Thermografi och biolight

M

M-Meduza

Mitt halvblod har varit dåligt sen i April 09. Ett gäng vänder till kliniker varav den ena konstaterade hovledsinflamation, den andra funderade på om det var något med hoven.

Efter sex månader åkte jag till en vanlig "gårdsvetrinär" som sysslar med laser o kiropraktik. Han hävade direkt att det satt i korset. Han var sne. Två behandlingar och hästen hade sedan ett steg han aldrig haft under dom åtta åren jag ägt honom. Tyvärr blev han sne igen och behandlades.

Skrittades för hand ett par veckor, sen uppsuttet varannan dag. För en vecka sen när ja satte upp kände jag direkt att han va halt. Hovslagaren hade varit där ett par dagar innan och hon kände igenom hovarna men ingen reaktion. Massören va ute i stallet och kände snabbt igenom hans rygg och han va väldigt mjuk och fin över korset, så vi trodde han vrickat sig i hagen.. Han stod helt i sex dagar.. Sen skrittade ja och han kändes helt normal. Skrittat en vecka sen kom skaren på snön och då åkte jag igår till ridhus. och då kände ja att han inte alls kändes riktig. Framåtbjudning helt som vanligt. Men tog inte för sig lika mycket i skritten i högervarv som i vänster. Jag hoppade av och hämtade en lina och såg då bättre att han inte sträcker ut riktigt som han ska fram i högervarv. (vilket ben är väldigt svårt att säga)

Va en till som kikade lite när jag longerade och hon tyckte inte att han såg halt ut bara att han va stel.. Och så kan det ju kanske va också. att han blev stel efter att han snubblat i hagen.

Aldrig varit svullen eller haft ökad värme eller puls..

Massören ska jag ta ut för en genomgång.. kanske är det bara lite massage han behöver för att bli av med det stela. om det nu är det..

Satt och funderade på att åka och göra en thermografi och hittar dom något att behandla med biolight? jag vet inte mycket om det, mer än jag läst på deras hemsida..

Någon som kan rekommendera biolight eller som bara kan säga något om det?

Sv: Thermografi och biolight

Jag skulle åkt tillbaks till gårdsveterinären och fått hästen "lasrad" istället. Alt. få hem en duktig equiterapeut som lasrar hemma.

Har testat Biolight både på min dotters brännsår (halva handflatan var en blåsa och läktes helt så att det inte syntes på mindre än en vecka) och på mina hästar och kan säga att det har gett effekt omedelbart.

Har även testat fysioterapeut samt laser men har inte fått samma långvariga effekt.

Om du använder Biolight så behövs ca 3-4 behandlingar efter varandra och sedan någon ytterligare efter en vecka. Har hyrt en så jag behandlar själv vilket nog kan betala sig om man ska göra en bunt behandlingar över en månads tid.

Jag kan varmt rekomendera Biolight (och veterinär givetvis)!

Laser är också bra, men Biolight behandlar ett större område och har kombinerade program för bästa resultat.

Hej,

har provat såväl thermografi som biolight. Vad gäller thermografi så är/kan väl den ett bra komplement till andra diagnosticeringsmetoder. Tror att det finns en studie från SLU om både thermografi och biolights funktioner.

Har provat Biolight på flera hästar och mig själv och för oss har det inte fungerat, bara varit löjligt dyrt. Kanske är det så att olika hästar och människor svarar olika:-), men som sagt aldrig att jag slänger ut mina pengar på biolight igen.

Har även provat laser och det fungerar jättebra.

Om Du har fått effekt med laser tidigare så är det väl bra att fortsätta med detta.

Lycka till

devere

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 977
Senast: animalasia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama