Sevenofnine
Trådstartare
Lite kort: Jag har ett varumärke som företaget X använder och tjänar pengar på, i sina produkter. Nu har företaget bytt ekonomisk ansvarig och den nya är lite seg vad gäller utbetalning/redovisning av royalty. Detta är en av mina största och viktigaste inkomster, under den del av året då jag ska betala preliminärskatt. Får jag inte min redovisning inom en vecka (deras betalningstid är sen 30 dagar, som de flesta har som praxis) får jag problem x massor. Jag har påmint men får inget riktigt gensvar. Kontraktsmässigt har de 30 dagar från avtalstidens avräkning, men den tidigare ansvarig fixade det på en gång, inom en vecka! Otroligt men ändå. Nu känns det som att de drar ut på redovisningen till maxtid.
Min fråga är nu: Är det ok, rent smart, att förklara för företaget hur extremt beroende jag är av arvodet för min ekonomiska överlevnad eller låter det desperat och en inkörsport för förhandlingar? Mitt varumärke är starkt och viktigt för dem, men jag är tillräckligt insyltad i den världen för att veta att företag vill dra in på sina kostnader så mycket och inte minst så LÄNGE det går.
Ska jag påminna igen, och förklara hur viktig en omedelbar royaltyredovisning är, eller avvakta de 30 dagarna och försöka fixa Skatteverket själv hur nu det ska gå till? Jag blir isåfall 30 dagar sen med min preliminärskatt, som kommer att gå till Kronofogden.
Min fråga är nu: Är det ok, rent smart, att förklara för företaget hur extremt beroende jag är av arvodet för min ekonomiska överlevnad eller låter det desperat och en inkörsport för förhandlingar? Mitt varumärke är starkt och viktigt för dem, men jag är tillräckligt insyltad i den världen för att veta att företag vill dra in på sina kostnader så mycket och inte minst så LÄNGE det går.
Ska jag påminna igen, och förklara hur viktig en omedelbar royaltyredovisning är, eller avvakta de 30 dagarna och försöka fixa Skatteverket själv hur nu det ska gå till? Jag blir isåfall 30 dagar sen med min preliminärskatt, som kommer att gå till Kronofogden.