Z

zenza

Jag har nyligen köpt en angloarab,8-årig valack.Den förra ägaren hade haft honom sedan föl och kände honom alltså utan och innan.Hon var noga med vart han hamnade såklart,och jag kände direkt att det här var ngt för mig.Hon hade fostrat honom väl,men gjorde ingen hemlighet av att han var en "testare" och "mycket häst" och hon ville ogärna se att han skulle bli en vandrande problemhäst.
Mitt problem nu är hans schizofrena sätt.På väg från hage till stall är han ena stunden hur go som helst för att nästa vilja bita till,väl uppställd i stallgången vill han kicka till rejält med vänster bak,numera är det främst vid sadling.
Jag tycker verkligen om hästen och tänker inte ge upp,men hur ska jag bäst bete mig för att reglera på rätt sätt och visa att jag har kommandot?
Jättetacksam för svar.

Sv: "testare"

Svarar som många andra brukar göra i sådana här fall. Först kollar man upp så att hästen inte har ont. Eftersom den kickar vid sadling så upplever den kanske det som obehagligt.

Svarar som många andra brukar göra i sådana här fall. Först kollar man upp så att hästen inte har ont. Eftersom den kickar vid sadling så upplever den kanske det som obehagligt.

Upplever inte att så är fallet,det är så tydligt att det är ren uppstudsighet.

Om man är helt säker på att hästen inte har ont någonstans utan bara är en "testare" så gäller det för dig att befästa ledarskapet. Läs böcker, sök på internet eller ta hjälp av en erkänt duktig NH-tränare.

Jag har läst en del och även kollat runt lite på denna site om liknande problem.Det låter ju ofta så lätt och logiskt men när man står där med objektet i fråga är det lite annorlunda.
Jag är ganska lugn i mitt hanterande,försöker vara konsekvent och därtill väldigt envis så jag märker hur kampen har börjat...Är just hemkommen från stallet och valde idag att longera,mycket för att få honom genomarbetad och trött.Vid varvbyte när han testar med utfall försökte jag visa min dominans genom att inte flytta mig,svara med stamp när han stampar,men det eggar honom bara mer såklart och där blir jag ju som människa ganska liten.Jag gav mig inte men valde att inte utmana bara för att show my point.
Det enda som verkar vettigt i nuläget är att alltid ha långpiskan eller ridspöt till hands och använda som kort snärt när han hotar.
Dock förbryllar det mig att han kan växla så mellan dominerad och dominant.
Blir det värre får jag ta hjälp såklart.

Ja, visst låter det logiskt och enkelt när man läser om det men sen när man ska praktisera det så är det en annan femma.

Beror säkert också mycket på individen. En del är mer lättpåverkade än andra + att människan måste vara tydlig och inte ge dubbla budskap. Hästen kanske är väldigt osäker eftersom den växlar så mellan dominerad till att vara dominant. En ren gissning.
Min fd häst var egentligen låg i rang men testade en del och växlade därför mellan att försöka vara dominant till att vara dominerad. Berodde på situation och dagshumör.

Måste väl finnas fler här på Buke som kan ge råd och som har egna erfarenheter??

Jag upplever aldrig att hästen testar. Den visar och talar om vad som redan finns i vår verklighet. Vad som stör harmonin. Hästen talar om var stressen ligger eftersom den lever i nuet. Vi människor lever sällan i nuet. Genom att tolka hästens signaler så kan vi eliminera stress och skapa trygghet.

Att en häst kickar på gången bör få dig att fundera på om den stressas av stallet, att vara uppbunden, har någon problem i sin kropp, upplever dig som ett hot, upplever utrustningen som ett hot. Du kanske bär på stess som du själv inte är klar över, som hästen känner och ogillar?
:)

Har du läst ”Dansar med Hästar” av Klaus Ferdinand Hempfling? Jag tycker han är suverän i sina diskussioner om hästar, dominans och hur vi människor brukar resonera och reagera kring detta. Rekommenderar den varmt!

Sedan undrar jag – är det alltid bara med vänster bak han kickar/hotar i stallgången? Är högersidan OK? Hur reagerar han när du kommer ut i hagen för att hämta in honom? Vad gör du när han försöker bita dig då du leder? Och sist men inte minst – hur gör hästen när han är ”hur go som helst” då du leder? Är det frånvaro av bett och hot eller är det vad du tolkar som gulliga buffanden, försök att klia sig på dig, kel-inviter, eller något annat?

Min rekommendation är att du skippar ”kamp-tänket” eftersom det leder till en känsla av att någon måste vinna eller förlora. Det gör bara att du spänner dig och en ledare med ett sunt självförtroende är inte spänd, utan lugn och harmonisk. Ni vinner båda om ni kan hitta fram till ett samarbete, så bevara tvåvägs-kommunikationen!

Många etologer menar att vi förstärker allt vi ger särskild uppmärksamhet åt – och att det gäller även sk negativ förstärkning (tex bestraffningar och korrigeringar). Det bästa är alltså att ”mota Olle i grind” så att du slipper korrigera hästen i efterhand.

När du nu vet att hästen kan bita när du leder; tänk då på hur du är placerad, så att du inte går så du blir lätt att bita. Inbjud inte hller själv till massa sockersött gos och kel när du inte kan lita på hur han reagerar på det. Försöker han ändå bita måste du förstås bryta attacken, men så fort hästen inte längre är på väg mot dig med tänderna – så fortsätter du bara leda hästen som att inget hänt. Släpp ner axlarna, andas och gå som om inget hänt. Stanna inte upp och ryck i grimskaftet ett par extra gånger, fya, visa sura miner och ha dig – för då ger du bara mer näring åt problemet. Han får den uppmärksamhet han kanske vill ha och dessutom lyckas han rubba ditt lugn. Det kan få nästan samma effekt som en belöning.

Samma sak vid sadling. Många hästar surar vid sadling för att de upplever obehag, så jag skulle inte vara så tvärsäker på att hästen i det läget bara är ute efter att ”testa”. Hur som helst – du vet hur han kan reagera, så tänk på att placera dig så han inte kommer åt att skada dig med tänder eller hovar. Lägg på sadeln med lugn och respekt för hästen (så du inte vållar onödigt obehag) och spänn sadelgjorden försiktigt och successivt i omgångar. Försök inte lugna, fya, hytta med näven, ge godis o dyl, utan behåll ditt lugn och en positiv känsla i kroppen.

Tänk också på att allt nu är nytt för hästen och han kanske inte är i full balans varken fysiskt eller psykiskt – så anpassa dina krav, förväntningar och träningen efter det.

Säkert skulle du ha god hjälp av att gå på någon bra kurs – med eller utan häst – för allt är svårare i praktiken än det låter i teorin!

Lycka till!

Tusen tack Siggelina!Detta var jättebra tankar som känns helt riktiga i mitt eget "tänk" så jag suger åt mig allt och ska försöka praktisera efter det,men samtidigt låta allt ta den tid det behöver.

Tack än en gång!

Jag upplever aldrig att hästen testar. Den visar och talar om vad som redan finns i vår verklighet. Vad som stör harmonin. Hästen talar om var stressen ligger eftersom den lever i nuet. Vi människor lever sällan i nuet. Genom att tolka hästens signaler så kan vi eliminera stress och skapa trygghet.

Att en häst kickar på gången bör få dig att fundera på om den stressas av stallet, att vara uppbunden, har någon problem i sin kropp, upplever dig som ett hot, upplever utrustningen som ett hot. Du kanske bär på stess som du själv inte är klar över, som hästen känner och ogillar?
:)

ruskigt bra skrivet :bow:

till ts. en häst kan inte "tänka ut" eller på det viset "testa" då dom reagerar på instinkt och inlärt beteende. hur dominant hästen är i hagen med andra hästar har inte med människor att göra. jag tycker bara det låter som en osäker och okonsikvent fostrad häst.

alla mina hästar uppför sig på samma sätt i sällskap med människor, oavsett rangen i hagen. dom vet att hästar är hästar och människor är människor, människor dom lyder man så länge dom uppför sig. vänligt men bestämt med respekt. sedan kan man ju kalla det vad man vill :angel:

Nu har jag efter ,vad jag själv tycker,sunt och konsekvent hanterande,lugnt och balanserat uppträdande vid markarbete ändå,utan förvarning blivit attackerad och biten två gånger.Rejält dessutom,gått igenom 4 lager kläder.
Jag har fått rådet av min svärmor,som fött upp och levt med hästar i hela sitt liv,tävlat dressyr internationellt på sin tid,att lämna tillbaka denna häst.Han verkar helt enkelt ha för stora problem med sig i bagaget eller i sin personlighet,för att jag ska våga ha honom i närheten av mina barn.Det är för stora risker involverade oavsett balanser,stressymtom etc,men tack alla för de råd jag fått!

Tråkigt,men förstår dig helt. Det ska vara roligt att ha häst och det är det inte (enligt min mening) om man hela tiden måste vara på sin vakt :crazy: Lycka till!

Det låter som ett klokt beslut! :)

Vad som är lurigt med stress är att det kan komma ifrån i stor sett allt och kan ha förödande koncekvenser. Det kan även märkas om det blir för lite av något, passivitet eller miljöombyten. Även om vi själva upplever oss som lugna och balanserade så är det inte säkert att hästen gör det.

Nej, vad trist.

Men jag tycker du gör helt rätt. Man ska inte ta sig vatten över huvudet och ska man bara ha en häst och man rider för sitt nöjes skull så ska man hitta den häst man verkligen passar bra ihop med. Det blir bäst för både häst och ägare.

Stort lycka till och hoppas vi får höra när du hittat din "drömhäst" !:)

Det låter mycket klokt!!

Jag tror alltför få människor har "modet" att göra som du - man stretar på med en häst man egentligen inte trivs ihop med. Det ska vara skoj att ha häst och jag kan inte se hur det kan var det om man ska gå omkring och vara orolig för sin eller ungarnas säkerhet. Strongt gjort!! :bow:

en sådan häst hade inte jag heller behållt, särskillt inte om barnen ska vara med och hantera. det du beskriver tycker inte jag har med vare sig "mycket häst" eller "test" att göra, utan snarare att antingen är den kraftigt felhanterad eller så har den obehag/ont någonstans :crazy: tycker det låter som ett mkt. klokt beslut ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka