Tiken vill inte!

W

wii012

Hej,
har en fyraårig labbetik som vi försökt para med en lika gammal labbehane. Båda är nybörjare. Enl blodprov hos veterinären kunde vi börja parningen från och med i söndags. I dag är hon på dag 16. Nu har tiken och hanen träffats fyra gånger och för varje gång blir hon grinigare och grinigare, idag var det rent av synd om henne. Vi har nu avbrutit dessa försök.

Till saken hör att vi har hennes mamma också och hon löper nu samtidigt. Mamman vill gärna rida på dottern och ibland också tvärtom. Men det händer också att den yngsta bara sätter sig ned och morrar eller fräser ifrån.

Nu har vi kontakt med en annan hanhund, han har avlat en gång tidigare för ett par år sedan. Men jag undrar om det blir för jobbigt för vår tik, eftersom hon avvisar även mammas försök. Törs jag prova i morgon? Tiden rinner ju ifrån mig. Har vi försökt för mycket? Är hon inte redo än trots att hon löpt i drygt två veckor? Kan vi skada hennes psyke med att försöka med en annan hanhund?

Tacksam för råd,

ingela

Sv: Tiken vill inte!

Vissa tikar vill inte ha en av oss utvald hane och det kan även vara så att hennes mamma är så pass ranghög att dottern helt enkelt inte parar sig pga det (det är naturligt att endast alfa tiken blir dräktig). Ett inte helt ovanligt fenomen.

Visst kan du prova med en annan hane om du är helt säker på att första hanen inte kommit till det minsta - men vill hon inte så vill hon inte. Man kan inte mer än försöka.

Det är bättre med en van hanhund till en ovan tik.

En del tikar vill aldrig, oavsett hane. En del tikar höglöper bara i 12 - 16 timmar.
Att hon säger ifrån/inte vill kanske beror på att hon känner att hon äntligen har något att säga till om. Har ni tillåtit tikarna att rida på varandra?
Varför vill ni absolut att tiken skall få valpar? Är hon exeptionell för sin ras på något sätt o är hane nr 1 o nr 2 exeptionella?

I så fall kanske ni skall vänta tills nästa löp o förbereda er bättre, i det här fallet kanske lämna bort tiken till hanen där vare sig ni eller mamman är med.
En del hundar, av båda könen, parar sig aldrig hemma eller om matte/husse är med.

Förhoppningsvis så har ni åkt till hanen och låtit den äldre tiken stanna hemma. Vill hon inte då så ska man inte tvinga henne, då blir det mer som våldtäkt och det blir inte bra. I så fall kan det gå fel när valparna är små, att hon kanske t ex inte intresserar sig för dem. Eller ännu värre är elak mot dem. Alla tikar vill inte para sig och passar inte till att få valpar.

Man kan ju inte försöka för mycket. Antingen så är de redo och då vill de para sig, eller så är de inte redo och då vill de inte para sig. Dock kan det ju vara så att hon är problematisk och inte vill para sig alls.

Jag tycker att ni ska använda er av en hanhund som är erfaren, dvs som har parat fler än en gång innan. En hanhund som vet hur det ska lukta för att han ens ska bry sig. Oerfarna hanar vet normalt inte när höglöpet är utan försöker hoppa upp mest hela tiden, vilket inte alltid uppskattas. En erfaren herre är absolut bäst ifall man har en krångelmaja.

Båda mina tikar har ratat hanar. Min lilla är absolut värst och jag har på 5-6 försök fått henne dräktig 2 ggr med samma hane. Första gången hon blev dräktig var jag bara glad och tyckte att det var väldigt roligt då hanen är superfin, men andra gången ville jag gärna ha en annan hane eftersom jag redan hade en kull efter honom, men hon stenvägrade. Bara en hane duger åt henne så det fick bli honom en gång till då. Hade en vit hane som förslag till henne, men den höll hon på att mörda så fort hon såg honom. *suck*

Vad är meningen med att göra om samma kombination annat än att producera valpar?
Genkombinationen finns ju redan?

dpmatte allt tvång, hållning t ex är olaglig, men det tror jag du vet, TS kanske inte vet det.

kl
Vad är vitsen med att ragga upp en hane i elfte timmen bara för att få tiken dräktig? Avel handlar om mer än så.
Man väljer linjer etc långt innan tiken börjar löpa, funkar det inte så lägger man ner o förbereder sig bättre inför nästa löp, om nu tiken har något att tillföra rasen.

Vad är meningen med att göra om samma kombination annat än att producera valpar?
:rofl:
Menar du att jag inte är tillräckligt vettig eller smart för att klara av att ta egna beslut i frågan? Vad är meningen med att ifrågasätta mina val?

De flesta uppfödarna jag känner har A, B och ofta C hanar på en lista att välja på om tiken inte godkänner den första. Hanhundarnas ägare är då kontaktade och beredda på dealen.

Jag kan se skäl att göra om en riktigt lyckad parning, om det finns efterfrågan på en kull till. Jag hoppas innerligt att "min" uppfödare gör om sin förra kull, eller en väldigt lik, för jädrar i det vilka hundar de har blivit!!:love:

/Migo

Japp, det var därför jag påpekade att det blir våldtäkt = lika olagligt på hundar som människor.

De flesta uppfödarna jag känner har A, B och ofta C hanar på en lista att välja på om tiken inte godkänner den första. Hanhundarnas ägare är då kontaktade och beredda på dealen.

Jag kan se skäl att göra om en riktigt lyckad parning, om det finns efterfrågan på en kull till. Jag hoppas innerligt att "min" uppfödare gör om sin förra kull, eller en väldigt lik, för jädrar i det vilka hundar de har blivit!!:love:

/Migo

Labbe o BC avel går knappast att jämföra.
Fähunden kom ur andra kullen ur samma kombination o den enda som var intressant ur avelssynpunkt. Han hade HD C så där dog den linjen.

TS verkar ha 0 koll på avel o sin ras.

Beror väl på hur linjerna ser ut och vad det blev av det.

Min ena tik hade en kull innan sig med helsyskon (riktig lyx för mig som köpare faktiskt) som visat sig klara ettårskontrollerna med glans, TREVLIGA, rastypiska, och väldigt väldigt framgångsrika utställningshundar. Mamma är dessutom den kanonmamma som valpar lätt som attan- inte tillräckligt vanligt i rasen. Där ser jag inget konstigt i att göra om kombinationen. Min tik har dessutom gått i syskonens fotspår med grönt på alla hälsotester och bra kropp etc. Dessutom är pappa import- långtbortifrån- så det finns inte så mycket valpar efter honom här då de lånar ut restriktivt.

När avkommorna blir så pass bra ser jag faktiskt inget hinder. :) Inte i en ras där det finns så jäkla mycket skithundar rent ut sagt.

Jag har fött upp hundar i snart 25 år så jag har varit med om en del variationer när det kommer till rätt parningsdag.:) Det är faktiskt inte ovanligt att man försöker para för tidigt. Många tikar går inte in i höglöpet förrens på dygn 16,17, 18. Jag har parat en tik så sent som på dygn 21 och hon blev dräktig.

Om ni inte lyckades få till någon parning den här gången så skulle jag prova med en rutinerad hane nästa gång. Han kommer säga till när det är rätt tidpunkt. Om hon ändå inte vill så får ni nog överge tanken på valpar efter just den här tiken.

Lycka till!

Är väll inte så ovanligt att man gör om en kombination 2 gånger. Speciellt inte på en ras som rätt ofta bara får 1-3 valpar per kull.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Hämtade min tik från fodervärd för parning. Första dagen var de intresserade och han försökte hoppa upp på henne flera gånger men...
Svar
3
· Visningar
860
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Om en hund har blivit anmäld till länsstyrelsen pga att den har bitit några gånger. Vad gäller då? Vilka rättigheter har ägaren och...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
21 285
Senast: Jadzia
·
Övr. Hund Någon som varit med om att en hane totalt blivit *störtkär" (förmänskligande uttryck men i brist på bättre) i en tik så att det blivit...
Svar
10
· Visningar
3 207
Senast: Lena_B
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
4 018
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V