Tidskrift via e-post

lizzie

Trådstartare
Jag undrar vilket som är smartast när man vill distribuera en Tidskift via e-post. Tidskriftkänslan är dock viktig! Den är inte heller gratis, utan man prenumererar på denna tidskrift.
1. Ha den ligga på en hemsida, dock lösenord för att logga in.

2. Via ett publiceringsverktyg så tidskriften mailas ut i html-format.

3. Tillverka tidskriften i Word eller Publisher och sedan konvertera om den till pdf.format och sedan maila ut till abonnenterna.

Det finns fem krav som ska funka!

1. Det ska gå att läsa från skärmen.
2. Det ska gå att skriva ut alla artiklar
3. Abonnenten ska kunna spara tidskriften på sin hårddisk.
4. Layout - tidskriftformat!
5. Söka tidigare artiklar

Läsargruppen är i åldern +55 (för tillfället i alla fall), datormognaden är sisådär.

Nu används publiceringsverktyget, problemet är att det inte funkar i alla e-postprogram så vi har många läsare som inte kan läsa tidningen i sitt ursprungsskick. Bilder m.m. plockas bort! Därför bifogas en Wordversion också, men detta medför en hel del dubbelarbete.

Jag är inne på att det är bättre att använda pdf.format. Då får man en fast layout och det kan läsas av alla bara de laddar hem acrobate reader.

Någon som har några andra tips!

/Lizzie
 
Sv: Tidskrift via e-post

Hej!

Nyhetsbrev/Nyhetsartiklar som kommer på mejlen brukar vara i html med alternativet textformat. Att skicka med en bilaga tas inte emot väl av alla e-postservrar.

Jag skulle rekommendera att mejla ut löpet i html/text som länkar till artiklarna på hemsidan men som kräver login. Jag har nog något nyhetsbrev hemma som jag kan skicka till dig :)
 
Sv: Tidskrift via e-post

Tack för svaret! Problemet med publiceringsverktyget som används till tidskriften är att det inte ha gått att skriva ut/läsa alla artiklar i en följd, utan att man måste ha läsa/skriva ut en sida i taget. Layouten blir ju inte direkt tidskriftslik heller :angel: . Killen som producerar tidskriften vill att layouten ska vara så att man inte tappar "tidskriftskänslan". Risken är stor att om det blir för mycket "Nyhetsbrev" så försvinner en del läsare...

Du får gärna maila mig en variant på nyhetsbrev - bra att få lite idéer om hur det kan se ut :D

/Lizzie
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp