Tiken skurit sönder 'extra' trampdynan - någon med erfarenhet?

Alexandra_W

Trådstartare
Tiken som jag ju ansåg vara officiellt frisk iom att hon drog efter ett rådjur nu på kvällen firade lite väl häftigt.. visade sig nämligen att förutom skrap/rivsår på alla benen så har hon halvt skurit av den extra trampdynan (vad heter det egentligen? Jag har hjärnstillestånd) som sitter en liten bit upp på benet. Har skurit eller kanske möjligen slitit av den längs med benet, så den petar rakt ut och mest är som en 'flärp'. Ser lite knepigt ut att hitta något att sy i tycker jag, och jag tycker den borde läka ihop med bandage som trycker den in mot huden igen.

Spolat rent med NaCl, lagt på fucidinkompress + vanlig kompress och sen bomull plus (tomteröd) vetrap. Slog Ultuna (djursjukhuset med jour) en pling men de gav inga direkt raka besked, utan tyckte att 'man brukar ju sy, det är ju alltid bäst. Men det bör kunna gå bra ändå och det är ju oskäligt dyrt att åka in och sy det nu på jourernas jourtid. Fast det är ju alltid bäst att sy för säkerhets skull i alla fall, men..' Dvs inte så mycket vägledning.

Jag har (iom att jag sitter här) valt att inte åka in och sy det, och hoppas jag inte gör bort mig då. Men det kan ju inte vara SÅ ovanligt med liknande skador (tänker på jakthundar i skarsnö osv) - så någon med erfarenhet och hur det gick då? (Gärna ni som inte sytt det?)

/Alexandra - som kommer få göra om hela julstädningen, det är - iofs rött och juligt - blod i halva vardagsrummet och hela köket..

Sv: Tiken skurit sönder 'extra' trampdynan - någon med erfarenhet?

jag har haft två rena trampdyneskador.samma hund,galna kärringen.

en var en glasskada,tog rätt över "stora" trampisen och jag ville sy,veterinären sa attd et inte gick att sy..tre dagar senae kommer annat vet ut till stallet o jag visar honom..omedelbar syning,med 11 stygn.hunden fick hoppa på tre ben länge efter det då hon absolut inte fick stödja på benet.

den andra var en skada på en liten trampis,tog snett åt sidan så det blev en flärp liknandes din..

jag rengjorde ordentligt och band om,efter en vecka hade det gått ihop så pass att jag bedömde att det kommer att fylla ut utan problem.
och det med tyngd på tassen hel atiden..

jag är ju ingen veterinär,men jag hade kanske inte åk t in med det där, i o med att det är på ett ställe som är rel rent o inte har tryck på sig..

Thina

Nu vet jag ju inte hur såret ser ut, men det är ju ingen direkt viktig kroppsdel, som behöver vara varken fin eller funktionell. Du verkar ju ha gjort rent det fint, så jag skulle inte åka in och sy. Är det hyggligt helt så läker det ju ihop.

Min tiks ihopsydda sår gick upp för några veckor sedan och vet. tyckte jag skulle in och sy, men nä. Det var fint och jag ansåg det skulle läka ihop ok, så jag sket i att åka in. Nu är det superfint och plånboken är säkerligen 600-800:- rikare. :D

Om jag tänkt på det så hade jag ju kunnat fotografera det innan jag la om det..

Jag resonerade lite som er, att det är en icke viktbärande del, och om det så ser konstigt ut sen eller blir en flärp för alltid så tja, hon ska inte delta i några skönhetstävlingar. Mest avgjorde nog faktiskt att hon inte verkade bry sig om det ALLS. Det är en VÄLDIGT pipig hund som brukar bete sig som om benet gått av såfort hon får ett sår, och hon brydde sig nada och haltade inte ens - förrän hon fick på sig ett bandage. Nu är det så syyyyyyyynd om henne så hon vet inte vad :devil:

Och sen när då Ultuna inte gav några raka besked. Fast jag är ju ändå lite 'nojig' att jag ska ha varit lite för optimistisk.. Jag brukar kunna säga ganska tvärsäkert om sår behöver sys eller ej, men det här är ett nja, njo, nje? typ..

Hanen skar ett jack i sin likadana trampdyna för många år sedan, och det rngde jag inte ens och rådfrågade om utan bara la om och det läkte jättefint, men det var ju lite annorlunda och i själva 'dynan' och inte riktigt såhär. Men det läkte hur bra som helst på nolltid. Så jag hoppas..

Puckojag glömde sätta plast över bandaget vid kvällspromenaden. Så fick ju byta.

Och nu när det slutat blöda så syns det att det nog gått att sy, två stygn hade gjort ganska stor skillnad och inte varit problem att få dit. Dock så hade det 'gått ihop' sig lite bara under den här tiden, jag drog dock upp det igen och klippte rent lite med maskinen, det var päls emellan. Men iom att det gick ihop så bra (trampdyneflärpen fäste mot huden) så tror jag det går vägen utan stygn med, må så vara att det blir ett fulare ärr. Bara vi slipper infektion så..

Och endera så har de inte så mycket känsel där, eller så imponerar tiken stort på mig. Hon låg så stilloch fin på sidan när jag gjorde rent och sa inte pip och försökte inte dra åt sig benet ens när jag klippte i princip I såret. Duktig tjej.

(fast såfort hon får på sig bandaget tycker hon synnerligen synd om sig själv.. *s*)

Hanen har slutat spy stup i kvarten med, och fick till och med behålla miniportionen ris och torsk han fick ikväll. Så kanske, kanske och peppar peppar så blir det en lugn jul ändå? Måhända med spår efter både blod och kräks.. (just nu är det potatismjöl fläckvis på varenda matta tror jag.. )

Ja, vi får hoppas att Ni får en lugn och trevlig jul! :)

Mest avgjorde nog faktiskt att hon inte verkade bry sig om det ALLS. Det är en VÄLDIGT pipig hund som brukar bete sig som om benet gått av såfort hon får ett sår, och hon brydde sig nada och haltade inte ens - förrän hon fick på sig ett bandage. Nu är det så syyyyyyyynd om henne så hon vet inte vad

Haha låter som en greyhound i ett nötskal.:rofl:

Mindre sår syr vi sällan om de sitter på böjliga leder etc likaså den trampdynan du menar...fucidinsalva och fucidinkompresser går alldeles utmärkt.Byt bara bandaget ofta (flera gånger per dag) så det inte läker fast (det ska inte läka fast i fucidinkompresserna men det kan göra det ändå om det blöder mkt).De har en fantastisk läkeförmåga när det gäller sår.;)

crazy skrev:
Haha låter som en greyhound i ett nötskal.:rofl:

Haha, japps, man har ju hört 'the greyhound death scream' ett par gånger vid det här laget. brukar förfära folk, någon av vovvarna trampar lite snett och tjuter som om benet gått av, och jag sår lugnt och tittar, medan icke greyhoundvana människor brukar drabbas av stora paniken och tycka jag är en SYNNERLIGEN ELAK matte som bara struntar i att hunden allraminst har brutit benet.
Om de fortfarande tjuter efter 30 sekunder däremot brukar de ha hänt NÅGOT iaf (fast sällan något allvarligt).

Minns när samma tik hade ett liiiiiitet sår på en trampdyna och klev på tösalt. Gissa vad jag letade och letade och letade innan jag hittade vad det var hon ojade sig över :devil:

Men för att säga lite snälla saker om henne så är hon en pärla när hon har bandage, behöver aldrig ha tratt, rör det inte ens. Och hon verkar fortfarande ganska obekymrad, for i snön imorse så jag fick trassla ut kopplet säkert 15 gånger.. Hon fattar inte alls vitsen med koppelpromenader ;)

Haha "greyhound death scream":rofl: ...jag antar att det bara är vi som har greyhounds som kan förstå hur en hund kan låta så för några sekunder och ändå vara helt ok bra några sekunder senare.Som du säger...man är så van att man lyfter bara på ena ögonbrynet.;)

Däremot blir skriket långdraget och fortsätter intensivt-då har de verkligen gjort sej illa(det där lätet kan ju få vem som helst att få fullständig dödsångest).:D

Ofta kan de ju råka göra sej illa och få något litet snitt...oftast inte allvarligare än att de kanske skriker till just då...men de kan röra sej hur normalt som helst tills man frågar dem "vad har du nu gjort med benen-ajaj"-givetvis förvandlas den icke haltande hunden i det närmsta till en trebent robot.*ynkligt värre*:D :rofl:

Jahapp, vi tar nu del två..

Det har sett ut att läka fint, aningens soppigt men det har varit det lilla. Damen tycker att det är inget fel på henne inte och koppelpromenader är menlöst, och far som en yster kalv i andra änden av kopplet.

Idag klantade jag mig och tog loss kopplet utanför ytterdörren. Haha sa tiken och drog några varv runt gården i pass 60 km/h (ni som sett n kappgrey i full fart vet hur jag menar) lyckligt HOPPANDES över snövallarna.

naturligtvis gick det förbannade jävla såret upp, och det forsade blod över hela hallgolvet (jag överväger snart att ha enbart blodröda och kräkgröna golv). Och HELA såret gick upp igen. Iofs att det blödde ymmnigt och friskt rött blod är ju bra, men att hela slets upp.

Så jag slog hemmavet en pling och tre timmar senare var vi där och skar rent sårkanter (för säkerhets skull bara, det såg fint ut) och satte tre 'monsterstygn'.

Så, 14 dagar (minst) med stygn, koppelpromenader och bandagebyte, och så (för säkerhets skull igen) 7 dagar Kefavet.vet.

Och den där hund*censur*en hon har radar för när jag har pengar tror jag. Fick 1000 kr i 'mellandagspresent' (ehum?) av snälla pojkvännen, för att klippa och färga håret. Veträkningen (inklusive 140 kr för zoolac som jag köpte åt hanen, samt att vi tog klorna på samma gång) gick på 1100 kr.. Billigt ändå iom tung sedering, lokalbedövning, uppvaksspruta, material och mediciner och så. Men mitt hår lär ju få klara sig utan klippning något år till... *sucka*

Nu hoppas jag verkligen allt är lugnt framöver..

Kan trösta dej med att jag vet hur det känns!;)

Varför ska man ärva pengar om man inte ska slösa det på veterinärvård av hundar.!?!:smirk: :angel:

Jodå räven:devil: var ju bara tvungen att passera våran åker där hundarna dagligen springer lösa och voilá-rävskabb på 4 hundar som givetvis blivit behandlade i ett par omgångar a ca 2000 kr...:crazy:

....därav efterbehandling av sekundära infektioner som uppstått under huden (blir som bubblor som spricker upp med var)...ja ett antal doser pencillin i såväl tablettform (i 3-4 veckor) som salva samt ett evigt tvättande med jodopax...:crazy:

...NU äntligen börjar det gå åt rätt håll-men vilket jobb det har varit och vad dyrt att hålla på och åka med 4 hundar till veterinären *host*...behöver jag tillägga att det givetvis inte gick att få ut på försäkringarna heller...*suck*...tur att de har tindrande ögon ibland;) :D

Jag har börjat drabbats av elaka tankar i stil med '4500 för att kastrera henne kanske är en INVESTERING? Hon kanske blir LAT och TJOCK då?' :devil:

Hon är bäst på att hitta på elände. T ex bli biten av 'bykrokodilen' (skar upp halva benet på något under race i en bäck), bryta en tå under vilda rusher, diverse små blessyrer, en halsinfektion, en grovtarmsinfektion och så lite komplikationer till ovanstående då. Jag har haft henne i 1½ år :cool:

Tur för henne att hon är en liten pärla.. (Jag är btw hennes guardian angel, hon skulle avlivats annars, och om jag inte kan/vill ha henne mer har jag edligt LOVAT att låta henne somna istället för att omplacera). Och hon har uppenbarligen greppat att jag är fäst vid henne och kommer behålla henne livet ut ;)

(och japps, får man pengar var ska de annars gå än till vet? Jag fick 60 000 kr av en av mina försäkringar en gång..d e gick till häst- och hundvård.. på mindre än ett år. ALLA mina djur är försäkrade så det är ju bara gissa vad det kostade inkl delen f-bolagen ersatte..)

Det ÄR kul med djur, eller hur var det nu? ;)

Visst är det roligt med djur:cool: ...jag gjorde nåt liknande innan...sålde en häst för ett antal tusen...och en utav mina greyhounds råkar oturligen nog springa rakt in ett stängsel med taggtråd som var dolt då stolparna hade vikt sej och det hade vuxit gräs över stängslet så det var helt osynligt.:(

Hon slet upp hela frampartiet och det blev 68 stygn....en himla massa smärtstillande morfin och antibiotikaSjälvrisk+20%...sedan börjar man muttra när man inser hur mkt de där 20% faktiskt är.:mad:

Med mediciner,efterbehandling samt att hon slog i ryggen när hon vurpade runt då taggtråden slet tag i henne...ja behöver jag tillägga att akupunktur inte ingick i någon försäkring?...åtminstone då i allafall *suck*...jag bara såg mina tusenlappar flyta iväg.:crazy:

Denna gången blev det ju så att besöken kostade sitt men de kan inte göra nåt direkt när det gäller rävskabb...utan det var betalning för undersökning och recept för alla hundarna då och det krävdes ju ett flertal återbesök pga av de sekundära infektionerna=varje hund kom NÄSTAN upp i självrisken men inte riktigt x4 hundar.

Svindyra tabletter...doser för 3-4 veckor a 1200 kr/st per hund.Inhandla diverse annat så som ny jodopax och bomull med mera...pencillinsalvan...och så då medlet mot rävskabb *stön*:crazy:

Greyhounds är ju för övrigt en så sund ras:) ...men de lyckas alltid ställa till det för sej på ett eller annat sätt genom sina "kortslutningar"...för det är ju så roligt att jaga.Tror snart jag har varit med om det mesta.Bägge mina greyhounds har varit sydda flera gånger pga av att de slitit sönder sej på diverse fyndiga sätt.Ja man får väl se det som så - snart kan man nog ställa det mesta i diagnosväg själv.:D

2 greyhounds och 2 grandisar...man kanske ska övergå till råttor igen haha-jag menar råtta som råtta.;) :D :angel:

Har man en av världens bräckligaste hundraser så har man!
PL

peter_lundin skrev:
Har man en av världens bräckligaste hundraser så har man!
PL

Är det då en av de vackraste också så lever man med det :angel:

Fast hon är lite för aktiv för sitt eget bästa den här damen. Det är ju när farten kommer in i bilden veterinärräkningarna kommer, och lever man livet enligt devisen 'fullt ös medvetslös' så.. Hanen som är betydligt mer laid back har betydligt mindre veterinärkonto ;)

Den sönderskurna trampdynan har läkt fint och snart dags att plocka stygnen. Var lite sopiigt ända till slutet av Kefavetkuren men då blev det jättefint.

Fast vi koppelpromenerar och medicinerar vidare vi. Man kan ju inte leva på gamla meriter i det nya året inte tycktes hon resonera, skrämde unghästen och fick en välplacerad brodd i bogen vilken gav oss ännu ett akutbesök (den här gången på djursjukhuset), och kom därifrån med vetskapen om att hon haft änglavakt (fanns typ 1 kvardratcentimeter där det inte var ben/led att skada, där tog brodden), med ett fint (inte!) broddsår in i bogen, en liten harmlös (såvida den inte slås upp) spricka i bogen och 2 veckors nya koppelpromenader samt 10 dagar till med Kefavet och Rimadyl. Och ännu en sudd pengar fattigare. (och nu försöker jag hitta första kvittot på magtrasslet från vet så jag kan skicka in det till fbolaget, men kvittot tycks ha rymt).

Fast nu kanske hon fyllt sin kvot tills nästa vinter iaf? *ser hoppfull ut* Hon brukar ha typ 2 'grejer' år.. Eller hmm, hon kan ta den andra nu med iofs när vi är över självrisken ;)

Hon är MYCKET lättare att koppelpromenera nu iaf. Benet gör för ont att hoppa runt som en tossing på :devil:

Sa jag att broddskadan sitter på samma ben som skärskadan förresten? :devil:

Nu ska du se att det blir lugnt tills perioden på 100 dagar är över(eller hur många dagar nu ditt försäkringsbolag har för varje självrisk).(*här borde vara en smiley med en snara runt halsen som hotar att hänga sej*)

Ja givetvis ska det alltid vara nåt.Min ena greyhoundtik hade ju ett stort sår som läkt fint efter infektionen som rävskabben drog med sej förut (dvs en varböld som sprack).

Man ska nog inte vara för nöjd...nu lyckades hon springa omkull ordentligt ute och fick förstås en sträckning i ryggmuskulaturen (där hon är mkt känslig sedan tidigare vurpor och lätt får muskelinflammationer).Alltid ska det vara NÅT *mutter*:devil:

På tal om nåt annat....Kikade in på din hemsida...oj vad din fölis har blivit en stor vacker dam!Tyckte hon var jättefin!;) :d

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka