Tik eller hanhund?

Sparrisen123

Trådstartare
En till fundering som dykt upp inför framtida hundköp... Vad är egentligen "bäst" att ha, en hane eller (kastrerad) tik?
Ska vara sällskap och tränings- och förhoppningsvis tävlingskompis i agility, lydnad, kanske spår. Modell mindre hund.
Har det någon betydelse om man satsar på en tik eller hane? Skiljer det sig något i hur lätt de tar till sig saker? Hur lätt de knyter an? När de mognar? Och så vidare...

Hunden skulle mest få umgås med 2 hanhundar, som jag vet nu. Den ena av dem är väldigt snäll mot allt och alla och den andra är lite rädd så han blir lite mer skällig och vaktig, men jag tror inte han skulle våga göra något mot en annan hund oavsett kön. De skulle förmodligen få bli en liten flock på 3 hundar som umgicks rättså frekvent. Dumt med en till hane då, vad tror ni? Eller dummare med en tik som grabbarna kan konkurrera om?

Sv: Tik eller hanhund?

Om du bara presenterar den nya hundkompisen på ett bra sätt så spelar inte könet så stor roll. Om du inte kastrerar tiken måste du såklart ha koll på henne och separera henne från kompisarna under löpet, men i övrigt brukar blandade gruppen fungera utmärkt socialt. Tror inte att ytterligare en hanhund behöver bli några problem i gruppen heller. Tänk inte så mycket på könet, skaffa en individ som du fungerar bra med. Mognad och personlighet hänger ihop mer med rasen än könet, men visst har vissa raser starkare könsprägel, medan andra har svagare.

Jag har haft både hanar och tikar, okastrerade och kastrerade, och alla har fungerat utmärkt i arbete. Det enda jag märkt är att de av mina som kastrerats sent (8 respektive 7 år) har fått starka reaktioner precis efter kastreringen. En av dem så illa att hon fick tas ut tjänst två månader.

Jag bara måste lägga in ett citat som jag använt i en tidigare tråd med liknande fråga, inte för att jag egentligen har några personliga preferenser, men för att det är roligt och dramatiskt skrivet. :)

"En tik är mycket trognare än en hanhund, hennes själsyttringar är mera komplicerade, rikhaltigare och finare, och även hennes intelligens överträffar i det flesta fall en för övrigt jämbördig handhunds. Jag smickrar mig med att känna en stor mängd djur, och jag säger med fullaste övertygelse: det levande väsen vars själsliv med hänsyn till socialt beteende, sensibilitet och förmåga till sann vänskap kommer människan närmast, alltså det mänskligt sett ädlaste av alla djur, är en fullvärdig tik." Konrad Lorentz

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har nu passat en staffe över några månader och intresset för rasen har väckts rejält. Ju mer jag umgås med honom ju mer nyfiken blir...
Svar
11
· Visningar
2 493
Senast: Pancakes
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 996
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Vad tror ni skulle fungera bäst tillsammans, tre hanar eller två hanar och en tik? Jag funderar bara lite löst då jag är så sugen på en...
2
Svar
26
· Visningar
3 664
Senast: jerseyko
·
Övr. Hund Att inte alla hundar kommer överens och accepterar varandra är jag helt med på, precis som med människor så handlar det ju oftast om...
Svar
16
· Visningar
8 608
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka