Tillägsfoder på bete

Daff

Trådstartare
Jag har en 9-årig travarvalack hemma i sommar, han håller på att sättas igång och är ganska musklefattig, dock annars i normal hull, mot tunn.

Tyvärr är det så att betet de går på inte riktigt verkar räcka till för honom. Han går med en nordis och en ponny, och för dom är det fullt tillräckligt. Varför jag tror att det inte räcker för honom beror på att jag upplever att så fort jag tar in honom vill han äta, lägger jag ut hö äter han upp allt. Han äter även kraften med mycket god aptit.

Just nu ger jag bara ca 2 kg hö och 0.5 kg havre, 0.5 kg korn samt 0.5 L fibergi/dag. Samt mineraler och salt så klart.

Betet är en gamlal vall, fungerade som bete även i fjol, innan dess vet jag inte. Det är inte så jättemycket gräs heller, men nordisen håller sig tjock...

Vad tror ni jag borde tillägsfodra med?

Höet jag ger av är inte analyserat, men antagligen inte särskilt näringsrikt. Jag har även möjligthet att ge ensliage, dock är han inte vacinerad. Funderar själv på lucern, men även på att höja kraftfoder mängden.
Vad har ni för ideer?

Sv: Tillägsfoder på bete

Jag röstar på lusern, hellre än att höja kraftfodret. Jag hade också valt att ta bort kraftfodret och helt ersätta det med lusern, men så är jag också kraftfoder-negativ.
Lusernet kan du ge ganska mycket av - och det behöver heller inte bli särskilt dyrt om du väljer ex-vis kvarnby-pellets. Dessutom behöver du inte vara lika orolig för eventuella överskott eftersom det inte innehåller någon stärkelse. Det är mer lätttillgängligt för hästmagarna!

Finns lucern att köpa på Granngården? Jag tycker att det låter ganska bra men antar att det finns någon nackdel med det också...

Jag håller med Maskot... Jag ger det i första hand till min när höt inte räcker till näringsmässigt, och utöver det kompletterar jag med kraftfoder.

Du kan köpa på Granngården, en säck hackad lusern(25kg,Krafft) kostar ca 125:-, pelletsen ligger nog ungefär på samma pris.

Senast ändrad av en moderator:

Vilken skillnad är det på hackad och pelleterad? Vad är bättre att ge? Jag har fått för mig att hackad ska vara bättre, misstänker också att det ska vara godare!

Hur mycket tror ni att man kan ge? Antar att man får öka eftersom, men hur mycket vågar man ge i början?

Tack för tips! :bow:

Jag föredrar helt klart hackad, den tar längre tid att äta upp, känns mer "naturlig"och man slipper blöta och greja. Vet att vissa inte blöter pelletsen, men jag gör alltid det och det tar ju lite tid för den att svälla.
Men det är ju en smaksak - jag föredrar som sagt hackad.

Jag brukar börja med att ge 1 liter ungefär och sen öka på (av den hackade, skulle ge mindre av pelletsen i början).
Jag har nu under vintern gett min totta 4 kg om dagen utan problem eftersom vi hade så kasst hö. Hon har hållt sig superfin i hull och har byggt fint med muskler :)

4 kg lucern om dagen, hur många liter blir det?
Jag menar, går det inte mer än en säck i månaden då??

Hackad luzern är ett mkt bra foder att ge om/när man behöver snabb viktuppgång... En säck brukar räcka 1 vecka till mitt halvblodssto, men då får hon ju inte bara luzern!!!

Nya krafft groov är jättebra för hästarnas hull

Jag väger varje dag eftersom eftersom det är svårt att säga hur mkt en liter är, det beror ju på hur hårt man packar litermåttet.
Men det blir en full 20-litershink/dag, "normalhårdpackad".

En säck räcker drygt 6 dagar, men vem har sagt att det ska vara billigt att ha ett svårfött fullblod? :p ;)

Jag har samma problem som ovanstående. Tänkte mig iväg idag och köpa an säck. Är dock orolig för hur mycket jag kan ge utan att C/p kvoten sticker iväg för mycket. Jag skulle behöva ge 2-3kg/dag (tar då bort det andra kraftfodret). Han går på bete och kan ej stödfodras med hö då han går med andra hästar som INTE ska stödfodras. :mad:
Vad tror ni? Kan jag ge så mycket utan fara? Eller behöver jag nåt mer för att stabilicera kvoten?
Betet är ganska magert.
Han får nu krafft groov ca 0,75 kg/dag,
lite fibergi bas (ca 3 dl)
och en ½ liter blöt betfor.
En skopa seaweed and rosehip (mineralfoder)

Stödutfodrar min pålla med lusern nu när hon är på bete. I hennes fall är jag inte överdrivet orolig för Ca/P-kvoten, vilket ju egentligen är dumt eftersom jag inte har någon koll över mineralerna i gräset. (I vanliga fall får hon Miner Vit för att det ska passa bra med just lusernet.)

Om du känner dig orolig och/eller vet med dig att gräset innehåller höga halter av Ca kan ge hästen något mått Fosfor-balans (billigt och drygt).

Egentligen borde nog någon mer kunnig svara på detta... :angel:
känner att jag är svamlig och trött nu :D

Jag har problem med att hästen är lättfödd (ute på bete) men behöver mer protein för att bygga muskler, har ni förslag på vad jag skall ge?

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 256
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har nyligen köpt en häst och blivit lite förvirrad kring allt dehär med tillskott. Just nu går han på sommarbete och äter enbart gräs...
Svar
7
· Visningar
1 069
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 921
Senast: Desiree2
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 495
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve