Till het häst

L

lillmaria88

Jag har köpt en ganska het häst och jag funderar på att köpa något preparat som får henne att vänta lite och bli lite lugnare, det får inte innehålla något doping klassat eftersom jag tävlar.

Jag har hört att Serenity Calming finns att köpa och Sokalm är det bra? vad ska man välja, vilket är bäst? och vart finns dom billigast att köpa? och hur blir dom utav det? något annat bra som ni rekommenderar?

Tack för svar!

Sv: Till het häst

Jag anser att man ska söka svaret i foderstaten när man ha sk heta hästar. Många hästar jag träffat på har klassats som heta då det i själva verkat har handlat om stress, och då har stressen utlöst av hunger. För hunger utlöser stress. Jättemånga misstolkar stress med hethet. Men det är skillnad mellan pigg och stress. Många av de hästar jag träffat som är *heta* har fått fodret neddraget för att lugna ned sig, vilket då resulterat i ännu hetare häst.

När jag köpte henne för ett par veckor sedan fick hon 5-6 kg hö och 2 liter musli, plus lite mineraler dagen. Hon var rätt tunn.

Nu får hon 12-13kg hö, 1 liter lucern, 2 kg korn, mineraler, b-vitamin och salt.
Hon är ca 160 och väger 500-600 kg.

Hon är jätte lugn att hantera och sånt världens mysigaste. Jag vill bara komma åt lugnet som hon har inom sig i ridningen också. Det är mkt dressyr jobb på henne.

När jag köpte henne för ett par veckor sedan fick hon 5-6 kg hö och 2 liter musli, plus lite mineraler dagen. Hon var rätt tunn.

Nu får hon 12-13kg hö, 1 liter lucern, 2 kg korn, mineraler, b-vitamin och salt.
Hon är ca 160 och väger 500-600 kg.

Jag tycker att det verkar som du hat ändrat en hel del i foderstaten på två veckor. Det hade inte jag gjort. Det kan vara en omställning för hästen att flytta och man bör alltid ta det försiktigt vid foderändringar, speciellt med kraftfoder. Nu vet jag inte vad musli innehåller i och för sig.

Sedan kan kanske den nya miljön vara en anledning till att hon är lite extra speedad. Hur gammal är hon?

Det ända jag har ändrat på är att hon får 2 l korn ist 2 l havrefritt musli (och det ökade jag lite för varje dag). Resten är bara grovfoder och det gör ju inget att dom får för mycket av för det bajjar dom ut. Hon får 3 dl betfor också och det fick hon förr också.

Hon var lika pigg när jag provred henne. Hon är 10. Det stör mig inte att hon är pigg när jag rider men det gör det lite svårare att få henne att jobba rätt. Hon har ganska mkt underhals

Det ända jag har ändrat på är att hon får 2 l korn ist 2 l havrefritt musli (och det ökade jag lite för varje dag). Resten är bara grovfoder och det gör ju inget att dom får för mycket av för det bajjar dom ut. Hon får 3 dl betfor också och det fick hon förr också.

Hon var lika pigg när jag provred henne. Hon är 10. Det stör mig inte att hon är pigg när jag rider men det gör det lite svårare att få henne att jobba rätt. Hon har ganska mkt underhals
Att hon var pigg när du provred kan mycket väl bero på för lite grovfoder. Jag tycker att du ska fortsätta med den foderstat du har tills hon fått upp vikten till normal (du sa att hon var tunn) Därefter minskar du kraftfodret vid behov. Tror inte att du behöver stoppa i henne "lugnande". Du får tänka på att det tar ett tag för hästen att vänja sig vid nya rutiner och sin nya ägare. Är du lugn och inte stressar på så kommer hästen också att lugna sig och så småningom börja jobba rätt. En liten massage om dagen kanske kan få henne mer harmonisk. Testa det... Ett bra sätt också att lära känna varandra. Skynda långsamt:)

Tycker foderstaten ser mkt bättre ut nu, men var lite försiktig och byt inte bara ut 2 kg kraftfoder bara sådär... kan bli en hel del magknip och obalans där som du aldrig får veta ngt om men din häst kanske inte är så glad för.

Men vi har också en vildvittra hemma. Hon äter också rätt mkt hö och lite kraftfoder. Det som hjälpt mest är att lära henne att ta ansvar själv. Ingen sitter och håller i henne, utan hon måste med disciplin och rutiner lära sig att stanna för röst och vikthjälp, alltid stå kvar och vänta. I trav och galopp ute går det fortfarande undan ibland, men det blir bättre och bättre. På ridbanan måste man se till att de hittar balansen och inte bara paddlar på framåt. ofta blir de plötsligt supertrötta och nästan lite lata när man kommer åt dem och de börjar bära sig istället för att skyffla på och använda de framåtdrivande musklerna som de så väl tränat upp;)

När de lär sig att ridas för skänklarna får man ett stort kliv framåt. Ofta rids heta hästar som om skänklaran vore farliga för att man tror att de ska kila iväg, men de sidförande skänklarna är jättevikiga. När hästen verkligen flyttar sig åt sidorna för dem får man ju dem att stanna upp och samla sig och arbeta istället för att fara på. :)

Med risk för att bli halshuggen, men min fråga är. Varför köper man en häst som man sen vill droga ner för att få lugnare?

Javisst kan det vara foderrelaterat, det kan också vara så att hästen faktiskt blir ännu piggare och ofta starkare när de får den mat som behövs. Detta brukar relatera i att ägaren backar foderstaten för att hästen ska bli mindre pigg.

Räkna ut en väl anpassad foderstat, försök lära dig att ta reda på energin genom din ridning. Du kan utnyttja det, och hästen kommer att må jättebra.

Lycka till.

Du skrev 2 kg korn. Det kan jag tycka är en del. Sedan har du antagligen annat hö men visst är det så att man inte behöver vara lika noga med det. Jag förstår visserligen inte vad du menar med att de bajjar ut det som blir för mkt. Kroppen är nog betydligt snålare än så. Den släpper helst inte ifrån sig ngt som den kan utnyttja. (Men det är naturligtvis en helt annan diskussion och det hör ju inte till din ursprungliga fråga). När det gäller den så håller jag med Boj. Jag förstår inte heller varför man vill ge hästen ngt som gör den lugnare. Med risk att ngn reagerar så tycker jag att det är ett lite konstigt sätt att resonera.

Maten behöver heller inte spela någon som helst roll.
Det är ofta så att en pigg häst är en pigg häst, precis som en slö häst är en slö häst, oavsett foder.
Har träffat allt för många pigga hästar som knappt fått kraftfoder, och pga av det varit magra och omusklade. De pigga och alerta hästarna förbrukar mer energi så de behöver mat (vilket det känns som du håller med mig om).

Det som gäller är konsekvens i ridningen. Kanalisera energin så hästen alltid jobbar rätt. Hålla ner tiden lite på passen så man inte bygger en massa kondition innan man vill ha den och varva med lugna uteritter.

För att få en pigg häst lugn genom att minska maten tror jag inte alls på, då måste man ner långt under svältgränsen en längre tid tills den blir apatisk. Och det är ju inget att sikta på.

Du kommer att få mycket glädje av din pigga och alerta häst när du hittat knapparna och rätt sätt att träna den och dig.
Lycka till!

Nu ska jag försöka svara på alla svar (kan bli lite stökigt) :P

Jag har skrivit fel det ska vara 2 liter korn inte 2 kg om dagen. Jag har inga planer på att dra ner maten, snarare öka pga att hon är för tunn men jag tänker öka lite i taget. Hon har inte ens mage så man når henne med skänklarna.

Jag har pratat med krafft och dom tycker hon i princip kan få hur mkt grov foder som helst. Hon visar inget på att hon har ont eller är känslig för vårat hö, som för övrigt är bra.

Jag vill absolut inte droga henne. Om jag skulle testa något preparat så ska det vara 100% oskadlig för hästen.
Det ända jag vill komma åt är att får henne att jobba bättre och inte bli skummig efter man har ridit fram. Det är absolut inte för min skull utan för hennes.

Och till boj: jag har inte köpt en pigg häst för att droga henne utan jag undrade bara vad preparaten var och hur dom blir av dom, om någon har testat. Jag vill det bästa för min häst, och det bästa skulle vara om jag fick henne lugnare (utan att hon tar någon som helst skada av det). Och skulle något ofarlig fungera så är det bara bra för då kan hon få en positiv kännsla av att bli riden, och ta med sig det utan att behöva något lugnande. Så hon bara ska få känna att bli riden kan vara avslappnande och positivt.

Och verkar trivas förövrigt, jätte gosig och äter bra och tar nya utmaningar mkt positivt.

vissa hästar är ju pigga till naturen, är man lugn själv brukar hästen oxå vara lugn, har du bara haft henne i ett par veckor har hon kanske inte vant sej helt vid allt nytt heller. Skulle ut och skrittat mkt i början och ta det lugnt med henne.

Min fråga är ställd till dig eftersom det är ett val man gör vid köpet, mitt sto som jag köpte är het som en kamin. Valet för mig som köpare var, avstå från köp eller lär mig hantera detta därav min fråga.

Jag valde att lära mig hantera det, och har aldrig ångrat detta val en enda sekund. Man får så mycket av en häst som har massor av energi, och de är också mycket lättare att rida när man väl lärt sig tekniken.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
409
Senast: screen
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 901
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare