Tibetansk symaskin

escodobe

Trådstartare
Trasor och kamplekar är ju egentligen inte ceasar grej, men då och då efter en längre periods slöhet från min sida så tycker han är det är skitkul. Då är han riktig tokstolletokig i den

Problemet är att han blir som en skenande symaskin och hugger hej vilt - både i kamptrasan och mina händer (och i rottisen om han är dum nog att sticka dit någon nos) . Tack gode gud så har han uselt bett så han biter inte så hårt och hänger inte kvar - men tibbetänderna är vassa som attan.

Vad är bäst att göra, jag vill inte dämpa kamplusten - snarare dra upp den om det är möjligt. Men jag är lite rädd om fingrarna hur ska man få honom att förstå att han måste sikta på trasan och inte på måfå? Utan att knäcka hans vilja till trasan som i perioder är BLÄ om jag propsar på den.

Sv: Tibetansk symaskin

När Yerkes blir för uppspelt verkar han ha svårt att skilja mellan kroppsdelar och kampleksaker (alternativt bryr sig inte :cool:). Jag vet inte vad som är bäst att göra, men jag kör på det enklaste och använder tillräckligt långa grejer (t.ex. fleeceflätor) för att han ska kunna hugga vilt omkring sig på säkert avstånd från mina fingrar...

Kanske funkar samma metod som på valpar - när han blir hårdhänt med dina händer så "pip", visa dig sårad och avbryt leken en kort sekund?

Hur du ska få din hund att undvika fingrar vet jag inte. Men när min hund var yngre blev han så stressad av kamplekar och satte sig gärna i min arm. Det kunde jag inte tillåta eftersom det svaga bettet trots allt hade känts på mina barn. Så jag bara tvärstannade då ( det hände när vi sprang och busade och sånt ) och stoppad lek var ju inte kul. Jag var noga med att inte titta på hunden eftersom han är så vek och kunde bli stressad då utan bara tvärstopp och ignorera utan ett ord. Du kan ju testa iallafall. Min hund hade också supermjukt bett och tog omtag men det löste sig av sig själv när barnen lekte kamplek med honom! De tog ju liksom leken på allvar och ville vinna knuten själva och ja hunden ville ju inte heller forlora! Så genom att dra hårt och inte släppa lärde sig hunden! Sedan fick ju förstås hunden vinna oftare i början för att peppa honom till att våga kampa ordentligt. Det blev liksom lite konkurrens av det! Men som balans till den träningen så lekte även barnen andra lekar så som att jaga hunden när han springer iväg med en pipleksak de precis kastat åt honom. Just den jageleken är mycket populär från båda sidor och förbättrade relationen mellan hunden och ett av barnen avsevärt såpass att han slutat morra om det barnet kommer nära honom när han har ett märgben.

Tja, alla jag har uppfostrat och träffat? De gör ju själva så när leken blir för hårdhänt, och jag har aldrig sett en valp ge sig på en annan när den piper och visar att den fick ont!

Om hunden har kamplust - om än inte så mycket - så kommer ju inte den att "försvinna" även om du förklarar reglerna för er kamplek! :D

Om hunden "speedar iväg" och blir så oaktsam att han biter i händerna/kläder/annan hund så känns det dessutom inte som en så bra/konstruktiv kamp-lek.

Varför inte ta en dag när han är på "kamphumör" och lär honom HUR ni skall leka!
När han börjar "speeda iväg" och/eller biter i annat än den för ändamålet avsedda trasan så avbryter du leken DIREKT och förklarar att det inte är acceptabelt! Starta sedan leken igen och plussa när hunden leker på "rätt vis".

/Swat

Tja, alla jag har uppfostrat och träffat? De gör ju själva så när leken blir för hårdhänt, och jag har aldrig sett en valp ge sig på en annan när den piper och visar att den fick ont!

Åh, det har jag :o , möjligen en sekunds "stanna upp" men sedan direkt på igen. Många valpar reagerar tvärtom när man "piper" (jodå, har provat). Vissa är artiga och slutar, andra tycker att det är extra kul och gnager lite till :angel:

Blev mest fundersam när du skrev "valpar" rent generellt, gulle-lek gällde åtminstone inte min terrierhane och hans syster, de kunde vara riktigt överjävliga och elaka mot varandra, fast i slutändan tyckte bägge ändå att det var ganska kul.

:D:D:D:D

Jag håller med dej!

Och till dem som är tveksamma så kan jag välkomna er att kliva in i valprummet till min mallekull - nu snart 7 veckor gamla! ;):love:

Där kan ni nog både pipa, skrika, yla eller vad som helst :D De kommer ändå kampa med era kläder/armar/ben/fötter tills ni kliver därifrån. Och det gör ONT när ett stim små termiter sliter och drar!

/Swat

Precis :rofl:

När jag klev in och skulle hejja på Ian och hans syskon satt allihop endera i mina tår eller i mina utställda byxor/alt i hälsenorna, jag skrek och skrek men fick montera loss :angel: . Vet även kullar (schäfer, malle och vissa terrier) där man fått sära valpar så tidigt som vid 6 veckors ålder :o

Min pitbull(blandis för att göra alla härinne glad och nöjda) lägger av om jag piper, pipet ska ju komma när man känner tänderna mot huden då kommer det på en gång, hunden kopplar snabbare, tillslut kommer ju hunden/valpen ihåg att pipet betyder avslutad lek och därför släpper vid pipet i sin tur leder det förhoppningvis till att hunden förstår att man inte biter vid lek fast i stundens hetta så kan det vara svårt att veta exakt vart bettet hamnar för en hund.
Jag har iofs gått steget längre, stoppar jag in mina fingrar i munnen på henne så släpper hon allt och backar undan.

Sen är det lättare att träna en valp i taget än en hel kull som stissar igång varann ;)

Ja, precis. Att en hel kull som är uppe i varv inte tar allmän paus för att en piper är ju knappast kosnstigt. Det var heller inte sådana situationer jag menade i mitt inlägg.

Däremot ser jag ofta att lek mellan två hundar (oavsett ålder) stannar upp en sekund och "kollar läget" om den ena råkar göra sig illa (piper till). Det finns säkert individer som skiter i detta och bara möljar på oavsett, men jag tror inte att det är norm.

Mina två tokhundar leker väldigt hårdhänt och tar i ordentligt mot varandra ibland, men om någon gnyr till är det tvärstopp på en gång - lite nosande och sen full fart igen. De vill inte skada varandra när de leker, det är inte det lek handlar om!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Tillbaka