Tilläggsfoder!

G

glittertuss

Vilken typ av tilläggsfoder ger ni era hästar? (Utöver Hö/Hö-el.ensilage & ev. havre/pellets)

Vad är anledningen till detta?

Har fått känslan ibland att endel ger sina pållar en hel massa olika typer av foder "bara för att". Iallafall är det så på stallet här. Visst kanske det inte är skadligt, men det vore intressant att höra om ni har gnmtänkta grunder för att fodra era hästar med ett visst foder.

Vore även intressant att höra vilka märken på foder ni använder er av och varför?!
 
tihi.. jag har just fått min foderstat av snälla personer här på Buke.. :)
Så här ser det ut:
Fri tillgång på hö
chevinal plus (för att han ska få i sig vitaminer)
Så ser det nog ut.. :)
 
Jag ger också Chevinal plus. Tycker den är urbra i och med att de får i sig alla nödvändiga vitaminer! Slipper man söla med en massa flaskor!
 
Fått nya direktiv från veterinären idag så så här KOMMER min hästs foderstat se ut snart (utöver hö och havre):

Betfor -flera anledningar, både för kalciumet, för smaken, för vattnet och för magen.
Fosforpulver-enda mineralen jag får brist på i foderstaten, pga fosforfattigt hö.
Vitlökspulver -mot fästingar. Haft erlichias 3 ggr redan så nu gäller det att med alla medel hålla de små jävlarna borta! :mad:
Biotin -för hennes torra och spruckna hovar.
ev. ska jag även ge henne örter som är bra för hovarna.
Selen -förebyggande eftersom det är vanligt med underskott på selen hos hästar.

Jag skulle inte få för mig att ge min häst ett foder "bara-för-att" eller för att många andra i stallet ger det... Finns tillräckligt många som fodrar på det viset redan :crazy:


Jag är lite nyfiken på Fibergi måste jag erkänna, verkar vara sån bra form på kraftfoder...
 
Jag har MASSOR av burkar och flaskor men det är en tanke bakom varje.

Det hon har behov av är mineralerna och Krafft Breed.

Sen får hon;
*Kiselgur för bättre pälskvalitet (inget fel på den men det skadar ju inte...)
*B-vitaminer för att hjälpa musklerna samt xtra nu för hårfällningen
*Äppelcidervinäger för att det är allmänt välgörande och bra för syrabalansen i njurarna
*Vitlök för att det är "ett dundermedel" samt att hon är ganska insektsfri på sommaren = tror det gör skillnad
*Tokosel för att väga upp bristen på selen i övrigt foder

Det får hon året runt med pauser här och var.

Just nu även örter för att stärka/rensa ur njurar och lever.
Kamomill, maskros, mjölon och åkerfräken.
 
Utöver hö och hö-pellets (lusern, har så lite protein i höet så därför) får pålle 0.4 kg vetekli.
 
Så det är vanligt med brist på Selen hos hästarna?

Vilka former finns det att ge dem i? Pulver?
 
Yepp! Vitlöken är verkligen bra ur många avseenden. Hosthästar ska det tydligen vara bra för + immunsystem + insekter osv, osv.

Ger du flytande, pulver eller hela vitlökar?
 
Granulat fast nu sist blev det nog pulver.

Svenska jordar innehåller väldigt lite selen och om man ger lite kraftfoder och inte så mkt mineraler så täcks inte alltid behovet upp. Jag ger Tokosel som veterinären skriver ut på recept.
 
Mineraler, de blå från Krafft ger jag.
Dessutom B-vitaminer (Shy Feeder) när de är fällningsdags.

Gammelhästen får även vitlök (i pulverform) och äppelcidervinäger i maten, hon är sk. hosthäst. (symtomfri)
 
Förutom hö ger jag min 3,5 åring Chevinal, Basic E och Dikalciumfosfat.

Jag ger detta eftersom det inte fanns tillräckligt av tex kalcium, selen, vitaminer i höt för att tillgodogöra sig hästens behov.
 
Just det, glömde skriva att jag ger honom pyttelite betfor oxå, för att blanda ner dikalciumfosfatet i. Men det handlar nog max om en dl.
 
betfor
kli
linfrö
mineraler
basic e
salt

Ponnyn fick timjan ett tag när hon hade en mystisk hosta som inte ville ge med sig. Hon är bra nu, men det är ju alltid svårt att säga vad det beror på. Men jag ger i alla fall timjan om hostar till någon gång. Fast nu är den slut.
 
chevinal olus vad innehåller det?
Bara vitaminer eller mineraler också??
Vad kostar det och hur länge räcker det?
 
Valacken får förutom hösilage och krafft breed-pellets:

Vitlökspulver. Anledning: jag inbillar mig att det är bra, och hästarna tycker om det.

Linfrö - för magen.

Kiselgur & B-vitamin - inget han får normalt men jag försöker ju med alla medel få pälsen att växa ut igen sen min mardrömsklippning :crazy:

ADE-vitamin - ges alltid mellan nyår - vår för att möta det minskade dagsljuset och grovfodrets sjunkande vitamininnehåll.

Örter får han sällan, och då på rek av equiatrikern/veterinär. Fick t ex djävulsklo en period förut och ska nu få en period med kamomill.

Och såfort jag fått hem det ska han få Flexijoint med, ett 'ledtillskott' som jag vill prova för att se om det kan hjälpa till att hindra hasledsinflammationen att triggas igång igen och igen.

Just nu är det OVANLIGT mycket, 'normalt' den här tiden på året har det bara varit vitlök och ADE.

Fölet får förutom hösilage & kraftfoder ADE-vitamin, vitlök och en gnutta linfrö (linfröet mest för att jag vill lära henne att inte vara så kräsen och äta även 'annorlunda' mat.)
 
Hö och Kraffts specialhavre är grunden.

Tillägg:
Lucern
Foderjäst
Minerler Blå och Röd (beroende på häst)
Tokosel

Det dräktiga stoet får dessutom lite av Nya Krafft Groov (dom hade slut på Lucern på Granngården)

Ger Lucern för att få mer protein iform av grovfoderstruktur,
foderjäst för välbefinnande + magen och vitaminerna
havre för energi
Tokosel för selen
 
Chevinal innehåller viatminer. Kostar 250-300:- tror jag för en dunk på 2 (? el 2,5) L. Giva: 25-50ml/dag. Jag ger 30 ml för att de inte hade andra pumpar när jag köpte. Fungerar bra och verkar vara smaskigt! :d
 
Jag ger i grunden hö, hösilage och havre. Utöver det får min 18 år (19 i maj) gamla pålle:

Betfor, mest för att blanda mineralerna i.
Vitlök, diverse bra egenskaper.
Glucosamin, under vintern för lederna.
Mineraler
Fosforbalans
Biomag
Chevinal Plus
 
Du kan läsa om chevinalen här:
http://www.eclipsebiofarmab.se/
Gå in på produkter.
Jag betalar 349 kr för 5 liter men det är billigt. Brukar ligga på nästan 100 kr mer. Räcker i 6 månader om man ger 25 ml/dag.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
482
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 972
Senast: CaisaCax
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 070
Senast: Rosett
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 047
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp