Sv: Tik eller hane?
Jag kan inte riktigt förstå det ni skriver om att kastrera. Varför kastrerar man utan medicinska skäl? OK om hunden är översexuell eller får problem med livmoder el likn. Men det är klassat som mediciskt i mina ögon. Men bara för att hunden kanske är "ful" enligt standard så ska den kastreras?
Min hane på 4år är okastrerad, används INTE i aveln då han har artros. Reagerar inte på löptikar eller andra hanar. Enda gången jag skulle kastrera honom är om han får problem med testiklarna eller så.
Min lilla hane ska inte heller gå i aveln som några av er vet pga grisknorr på svansen men honom tänker jag inte kastrera heller om det inte blir något av de oavnämda.
Jag tycker bättre om hanar för att dom är jämnare i humöret o man slipper löpet. Att arbeta med en hane är oftast enklare då dom inte är lika istadiga som tikar. Men som rent sällskap är svårt att säga då mina arbetar.
Tikar kan vara lite beräkneliga under löpet, dom vet exakt hur långt dom kan gå för att ställa till eller hur man ska säga men tikar är också (iaf mina två schäfertikar som jag hade innan dessa två hanar) väldigt keliga o familjära.Det kan även en hane vara självklart.
Sjukdomarna har flera redan skrivit så det orkar jag inte skriva jag med
Jag skulle gå på individen vid köp, fråga uppfödaren, säg vad hunden är tänkt till så vet h*n vilken av alla dessa söta fyrbenta som bör passa er! Är det en erfaren uppfödare så kan dom se det redan efter nån dag vilka som är lugnare/tuffare/latare/ osv