tik eller hanhund?

M

*mathilda*

Hej! Tänker skaffa hund snart men har fasnat i funderingarna om ifall jag vill ha en tik eller hanhund.. Vad är egentligen för och nackdelarna? Mina föräldrar har en tik och hon löper inte så mycket när hon löper, men det är förstådds väldigt olika ju. Hur ofta löper de egentligen? och hur länge?
Sen undrar jag över vaccinationer och så. Vad ska man vaccinera mot och när?

Tack för svar! :banana:

Sv: tik eller hanhund?

Jag har både tik och hanhund. Jag tycker inte det är jobbigt när tiken löper och har hunden problem vid löpet så kan man ju alltid kastrera. Tikar är i regel lugnare än hanar (iaf våra tikar har varit det). Vaccinerar gör du då hunden är 12 v och nästa då den är 1 år. Sen brukar vet. säga när du bör vaccinera nästa gång. I mitt fall är det vartannat år för tiken. Ha rinte så stor koll på vad man vaccinerar mot men det är väl valpsjuka och kennelhosta iaf men det kan säkert någon annan svara på ;) .
Många är skeptiska till att ha tik just för löpet men oftast städar dom jättebra själva och man kan ju lägga ut ett lakan för att skydda exempelvis soffan eller sängen.

vi har bara hanar för mamma vill:p
hon tycker det är så jobbigt när de löper.
men jag vet inte vad som är för-/nackdelar men tikar.
hoppas du lycket bestämma dig:)

Har både hane och tik.
Tiken är inte mer än 8 månader ännu så hon har inte haft sitt första
löp ännu, så det kan jag inte säga så mycket om..

Hanen har varit en besvärlig en som har "löpt" i stort sett i tre år ( :eek: ), trotsig, envis som synden, besvärlig med andra hanar mm.
Så när vi skulle ha en hund till så var valet självklart :en tik..

Nu är tiken en hetlevrad tjej, men mycket mer samarbetsvillig
och förig än hanen , hon verkar vara på G att löpa så vi får väl se hur hon blir under och efter löp..( återkommer om det :smirk: )

Nackedelarna med tikar verkar vara löpen, en del blir "knepiga" under löpen, och kan bli skendräktiga.
Fördelarna verkar vara att de är lättare att jobba med, inte så mycket mätande med andra hundar osv.

Nackdelarna med hanar är väl just det att en del "löper" året runt..

Fördelarna, att de inte löper på riktigt , kan inte bli skendräktiga osv.

Nu är visserligen vår tik lite kaxig och jobbig med andra hundar,
men hon är så ung ännu så det kan nog ändras..hanen har varit
jobbig tills nu när han har blivit 3,5 år och har blivit
betydligt lugnare.

Som sagt ovan, tiken löper (brukar vara ca 3 veckor 2 ggr / år), men har man otur får man en hane som springer och letar löptikar året om :crazy: .
Absolut inte alla som gör det, men det kan vara en nackdel.

Sen skiljer sig storleken lite mellan olika raser, hanarna brukar ju vara större. Då det gäller tex. hovawart eller schäfer så märks det ju extra tydligt ibland.

hej hopp!

tack för alla svar! jag har ännu inte bestämt mig, men ni är till stor hjälp på vägen....

:)

Min hane har aldrig varit sådan som har varit "tokig" i löptikar
osv, men har varit "jobbig" på andra vis, liksom som en tre år lång
"trotsperiod"..

Jag har bara tikar, för jag och testestoron kommer inte så bra överrens, bara när det gäller människor;)

Om du ska skaffa rottis så råder jag faktiskt dig att kolla vilka linjer som gäller, för vissa är skarpa vilket som. Vet flera hanar som är höga på sitt testestoron och sedan vissa som du aldrig märker något på.

Själv ser jag fördelen med tikarna att de löper bara någon gång om året medans hannhundarna har problem alltid med löptikar. Dessutom slipper man det förbannade kissandet med tikar, vilket man iofs kan ta bort. Du slipper dessutom hanhundsaggressivitet, men får du en aggressiv tik är det nästan värre...

Smaken är som baken, men jag vet inte vad rottisfolket säger, men jag hade definitivt valt en tik.

//E

om man är känslig så är ju hanhundar lite värr då de gärna viftar med den "lille" ibland.... ;)

lady_vip skrev:
Själv ser jag fördelen med tikarna att de löper bara någon gång om året medans hannhundarna har problem alltid med löptikar. Dessutom slipper man det förbannade kissandet med tikar, vilket man iofs kan ta bort. Du slipper dessutom hanhundsaggressivitet, men får du en aggressiv tik är det nästan värre...
//E

JAg har ingen rottis men en hanhund. Inte alla hanar har problem med löptikar. Få hannar sitter och ylar efter löptikar. Kissandet går att ta bort, finns faktiske de tikar som också reviskissar då och då på promenader. Varför skulle just en hane vara aggresivare än en tik? Tyckte bara att detta stycke var lite konstigt formulerat..lite fördommar mot hanhundar kanske?

Jag har tikar och en hanhund. Det mäks knapp när tikarna löper, första löpet kan det bli lite blodfläckar men sen brukar de lära sig. Men det finns ju sån "tikblöja" om man tycker det är besvärligt, vet inte själv hur de funkar jag har aldrig haft det till mina tikar. Hanen är en jätte snäll gentleman. Det som är knäppt med hanhundar är om man tycker om att jogga, vissa hanar vill stanna och markera revir hela tiden.

När det gäller rottis så är det en av de raser där det "ska" vara stor skillnad på tik och hane rent utseendemässigt. Tempramentsmässigt är det oxå det, generellt...
Det gäller att kolla linjerna noga, och var ärlig med uppfödaren.
Vi köpte en tik och det är jag glad för. Andra hunden blev oxå en tik pga av att vi bor i lägenhet och det är svårt att hålla isär dem vid löp.
Men visst finns det undantag. Min tik är det gosigaste som finns men ändå är hon hård som tusan... Jag tror att tikar kan vara knepigar att förstå sej på ibland, typ som stoiga ston....
Hanar är nog rakare...

Hej!
Jag känner en uppfödare som har rottis uppfödning och har träffat några av hennes både hanar & tikar, det som jag såg skillnad på var att tikarna var mera gosiga medans hanarna var mera på buffade & så.

Hej allihopa!

Tack för alla svar igen! :bow: Jag vet förstådds att rottisar är extra svåra och bossigare än många andra raser, men det har jag med i beräkningarna. :cool:

Anledningen till att jag skaffar en egen hund (förut har det bara varit familjens hundar) är dels att jag inte bor hemma förstådds, men vad jag ska ha hunden till så är det lydnadsträning, förhoppningsvis även tävla i lydnad, sällskap på uteritten/joggingturen m.m m.m. Jag komer att träna på hundklubben här i stan 1 gång i veckan från det att han/hon är stor nog för valpkursen och sedan vet jag inte om jag någonsin kommer sluta; tycker att det är så himla kul + trevligt att träffa andra hundar och människor. :)

ust nu lutar det nog mot tik, om någon undrar ;)

Hanhundsaggressivitet är mycket vanligt förekommande, det är ett stort problem inom många raser, som man jobbar på att avla bort. Gå in i vilken terrierring som helst på en utställning och du ser att de flesta hanar står och mäter sig mot varandra.

Dock finns det såklart aggressiva tikar, men det är inte lika vanligt förekommande.

Sen har ju allt det med uppfostran, ledarskap och aktivering att göra.

Men jag träffar nog en 70-80 hundar i veckan och tränar 40, så visst är det fördom men baserat på egen erfarenhet. Jag vill helt enkelt inte ha en hane, för för min del är det att köpa problem, men det är MIN uppfattning.

//E

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
838
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
956
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
379
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
831
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka