Tigger när hon äter..

_Peplis_

Trådstartare
Min dam har börjat att få konstiga ryck då hon äter, i början när jag precis köpt henne tiggde hon (genom att sträcka fram ett framben o veva med..) Detta har vi tränat bort nu, men då hon fått sin mat i boxen o står och äter kraftfodret i krubban står hon och vevar med frambenet som en idiot, hon tar det högt upp och benet slår i krubban (den sitter ca 1,5m upp på väggen) hon "barrerar" sig själv skulle man kunna säga... Vad ska man göra för att få henne att sluta?

Sv: Tigger när hon äter..

Det är nog inte så lätt att få hästen å sluta, min ena häst slår oxå med framhoven å det har inte gått att ha en foderhink åt honom så vi har fått spika fast allt, ha krubbor till allt.
Man kan ju säga åt hästen men man är ju inte i stallet jämt å övervakar vad hästen gör.

Min lyckas även riva ner krubborna, fast man skruvar fast dem ordentligt å sätter dem högt upp.Ä
Han är bara 3 år så det är ju rena unghästfasoner.Förhoppningsvis slutar de efter ett tag.

sådär gör en del hästar när dom är jättesugna på maten...det är sååå gooottt att dom inte vet till sig

usch, ett dilemma som även min häst har tagit till sig. Hon började när hon var nyopererad i ena frambenet, hon har alltid varit "inkörd" på fodringstiderna men aldrig tiggt förrän efter op. Hon började sparka i väggen runt 21 på kvällen för att få sista givan, vi fick smyga inne för att hon inte skulle höra oss! J-r så irriterande, hon lärde sig snabbt för rädda matte vill ju inte att hon skulle sparka med nyopererat ben inte, vips så hade hon lärt sig nåt nytt.
Försöker få bort beteendet genom att fodra på lite annorlunda tider, ibland släcker jag efter insläpp och går sedan ut för att fodra. Blir lite blink-blink men inga sparkar iallfall.
förmodligen har jag numera en tiggar-häst och får förmodligen leva med det, funderar på att sätta upp en gummimatta på väggen där hon sparkar för att dämpa lite.

Jag har ett snart treårigt sto som vevar ihop hela boxen till en stor hög bakom sig när hon äter. Jag har lagt märke till att det mest är middagen som hon går i gång på. Om jag ger henne kraftfodret på marken ute eller på golvet i boxen så krafsar hon ut allt och ser sen jätteolycklig ut. Kan aldrig lägga in hennes hö i boxen förens hon ätit kraftfoder och jag har mockat åt henne. Mockar aldrig innan hon ätit, det är helt bortkastat.
Mina andra hästar äter fint i sina krubbor...
Jag tror du får leva med det, som Marta säger, det är nog så gott!
Eva

I värsta fall får du skruva bort krubban å mata hästen från hink istället om den börjar skada sig.

Ja, det är väll helt enkelt så att det är så gott!
Men hon behöver ju inte banka på sina ben för det, måste ju göra jätteont :crazy: eller kanske inte? :confused: (då skulle hon nog inte hålla på som hon gör..)

min häst började med detdär för et tag sen... nått tips på hur man kan väja av dom det?
har försökt med att ryta åt henne när hon gör så, och då slutar hon, men kan börja efter en stund igen... vad göra?

många hästar har som naturligt beteende att krafsa i maten, precis som när de gräver efter vatten. Dessa sparkar/välter gärna ut hinkar och klänger mot krubban och vevar med benen när de äter.
Prova att fodra på golvet =)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Foder & Strö För två veckor sedan tog jag över två shettisar som alltid stått på box, de var inne ca 15-08 med i princip inget strö men alldeles för...
Svar
5
· Visningar
1 301
Senast: A_NN_A
·
Hästhantering Jag har alltid tagit mig an "projekt" när det kommer till hästar. Jag har aldrig köpt en färdig häst i hela mitt liv. I somras var jag...
Svar
14
· Visningar
2 564
Senast: Ewelina
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka