Till/utbildning av B-ponny.

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare trullslitenmedtuff
  • Startdatum Startdatum
T

trullslitenmedtuff

Hej.
Det är såhär, att jag ahr börjat hjälpa en tjej som har en Shettiskorsning, B-ponny, han är väldigt stor & muskulös,kompakt å så. Det är i grunden tjejjes småtjejer som riden B-ponnyn, men som sagt ponnyn är ung lite över 6 år & har väldigt mkt. energi uppe i luften/framåt å tjejerna rår itne hellt på honom när han brallar & blir alldeles för pigg, så det är därför jag rider honom cirka 1 ggr. ivekcna, för att jag ät betydligt större & inte blir rädd för hans alla små hys.
Jag är 162 cm lång & väger cirka 55 kg.
Jag har börjat fundera en hel del på detta, jag vill ju inte förstöra honom för att jag är förstor & så, men jag rider honom alltid i form, låg/hög. han bär sig jättebra & är alltid pigg & framåt när jag rider, så han visar inge tendenser till att tycka att jag är för tung eller så.
men såklart så hoppar jag honom inte. Rider mäst i skogen & på dressyrbanan. han är väldigt ärlig ponny & har man väl vunnit hans förtroende så är han underbar att rida, men nu till frågan: tror ni att jag vågar fortsätta att rida honom som jag gör nu ?

Sv: Till/utbildning av B-ponny.

Är han shettiskorning så tippar jag på att han är rätt så viktbärande å då borde det ju inte vara några problem. Så länge ryttaren rider med balans och hästen arbetar på rätt sätt ska det inte vara någon fara.
Men mindre mat och mer motion brukar ju annars vara receptet för att få dem lugnare :p

REd in en renrasig connemara på 129 cm. Jag är 168 och väger 59. Inga direkta problem. Hoppade dock inte, klättrade inte och red inga konditionspass. Hade henne som handhäst o klättrade/galopperade med mammas stora ist. Red jag längre rundor ute så satt jag av ngn gång i mitten och ledde. Skrittade av avsuttet. Cyklade endel med henne vid sidan i trav för att få kondis oxå. Men hon var som sagt ung. Tror dock inte jag ridit så mkt mer ändå.

Men just i ditt fall så tror jag det hade varit mer skadligt om ponnyn bara "röjde runt" med småtjejer som är lite rädda för honom och troligtvis inte kan rida honom i form heller. Bara du har lite koll så han inte blir trött om du rider länge, det sliter ju mer än om du rider korta effektiva pass med skrittpauser.

Du ska absolut inte vara rädd för att förstöra honom, rid honom precis som du skulle rida en vanlig häst :) Jag har ridit mängder av små hästar det senaste året på +80 cm bara. Jag är 158 o väger ca 43. Har gjort allt på dessa hästar, så länge hästen har muskler och tycker att det är kul så varför inte ? :) Det vill säga hoppat, ridit på bana, klättrat. De små rackarna tycker att det är så jäkla kul bara :D

Du behöver verkligen inte vara rädd för att förstöra för det gör du inte. Jag har själv ridit in min egna shettiskorsning som är 102 cm hög och jag är 157 lång och väger 41 kg men vi har gjort allt tillsammans och nu ska han få en ny ägare:/:( men fortsätt och ha kul med bponnyn för man märker sen vad tråkigt det blir när man inte kan rida dem små längre

Inga problem med 55 kilo skulle ja tro, men du kan ju skritta fram och av vid hand och därmed rida lite kortare pass? :)

Liknande trådar

T
Träning Vad tkr. ni jag skall göra ? LÅNG! -------------------------------------------------------------------------------- Har precis...
Svar
4
· Visningar
811
Senast: trullslitenmedtuff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama