Tidtagning under lopp??

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Sir Remington
  • Startdatum Startdatum
S

Sir Remington

Jag har sett att en del har kuskar har på sig eller håller i ett tidtagarur under loppen. Körspöt i ena handen och klockan i den andra. Har dom det till att kolla km-tid och 500m-tider eller vad fyller klockan för funktion? Eller är det att kolla hur hård inleddningen var? Tacksam för svar..

Sv: Tidtagning under lopp??

Ja det är väl så jag använder klockan när jag kommer ihåg att starta samtidigt som KÖR.... :o

En del hästar är ju nästan omöjligt att känna hur fort de springer och i vissa vinklar är det helt omöjligt att höra vad speakern säger när de ropar ut halvvarv- och varvtider.

Jag har med mig klockan för att det ska se ut som att jag är så pass rutinerad att jag klarar att köra med klocka. Men i själva verket lyckas jag aldrig läsa av den! :rofl:

Jag har med mig klockan för att det ska se ut som att jag är så pass rutinerad att jag klarar att köra med klocka. Men i själva verket lyckas jag aldrig läsa av den! :rofl:

Själv har jag mina aningar att tidtagning inte är för att klocka hästarna längre! Det är säkert en vanlig klocka dom har för att se tiden då dom ska värma alla hästar...:D & framför allt när dom kan komma hem,gytt att dom hinner av sulkyn innan dom lägger in 5áns växel på bilen! :D

Ne mer seriöst! Tror att det första svaret du fick var helt rätt!:idea:

haha lite samma sak med mig:rofl: alltså jag kan klockan med 100 meters tider vad det blir på kilometern osv men jag hinner/ser oftast inte:o men jag får väl ta i mitt försvar att jag inte har möjlighet att träna så mkt för att kunna bli bra på det:smirk:

Jovisst, men man kan ju trilla bakåt om hästen sätter iväg. Livsfarligt det där. Man jag brukar hålla mig i svansen på hästen också. Det känns tryggt.

Det gjorde jag på Kalmar en gång och nådde inte snöret med foten... :o Tur att man inte hade närvaro nog att kolla på klockan och se hur mycket man tappade av att hålla på så? :angel:

Den tabben är du nog inte ensam om att ha gjort.

På tal om rycktussar så gjorde mitt ex en seriöst pinsam sak en gång. Vi hade haft livliga diskussioner om hur man ska bete sig när man rycker tussarna (eller snarare så hade jag haft högljudda föreläsningar för honom) sedan han vid ett tillfälle inte klarat av att få av huvan på en häst och till följd av det förmodligen förlorat segern i loppet. Nå, han hade i vart fall hängt upp sig på det där och tyckte att "det är faktiskt inte så lätt". På den här tiden hade vi hästar i träning hos Mäster Johansson. Så en gång när vi var där och hälsade på tog exet mod till sig och frågade Johansson i klar stämma som hördes över hela stallet:

"Stig, tycker inte du också att det kan vara svårt att rycka tussarna ibland?"

:eek::eek::eek::eek:

Det tycker man säkert när man har kört ett par tusen lopp...

Ja det är väl så jag använder klockan när jag kommer ihåg att starta samtidigt som KÖR.... :o

En del hästar är ju nästan omöjligt att känna hur fort de springer och i vissa vinklar är det helt omöjligt att höra vad speakern säger när de ropar ut halvvarv- och varvtider.

Trycker du på klockan på "KÖR"? Men då har man ju ingen koll på 100-meterspasseringarna?

Jag brukar slå på vid 100-metersstolpen (för det mesta:smirk:) och i varje fall oftast ha koll på första 500 och 1000 meterna. Sen slår jag på vid varvet kvar och försöker kolla vid 500 kvar och ha tid sista fem också, fast det har ju hänt mer än en gång att man kommit in efter loppet med klockan fortfarande igång:angel: I stridens hetta är inte klockan det man tänker mest på, men ofta går det på rutin att knäppa på och av klockan på samma ställen som i jobb och provlopp...
Jag brukar även slå på klockan 100 meter efter mål för att ha tid till pulstagning efter loppet.

Att höra vad de säger är nästan omöjligt ibland, oljud i loppet och ludd i öronen... Det är inte alltid man har koll på hur fort det går men jag känner mig lite handikappad om jag åker ut utan klocka:o

Jag är nog lite ssom du...

Sist knäppte jag inte en enda mellantid men det var i premieloppet så då hade jag memorerat "Får inte gå långsammare eller fortare än totalt *ja vad det nu är, sånt trillar ur hjärnan direkt*. Vilket gjorde att jag höll på att få nervösa besvär när första 500 öppnades på 53 sekunder.... :eek:

Okej, kanske ska börja vänja mig vid att köra med klocka då.. kan vara användbart när man väl fått in det..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
685
Senast: Svartkatt
·
Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
289
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24