Till Norge för bränning?

X

xmariax

Jag har hört att hästar (åtminstone de stora) körs till Norge för bränning efter avlivning.
Någon som kan bekräfta eller dementera detta?

Jag vet att djur körs i från Ultuna men trodde det var av andra anledningar.

Sv: Till Norge för bränning?

Han som körde bilen + han vid bokning, för min gamla älskling sa att han var den sista dom plockade upp, sedan skulle dom upp till Norge....
Jag kan ju inte säga att dom talade sanning eftersom jag inte följde med, men dom sa då att dom skulle dit :(

För sådär 5 år sedan var det i alla fall tal om att det skulle bli stopp på exporten eftersom slaktavfall inte fick exporteras utanför EU, men man kanske fick någon form av dispans?

Stenstorp (dit avfallet i alla fall normalt ska gå) ska i alla fall läggas ner inom ett år, nu bygger man en ny anläggning i Karlskoga. Då slipper man att först köra kropparna till Stenstorp och sedan köra den nermalda köttmassan till Karlskoga för bränning

Vad jag har förstått har Stenstorp bara miljökoncession fär en viss mängd, när den mängder är uppnådd finns det inget ställe i Sverige som kan ta över, vart det sen går har jag inte koll på, för ett antal år sen gick det till Finland.
PL

Liknande trådar

Samhälle Snart är vintern på intågande (😎) och som erfaren yrkeschaufför blir det tydligare och tydligare att Sveriges (åtminstone på många...
2
Svar
32
· Visningar
1 482
Senast: hastflicka
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
926
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 467
Senast: mars
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar