Tidigare avkommor?

AVB

Trådstartare
Jag köpte min häst när hon var 7 år, och jag har för mig att hon var sent tagen för att de tog ett föl på henne när hon var sisådär 4 år. Men jag minns inte exakt. Går det att kolla upp någonstans? Hittar ingenting om det i hennes papper.

Nu är hästen 18 och jag funderar på att ta ett föl på henne. Är det en bra idé, om senaste fölet var för så länge sedan? Och om jag inte hittar nån info om tidigare föl, är det en dum chansning att betäcka henne då?
 
Sv: Tidigare avkommor?

Jag skrev till rasförbundet på mitt sto (i det fallet holsteinerförbundet) och fick ut en avkommelista. Saknades dock en avkomma som jag senare hittade i KWPN, så det kan vara lite lurigt.
Jag visste iaf vilken hingst hon var betäckt med året innan det eventuella fölet skulle ha fötts.
Sen gjorde jag en massa detektivarbete på nätet också... :p

Min fölade för flera år sen, betäckte henne igen som 18-åring och hon står nu med föl. Så visst går det, men chanserna för att stoet blir dräktig/går dräktigheten ut är ju mindre än om hon var yngre/kontinuerligt varit i avel.
 
Sv: Tidigare avkommor?

När ett sto inte varit i avel kontinuerligt så är bäst före datum för avel innan 16 år. Det är då åldersförändringarna kommer i livmodern och det blir svårare att få stoet dräktigt, för henne att behålla fostret hela tiden och även risken att fostret inte får den näring det behöver. Men det är inte omöjligt och det finns många exempel på äldre ston som får flera fina föl. Man ska vara medveten om att det kan bli problem och att det kan kosta en hel del utan att man får något föl.
 

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 415
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 292
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 348
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp