Tilläggsfoder!

Är granulat samma som flytande? Jag har ingen riktig kläm på det.

Aha. Okej, iofs får min häst kraftfoder i lagom mängd, samt vitaminer & minraler. Så då kanske det inte är nödvändigt att ge selentillskott.
 
Granulat är lite mer som salt i konsistensen, inte som pulver. Bra förklaring va... ;)

Räkna på hur mkt Selen totton får i sig så vet du.
 
aha. då är jag med! :p

jepp. ska ta hjälp av min tränare + se till att få fram papper på näringsinnehållet i hö't med!
 
min ponnys foerstat;
betfor- de får i sig vatten i magen,sen gillar de smaken
havre- kraftfoder,så hon ska bli pigg & glad hästar/ponnyer som får för lite kaftfoder blir lätt griniga och sura.
mineralblandning med kalk & fosfor.
soja-massor av b-vitamin som behövs nu när det fäller men oxå när det sätter päls,ges vanligen över vintermånaderna,protein så hästarna ska bygga muskler lättare,de kan de inte göra utan protein.

en häst som går på hö & havre med inga tillskottsfoder klarar sig inte bra.
Vet en häst i mitt stall som rids varje dag och så med 11 kg hö/dagen
och 1/2 L havre. thats it,inget mera och han har fått en massa läbbiga utslag och sånt skit.


jaja så här är det för mig,sen beror det oxå på vad för häst man har :banana: :banana: :banana: :banana: :banana:
 
Men snälla nån :crazy: Läs på lite om foder. Det finns faktist folk här som kan tro på det du skriver.
Har du bra värden på ditt grovfoder så behöver du inte ge något kraftfoder överhuvudtaget. Det finns flera 1000 tals hästar som tex går på fri tillgång på grovfoder och inget kraftfoder alls :smirk:
 
havre
korn
kli
krafft grund
fibergi låg
kraffts lucern hack
racing balance
kraffts röda mineraler
chevinal plus
vitlök
b-vitamin
 
hjälp! :eek:
Jag är hemskt ledsen, men du har väldigt mycket att lära om foder. Jag har själv varit där förr men ju mer man försöker lära sig, ju mer man läser desto snabbare inser man hur lite man kan och kan börja lära sig på nytt, rätt! ;)

Man kan inte plocka in "extra" komponenter innan man vet vad det man redan ger innehåller? Du ger själv soja för att din häst ska få mer protein. Ditt hö och din havre innehåller också protein och tänk om du har ett hö som är väldigt rikt på protein? Då är det totalt onödigt för dig att börja ge hästen ÄNNU mer protein.
Du ger extra kalk och fosfor. Ditt hö innehåller redan fosfor och en mängd andra mineraler, hur vet du att den behöver extra fosfor när du inte vet vad höet innehåller? Det kan bli värre konsekvenser än en tunn plånbok, det krävs en viss balans mellan olika mineraler för att hästen ska kunna ta upp dem som bäst, tänk om du ställer till obalans nu?

Hur kan du veta om hästen som får 11 kg hö och 1/2 liter havre inte får i sig vad den behöver, om du inte vet vad hans hö innehåller?
Vet du hur hästen matsmältningssystem fungerar innan du säger att hästen ska ha mer kraftfoder och tillskottfoder kanske istället för så mycket hö? Hur påverkar kraftfoder hästen inuti och hur tas det upp? Vad har hästen lättast för att ta upp, vad är mest naturligt och bäst för hästens kropp att äta?

Det här är viktiga frågor, du behöver gå mer på djupet och fråga dig VARFÖR du ger ett visst foder eller tilläggsfoder och sedan kolla upp om det stämmer med vad som står i foderböcker eller rekommenderas av utbildade människor på foder.

Läs gärna mer på http://foderkammaren.hemsida.net/
eller köp en bok av Cristina Planck om utfodring av hästar.
Det är ett kunnande du kommer ha stor nytta av och det är faktiskt väldigt kul att läsa om :p

Tänk på att när det gäller hästar är ingen fullärd, det finns alltid mer att lära! :) Lycka till!
 
Okej. I vilken form gav du timjan då? Vad har den för effekt för att påverka hosta?! *nyfiken* :p
 
Jaa, det finns verkligen MASSOR att lära sig om foder & näringsbehov. Det är verkligen en hel vetenskap. När man läser här märker man hur lite man kan! :crazy:
 
hehe ja verkligen!
Det är däröfr jag ska gå på foderkurs!
Börjar på tisdag och håller på 4-5 veckor, anordnas av vuxenskolan i en stad 4 mil bort. Ska bli dunderkul!! :banana:
 
Vad intressant!

Synd att man bor här i ödebygden så inget sånt arrangeras! :mad: Hoho.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
482
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 972
Senast: CaisaCax
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 070
Senast: Rosett
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 047
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp