Thermobar- hur stor?

Travarn

Trådstartare
Hur stor tror ni man behöver ha till två hästar som går ute 12 timmar om dagen om man vill slippa fylla på varje dag?

De har fri tillgång på hö i hagen.
 
Sv: Thermobar- hur stor?

Hur långt är ett snöre ;)

Det beror ju helt på hur mycket de dricker, jag hade behövt iaf 150 liter.
 
Sv: Thermobar- hur stor?

En 80 liters räcker ca 1-2 dagar när jag haft 2 hästar.
Nu har jag bara 1 häst i den hagen och då har 80 liter räckt nästan en hel vecka..
Så det är ju svårt att veta hur mkt dina kommer att dricka..
 
Sv: Thermobar- hur stor?

Jag har en sådan till två hästar.
Normalt fyller vi på varannan dag, men.
hur mycket de dricker varierar givetvis.
 
Sv: Thermobar- hur stor?

:)Jag hade fyra hästar och då två 65 liters kar, fri tillgång på hö och ligghall, räckte inte över ett dygn
Har nu tre hästar, halvblod på fri tillgång hö och en 250 liter och en 65 liter kan vara tom på två dagar, ute hela dygnet, två är unghästar som inte tränas svettiga.:)
 
Sv: Thermobar- hur stor?

Jag skulle också säga 80l. Jag har en 80l till tre hästar på lösdrift och jag måste fylla på oftare än jag vill. Tidigare hade jag en 65l och tänkte att 80l kommer att bli lagom när jag köpte ny men en större hade helt klart varit optimalt för mig.
 
Sv: Thermobar- hur stor?

Jag har en 65liters till 2 stora halvblod och den får jag fylla på morgon och kväll, har helt klart funderat på att skaffa en till eller en ännu större!
 
Sv: Thermobar- hur stor?

Vi har en 250-liters som jag fyller på 2 ggr vecka. Vi har tre hästar.
Förut när det var två hästa rfyllde vi den var 5:e till 6:e dag.

Jag älskar min thermobar!
 
Sv: Thermobar- hur stor?

Har 100 liter i uppvärmd balja till 4 storhästar som är ute ca 12 timmar/dag på vinterhalvåret. Fyller på varje dag, det hinner aldrig bli helt slut på vatten (fyller på fullt på morgonen och kollar sedan på em om det behövs fyllas på igen, men det behövs oftast inte). Tycker det känns bättre att fylla på fräscht vatten varje dag istället för att ha samma i flera dagar. I hagarna som används på sommarhalvåret har jag vanliga begagnade badkar som rymmer mkt mer vatten eftersom hästarna dricker mer när det är varmt.

Du borde alltså klara dig med 60 liter till två hästar om du är beredd att fylla på dagligen. Lär ju behöva iaf 120 liter om du inte vill fylla på mer än varannan dag och vill vara säker på att det ska räcka. Jag förutsätter att de får vatten att dricka inne också så de inte kommer ut på morgonen och är törstiga...
 
Senast ändrad:
Sv: Thermobar- hur stor?

Det ska vara inbyggt och testat så det ska vara lugnt. Det är Thermobar som har dem, så går ju att läsa där, mina beskrivningar känns lite luddiga :D
 
Sv: Thermobar- hur stor?

Frågan var TROR NI? Givetvis är det svårt att säga exakt. Jävligt onödiga kommentarer från vissa....

Ja jag kan dricka från glas som inte är diskade. Brukar dricka vatten från ett glas och sen ställa undan det och använda igen. Dricker även rumstempererat vatten..

Och givetvis har de vatten inne! :banghead:
 
Sv: Thermobar- hur stor?

Hästar är mycket känsligare vad gäller dåligt vatten än vad vi människor är.
När de dricker så åker vattnet förbi magsäcken och blir inte bakteriedödat av magsyran.
Så alla bakterier och annat åker rakt ner i tarmen.

Jag skulle av den anledningen aldrig rekommendera någon att ha vatten i en termobar i flera dagar.
Den blir ganska så ljummen och det växer till sig ordentligt i den.
Jag fyller mina 2ggr/dag.
Hästarna dricker ungefär 10liter/dygn var vid utfodring med fri tillgång till ett ensilage med 55%ts.
Det är Islandshästar.
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 095
Senast: Cambrie
·
Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
766
Senast: Luff
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 058
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
7
· Visningar
1 019
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp