Nebraska

Trådstartare
Jag känner mig verkligen efter,för innan insändaren i Ronden den här veckan har jag inte ens hört talas om det. Kan bukefalisterna informera mig?
Jag vill veta allt!

Sv: Tildren

Det finns mer information i tisdagens Ronden, sid 8. Tillverkaren avråder från att använda det för behandling i led.

Det finns mer information i tisdagens Ronden, sid 8. Tillverkaren avråder från att använda det för behandling i led.

Om det fungerar så varför inte?

DMSO vill jag och många av de veterinärer jag har kontakt med spruta i leder och det fungerar med mycket goda resultat (ibland som med alla ledinjektioner) fast till ett mycket lägre pris än tuppkam.

Tycker detta låter som ett intressant medel skall läsa upp mig på det mera när jag inte ska på kurser hela tiden ;)

Vi verkar ha fått första dopingfallet med ämnet. Är det en ny analysmetod som gjort det?

Om det fungerar så varför inte?

DMSO vill jag och många av de veterinärer jag har kontakt med spruta i leder och det fungerar med mycket goda resultat (ibland som med alla ledinjektioner) fast till ett mycket lägre pris än tuppkam.

Tycker detta låter som ett intressant medel skall läsa upp mig på det mera när jag inte ska på kurser hela tiden ;)
Jag fattar inte heller varför man inte går vidare om det funkar bra? Varför är det så svårt att få till studier eller forskning på något som är verkar bra och är billigt?
Nu kanske inte Tildren är billigt. NÄr jag bodde i Italien så skulle man ge det intravenöst. Man fick små amupller och det skulle ges i blodet. 1 kur 5000:-. Inte billigt med andra ord. Men funkar det och dessutom bra begriper inte jag varför man stretar emot.
gulan

Väcker upp en gammal tråd :idea:

Min häst blev i fredags behandlad med preparatet Tildren. Han behandlades i båda framknäna. (ÅB efter att gången innan behandlats i ena framknäet).
Jag vet inte så mycket om detta preparat och hade jag varit lite kvicktänkt eller ens reflekterat över att det inte var kortison veterinären behandlade med hade jag givetvis frågat.

Har det kommit några nya rön på detta område? Är det numer vanligt att man behandlar med detta preparat i lederna? Varför väljer man i så fall detta istället för kortison, DMSO eller tuppkam?
Finns det några biverkningar?

Hästen i fråga är 10 år och inte planerat att starta förrän till vår-sommar. Han har en historia av behandlingar under senaste året pga "gamla skador". Visar inga pålagringar i knäleden men veterinären beskriver "såna hästar" som att om man går lite djupare (med tex ultraljud) kan man se att ledbrosket är lite tunnare, dock ej så att det ska påverka hans fortsatta karriär.

Blev väldigt nyfiken på att veta allt som går om Tildren, precis som TS var för tre år sen. Själv har jag inte haft någon anledning att undra förrän nu. :angel:

Är det så att Tildren föredras i vissa fall eftersom det är bättre för ledbrosket till skillnad mot kortison som fungerar nedbrytande för brosket?
Funderar som sagt också på i vilka fall man hellre väljer att använda Tildren istället för andra preparat för behandling i led...

Om jag har fåstått det hela rätt så används det mest på hästar med förändringar i framknäna och spatt. Jag hade en äldre tävlingshäst som inte svarade på varken längre vila eller kortison/tuppkam. Hon blev otroligt mkt bättre och höll sig fräsch länge. Dock slutade kliniken använda preparatet efter alla skriverier.
Var fick du din häst behandlad?

Tack för ditt svar! Skickar PM med var vi behandlade. :)

Min häst har inga förändringar som syns på röntgen (alltså pålagringar) men enligt veterinären skulle man förmodligen kunna se att han har tunnare ledbrosk om man gick in och tittade med ultraljud. Så kanske det är därför han fick just Tildren....

Sa veterinären något om hur tunnare ledbrosk skulle påverka i högre farter?

Jag tänker att om ledbrosket är tunt så förloras en del av stötdämpningen och om benet dammar i marken i 100 km/h krävs det bra stötdämpning.

Men så klart, många hästar klarar ju att springa med mer eller mindre antal pålagringar i benen också.

Sa veterinären något om hur tunnare ledbrosk skulle påverka i högre farter?

Jag tänker att om ledbrosket är tunt så förloras en del av stötdämpningen och om benet dammar i marken i 100 km/h krävs det bra stötdämpning.

Men så klart, många hästar klarar ju att springa med mer eller mindre antal pålagringar i benen också.

Jag frågade endast om detta kommer påverka hästens karriär i form av att han inte skulle kunna tävla mer, och svaret på det var nej så...
Vi har inte konstaterat att ledbrosket ÄR tunnare, men det blir det ju i de leder hästen haft en långt gående inflammation, även om det inte gått så långt att det blivit pålagringar. Han uttryckte sig i stil med "såna här hästar" och i det fallet utgick han från att framknäet är hästens primära hälta. Med tanke på hästens historik så är jag dock kanske inte riktigt lika övertygad att det är så men... Och förtroendet för just den veterinären är inte på topp med tanke på att han missade det som satte igång hela proceduren vi haft med hästen. (Du vet, höfterna och det som följde sen)

Det vet. sa var att det är viktigt att hålla tån kort dock.

Sen kommer jag nog ge honom något som sägs bromsa eller bygga upp skadat brosk (omtvistat förstås, men du vet hur det är med tron ;-) ) och ev be om en kur Cartrophene när vi kommit så långt att vi börjar trava på igen.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
870
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 867
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 761
Senast: Gunnar
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama