Tetracyklin till föl

hanna_shetland

Trådstartare
Har ett föl som blivit väldigt upprätt i frambenen och för att undvika framtida bockhov vill veterinären prova och ge tetracyklin. Någon med erfarenhet av detta som kan berätta mer?
 
Jag hade ett föl som var mycket upprätad på ena benet. Hon fick tetracyklin medan hon stod på kliniken. Det tog lite tid innan hon svarade på det, men allt gick bra och nu är hon en 2 åring med helt normalt ben.
Veterinären som gav tetracyklinet gav inget mot magsår, så hon fick en släng magsår. Det är starkt för magen så se gärna till att du får något i förebyggande syfte :-)
 
Jag hade ett föl som var mycket upprätad på ena benet. Hon fick tetracyklin medan hon stod på kliniken. Det tog lite tid innan hon svarade på det, men allt gick bra och nu är hon en 2 åring med helt normalt ben.
Veterinären som gav tetracyklinet gav inget mot magsår, så hon fick en släng magsår. Det är starkt för magen så se gärna till att du får något i förebyggande syfte :-)

Jag tror att en av poängerna med just tetracyklin till föl är att de inte påverkas i magen just för att de inte tar upp näring på samma sätt som vuxna hästar, magsår kan de ju få ändå tex bara av att stå på klinik.
 
Det var veterinär nr 2 som skrev ut magsårsmedicinen som uttryckte sig så. Jag kan ju ha missuppfattat honom förstås.

Jag tror att en av poängerna med just tetracyklin till föl är att de inte påverkas i magen just för att de inte tar upp näring på samma sätt som vuxna hästar, magsår kan de ju få ändå tex bara av att stå på klinik.
 
Jag tror att en av poängerna med just tetracyklin till föl är att de inte påverkas i magen just för att de inte tar upp näring på samma sätt som vuxna hästar, magsår kan de ju få ändå tex bara av att stå på klinik.
Vad jag förstått så är ju föluingarna ännu känsligare mot detta och får magsår och att det är den största komplikationen och att man faktiskt fått ta bort sin fölunge pga av detta här på buke ?
 
Jag har inga råd eller erfarenheter att komma med men blev nyfiken och undrar om någon kan svara på varför man ger antibiotika för detta?
 
Jag tror egentligen inte man vet mekanismerna men muskler å dyl påverkas positivt av tetracyklin i mycket höga doser i de här fallen.
 
Har ett föl som blivit väldigt upprätt i frambenen och för att undvika framtida bockhov vill veterinären prova och ge tetracyklin. Någon med erfarenhet av detta som kan berätta mer?

Mitt ena föl har vuxit galet fort, så hon hängde i knäna. Att senor och ligament inte hänger med när de snabbväxer är inte konstigt för kroppen prioriterar skelettet. Hon fick en dos tetracyklin intravenöst i fredags em och redan på lördagmorgonen syntes stor skillnad! :) Nu slipper hon gå med lätt böjda knän och kan busa ordentligt.
 
Jag vet flera som fått det, med bra effekt. Det är en biverkning av tetracyklinet man vill åt, den att de slappnar av i muskler/senor.
 
Mitt föl som var lite ballerina när han kom ut (vilket rättade upp sig) har börjat hänga i knäna, funderar på om ni hade tycker man borde ge honom typ tetracyklin för att hjälpa honom?
Har haft ute veterinär i andra ärenden både när han var ett par dagar gamal och för en vecka sedan och den veterinären tyckte att jag kunde avvakta. Men jag är nervös matte som inte tycker det ser så kul ut...
Har tyvärr ingen toppenbild där han står fint.

14585444349_618bf54a10.jpg


14644680409_fe52d19987.jpg
 
Min lilla har hängt lite i knäna när hon varit trött. Men efter en stunds vila ser det bra ut igen
 
Idag fick lillen sin dos (en historia för sig innan vi äntligen fick i honom det...)

Inbillar mig att han redan ser bättre ut efter bara några timmar :up: Håll tummarna!
 
Mitt föl som var lite ballerina när han kom ut (vilket rättade upp sig) har börjat hänga i knäna, funderar på om ni hade tycker man borde ge honom typ tetracyklin för att hjälpa honom?
Har haft ute veterinär i andra ärenden både när han var ett par dagar gamal och för en vecka sedan och den veterinären tyckte att jag kunde avvakta. Men jag är nervös matte som inte tycker det ser så kul ut...
Har tyvärr ingen toppenbild där han står fint.

14585444349_618bf54a10.jpg


14644680409_fe52d19987.jpg

Hovslagaren på kliniken sa att det till 90% rättar sig med tiden om de hänger i knäna, det gör nämligen min också och man tyckte att vi skulle avvakta med just den delen.
 
Jag har precis gått igenom det där med min som föddes med senkontraktur och alltså gick på tå och tillochmed kotade över på ena benet. Blev bättre av sig själv efter nån vecka men gick fortfarande på tå. Ringde min duktiga veterinär (som tyvärr bor långt bort) och skickade bilder till honom och han sa att han skulle sprutas med tetracyklin i blodet i upp till tre dagar i rad. Tyvärr så vägrade distriktarna här att ge mer än en dos, väntade ett par dagar innan de gick med på att spruta en gång till. Hovlagaren plastade tårna så fölis skulle få hjälp att stretcha ut senorna och förhindra att tån slets ännu mer. Det blev lite bättre men han gick upp på tå igen när plasten togs bort. När han var ca en månad så fick jag igenom att vi gav en tredagarsdos och plastade igen, då började han hänga rätt rejält i knäna istället. Ringde min braiga veterinär igen och var lite förtvivlad men han sa att plasten skulle bort och att han behövde vila. Han sa också att behandlingen inte har så stor verkan när de blivit så stora. (Han var dock inte särskilt oroad över att knäna var hängiga) Med facit i hand så skulle jag stått på mig så han fick tetracyklinet tidigare, kanske redan efter nån dag. Jag tycker det ser olika ut från dag till dag, antar att det beror lite på hur mkt han ansträngt sig, idag såg han rätt fin ut.
Vad en av distriktarna förklarade för mig var dock att eftersom man sprutar i blodet så är det inte lika stor risk för magproblem iom att det inte går igenom själva tarmen, vilket låter rätt logiskt.
 

Liknande trådar

Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
1 211
Senast: Mia_R
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
456
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
933
Senast: Nikan
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 254
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp