Tillägg till fölsto

Hjartagna

Trådstartare
Mitt sto har ett föl som är en månad gammalt. Än håller hon hullet, men jag tror att hon kommer tunna ur i höst då hon inte är så smällfet som hon brukar bli på bete. Vad är bäst att ge som tillägg åt ett fölsto, luzern eller något annat?

Sv: Tillägg till fölsto

I så pass känsliga fall som ett fölsto (som snabbt faller ur när det väl går på det hållet) hade jag absolut tagit en höanalys och kompletterat med det som krävs för att dels få en rimlig kvot men också för att få reda på hur mycket hästen behöver för att hålla hull och muskler.

Har grovfodret dåligt med protein kan lucern fungera, är det dåligt med energi vill du främst komplettera med energifoder (olja t ex)

Sv: Tillägg till fölsto

Oops, missade det. Det är protein som behövs i tillägg. Analysen är redan gjord.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka