hanna_shetland

Trådstartare
Ska finnas något som heter Tilden som är bra att ge till fånghästar och hästar som har problem med leder. Någon som vet något om detta? Hittar inget på nätet. :confused: :)
 
Kan du mena Tildren?

Läste precis en tråd på ett annat forum om en häst med hovbroskförbening där veterinären hade föreslagit Tildren (vilket beskrevs som ett "undermedel" - gör mig skeptisk...)

Så här beskrevs det (orkar inte översätta):

"Tildren hat super Erfolge bei Spat und Hufrollenveränderungen gezeigt. Nur sind halt da immer Knochen mit im Spiel und nicht so wie bei meinem Pferd die Knorpel. Tildren kann entweder die Knochenauftreibung reduzieren oder die Knochenauflösung stoppen und sogar neue Knochenbildung fördern (nur die Kurzfassung). Durch die Verknöcherung kommt es momentan ständig zu einer Entzündung, da schon ein falsches Aufsetzen des Hufes ausreicht, um die akute Stelle zu reizen."

Tråden hittar du här .
 
Är inte direkt jättehemma på hästtermer och har inget lexikon til hands, men ungefär så här står det...

Tildren har visat sig ha superbra framgångar vid spatt och [hovbensförändringar??] Men där är det ju alltid ben med i spelet, och inte som med min häst [brosket??]. Tildren kan antingen reducera [uppdrivningen??] av benet eller stoppa upplösningen av benet och till och med gynna nybildning av benet.
 
Sök på "Tiludronate" på en sökmotor så får du info.
Jag är tveksam till användningen på fånghästar eftersom det är en läkemedel som kan belasta njurarna och ge andra olämpliga bieffekter i systemet (diarré).
:confused:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 597
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
625
Senast: Ajda
·
Hundträning Jag har på skoj försökt gå Tilda att hjälpa till att hitta kantareller när vi är ute. Hon verkar fatta grejen någorlunda, hon är bra på...
Svar
1
· Visningar
650
Senast: ildiko
·
Hästvård Vi har kämpat i 1,5 år med vår häst där magsår ständigt återkommer. Han är röntgad rygg, bakben. Behandlad i SI lederna och bakknän...
Svar
13
· Visningar
1 420
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp