Tidning och inget spån?

S

Stallflicka

Vad tycker ni om att ha det till en hamster? Min mamma föreslog att jag ska ha bara tidning till min hamster eftersom spån skräpar så mkt men är det bra då? :crazy:

Sv: Tidning och inget spån?

Jag har för mig att trycket i tidningar är giftig för hamstrar..
Men spån är ju ändå roligare för den så kan den gräva ner
sig och så.

trycket innehåller int bly längre då saker som innehåller bly är förbjudet pga skadligt för bla. människor

Stallflicka skrev:
Vad tycker ni om att ha det till en hamster? Min mamma föreslog att jag ska ha bara tidning till min hamster eftersom spån skräpar så mkt men är det bra då? :crazy:

OJ! VIlket kul liv din hamster skulle få..... :eek:
Om det är nedskräpningen din mamma klagar på så skaffa en sopkvast och städa upp själv ett par gånger om dagen. FUnkar utmärkt och så blir HON tyst.
Är det pengarna? Njaaaaaaaa knappast va? Spån går inte åt så mycket till en hamster, han/hon har väl toalåda?

Då kan ni köpa toalett (pelleterat papp) + att det fins dunaburar (täckta sidor) att köpa.
Då blir nerskräpning enbart när du tar upp hamstern.

nej inte pengarna! vi har ett helt stall men jag undrar bara om det är bra för en hamster och hon klagar inte nå värst mkt. har bestämt mej. ska ha spån också för annars har han inget å gräva i och så blir det mkt mysigare!

Det är väl trycksvärtan som är giftig? Bly i det har jag ingen aning om om det är.

Självklart ska du ha spån eller liknande i buren, inte enbart tidning. För att det ska vara lättare att städa kan man däremot ha tidning underst, allstå med spån över.

När det gäller hamster och underlätta städning så brukar hamstertoalett vara super. Hamstrar kissar oftast i samma hörn till skillnad från mina marsvin som kissar där det behagar dom :crazy:
Det är heller inte svårt att bara ta ut ur hörnet där dom kissar varje dag om man så vill och där med inget urin som "fastnar" i burgolvet = lättare att städa.
Sedan var väl problemet att den "stökade" ner spån på golv dvs utanför buren. Har man en gallerbur är det dock något man får räkna med när man har spån. Annars så brukar toalett vara bättre ur den synpunkten då det är tyngre och innehåller större partiklar vilket gör att den håller sig bättre inom buren även om det är en gallerbur. Alla hamstrar kan man heller inte ha i "täckta" burar av plast för en del tuggar sig ur :crazy:
Tidining gör varken från eller till i städning när det gäller hamstrar tillskillnad från tex kanin eller marsvin som kissar mycket mer.

I trycksvärtan var det just blyet som var giftigt förut. Me det har ändrats i innehållet och nu är det fritt fram med dagstidningar iaf. Reklamblad vet jag inte säkert med, har hört att det varierar i innehållet där...

Ja precis, det är trycksvärtan i tidningen som är giftig.
Dessutom så har inte tidningar någon bra uppsugningsförmåga vilket gör att hamstern får gå omkring i sitt eget urin... :eek:

Spån är MKT bättre, dessutom får hamstern en sysselsättning genom att bygga bon med hjälp av spånet och att gräva omkring.
Tidningspapper är ju väldigt tråkigt, dessutom blir det inte skönt att sova på..

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 845
Senast: Scata
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 083
Senast: soom
·
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
587

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka