testerosteron

mylisen

Trådstartare
har under flera år haft min häst på bete, men det går inte längre.
han blir totalt hingstig, inte piggare eller hetare på nåt sätt utan bara hingstig.
fick höra av en bekant att det inte alls är så kontstigt pga att det finns så mycket testosteron i marken.
om detta stämmer har jag fått förklaring till varför han beter sig som han gör.
går han inte på bete är det en helt annan häst.
har hört det förut åxå men hittar ingen info att läsa om det nu.
nån som vet?

Sv: testerosteron

Testosteron i marken :crazy: Va det konstigaste jag har hört.

Testosteron är ett hormon som utsöndras i testiklarna hos handjur och i äggstockarna hos hondjur och även binjurebarken hos båda könen.

När kastrerades han? Går han med ston?

Senast ändrad:

hittade det här:
Damiana är en buske och det är de aromatiska bladen som används för stimulativt te-avkok. Dessa anses vara vedertagen örtmedicinen på många håll i världen. Mayakulturen använde Damiana som afrodisiaka (lusthöjande stimulans) och det är också inom det användningsområdet som den är populär idag. Dess latinska andra namn är just aphrodisiaca. Ursprungsbefolkningar i såväl Centralamerika som i Sydamerika bryggde te på bladen för att nå afrodisiaka effekter, använt av både kvinnor och män. Aztekerna tog det även för ökad potens (mot impotens) då Damiana menas ha effekter i bildningen av testosteron, det manliga könshormonet, via förekomsten av olika alkaloider.

de kanske menar att det finns i marken och påverkar hans eget??

Senast ändrad:

Problemet är att den örten finns i centralamerika, mexiko, sydamerika och karibien. Har mycket svårt att tänka mig att den finns som vild här i sverige med tanke på klimatskillnaderna mellan sverige och centralamerika.

Hur exakt beter han sig när han går på bete? Vad är det som gör att du klassar han som hingstig när han går på bete?

ja det vet jag men det kanske finns liknande här i vårt land.
det är väl inte alldeles helt otroligt?
hur ska jag förklara det då?
blåser upp sig, blir "vild", frustar och "brummar" långt ner i magen,trippar på tå, sträcker och böjer halsen som för att visa sig, spänner upp sig, "pratar hela tiden".
förra året när det var ett sto med där åxå så klev han på henne.
Vet inte när han blev vallack men tror han togs precis innan han kom till sverige som 4-åring
han blir inte hetsig eller piggare som om han skulle fått massa havre.
jagar iväg de andra och jag får inte ta honom.
hagen är lika stor som vinterhagen och det är samma hästar som går med honom hela tiden.

Vår och sommar är ju hästarnas normala "parningstid"
Ston visar tydligare brunster än under vintern och hormonnivån stiger hos alla djur.

Naturen helt enkelt.

Ja din häst visar bara vad många ston brukar visa under sommaren, en kastrering omöjliggör fortplantning men tar inte bort övriga känslor. Jag skulle faktiskt prova en örtblandning på hästen som man skulle göra med väldigt brunstiga ston, te x Stroppy Gelding eller liknande.

aha jag ska kolla vad det är.
det lustiga är ju att han är helt normal när han går hemma i vanliga hagen på sommaren.
det är bara när han går på bete som han blir så här.

Graden av hantering och motion kan också inverka.
Är hästen helt ledig under betet så ökar givetvis frihetskänslan.

Ja de flesta stona brunstar avsevärt mycket mer på gräs, även om brunsten satt igång tidigare så kan de bli helt över :devil: när de tuggar gräs. Jag hade ett sådant sto, körde örter på henne under sommaren, och sedan var det inga problem längre.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
549
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 666
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve