan om man börjar bli lite duktigare och vill ha rosetter, då förstår man att dressyren är avgörande för vinst eller förlust.
Men du drog upp ryttare som bara ville ha trevligt med sin häst, inte sådana som faktiskt satsar på att vinna och ta sig någonstans.

Att det blir mer dressyr och hoppning än terrängträning har också att göra med naturliga orsaker, vädret. Som någon påpekade ovanför så har vi 6 månader(ungefär) om året då det inte går att träna terräng pga. snö, väta och kyla. Då faller det sig naturligt att man tränar mer på dressyren och hoppningen under denna perioden. Fast man kan ju satsa på att hoppa "konstiga"hinder, smala hinder och andra roliga varianter:)
Också dressyrträningen (som man själv gör) kan förläggas i skogen så länge det inte är för isigt vilket kan vara till hjälp senare (just en fälttävlanshäst tycker jag det är otroligt viktigt att den får ridas ut så mycket som möjligt på varierande vägar).
Är inte direkt så att man åker utomlands för att träna terräng under vintern om man är i de lägre klasserna.

Angående att det är usel beläggning tror jag som sagt är en kostnadsfråga och de som faktiskt satsar mer tränar mer. Den jag känner (som just nu rider debutant igen) åker 40 mil varje vår för att kunna träna terräng i skåne när det fortfarande är snö hemma. Hon åker och tränar (med tränare och resten av en grupp som brukar hålla ihop) på hittills alla tävlingsbanor det ska tävlas på den säsongen. Är det billigt? Hell no! Men nu satsar denna ryttaren ganska mycket högre än debutant.

Sen också, terrängträning 5 gånger år, om vi räknar på att säsongen är 6 månader så är det nästan en träning i månaden då, vilket ändå inte är för dåligt.

Liknande trådar

L
Fälttävlan Har tittat på dressyrprogrammet till debutant fälttävlan o där en rörelse är vänd snett igen med förlängd stegläng o sen står det...
Svar
6
· Visningar
1 349
Senast: Bettibets
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama