testar som bara den! tips tack :)

CallMeAce

Trådstartare
ja nu vill jag ha lite tips för min instruktör har gått och blivit mamma så det blir inga lektioner nu på några veckor kanske.

har precis köpt en ny häst, 5 år och inriden i april/maj, jag har haft henne sen 3 veckor tillbaka. den senaste veckan har hon börjat testa mig som f*n och det är väl inget konstigt i sig eftersom hon ändå räknas som väldigt grön unghäst fortfarande.

när hon får gå fritt fram utan att man jobbar henne går allt bra. sen när man kortar upp henne och ska försöka sig på att samla henne någorlunda så går hon i vissa fall relativt bra i låg unghästform. MEN när man ska till att ställa lite högre krav börjar eländet. hon sparkar och bockar eller så fryser hon fast och får inte att gå framåt!
hon går liksom mot skänkeln och bara ställer sig.

rider just nu med ett dressyrspö som en förstärkning av min skänkel eller till att vifta lite i luften med för att få henne att marschera på mer då hon kan vara "lat" och ha dålig framåtbjudning när man rider ihop henne mer.

nu är det så att eftersom hon har dålig framåtbjudning vill jag inte gnaga med skänkeln och heller inte använda den för mycket.

några tips?
framför allt på hur jag ska få henne att gå framåt på bästa sätt när hon fryser fast eller stretar mot skänkeln!

när jag rider ut med andra hästar går hon framåt superbra om hon har drahjälp även när jag samlar henne men så fort hon inte har draghjälp stretar hon emot skänkeln.

jag vet ju att man hamnar i berg-o-dalbanor med unghästar men man ska ju kunna ta sig ur dom på bästa sätt också!

tacksam för tips :bow:
 
Sv: testar som bara den! tips tack :)

Kanske hon helt enkelt inte orkar att samla sig mer just nu? Hon kan ha en tillväxtperiod tex. Rid det hon gör utan att tjafsa ett tag och stärk henne i skogen och se vad som händer, kanske får du en aning piggare häst på köpet! :)
 
Sv: testar som bara den! tips tack :)

jag har också funderat i den banan faktiskt, att inte bråka med henne på ett tag utan mer som du säger, rida rätt fram i skogen bara. hade varit enklare om inte ridvägarna hade sett ut som dom gör.
vi har ingen skog, men mycket ängar.
men jag får helt enkelt göra det bästa av situationen.

ska jag lägga samling åt sidan helt tills vidare eller samla lite varje ridpass för att ändå ha gjort något åt det hållet tror du, även om hon bråkar?
 
Sv: testar som bara den! tips tack :)

min pålla är lite åt detta hållet. fast hon blir mer trög när vi ska jobba henne för hon tycker det är jobbigt. så som vi tränade var att vi ställde ut ngr koner i paddocken. körde slalom runt både i skritt och trav. mkt olika vägar. cerpentiner och hade helt enkelt bara roligt. och det gjorde/gör så mkt i min träning. nu kan vi jobba lite i paddocken och hon har mer framåtbjudning än förrut. tycker fortfarande att det är trist ibland men då släpper jag tyglarna och bara springer runt och kör roliga vägar :D låter henne få vara "barn" även om man ska jobba. min är 3 år och inriden förra hösten. eftersom din är senare inriden än min så betyder ju inte detta att h*n kan börja jobbas direkt. gör det roligt att vara i paddocken/ridhuset! få upp lite arbets vilja :bump:
 
Sv: testar som bara den! tips tack :)

Lägg samlingen åt sidan när du rider, tömkör istället kanske? Ha kul när ni rider och bygg muskler!
 
Sv: testar som bara den! tips tack :)

Inriden i april maj verkar väldigt tidigt för att tänka på att samla ihop.

Du ska fortsätta bygga upp hästen med allsidigt arbete i terrängen ute, samt i låg form på banan. Det är rent grundarbete du akn hålla på med.

"Min" femåring är riden i tre år (fullblod) och riden av mej i 1½ år drygt och det är nu först sedan i våras som jag börjat ta upp henne i formen mer och mer. Det är ändå en mycket stark och vältränad häst som bär sig bra och som nu kan börja samlas lite till.

Din häst kan omöjligt ha hunnit bygga upp sig tillräckligt, det handlar inte bara om muskler utan även om att senor, ligament, skelettet mm ska anpassa sig till arbetet och det tar betydligt längre tid än att bygga muskler. För att inte tala om att den psykiskt måste hinna med.

Fortsätt att rida ut och gör det till en vana så kommer framåtbjudningen också.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: testar som bara den! tips tack :)

jo det är sant! ska tillägga att när jag samlar henne har jag inte ridit i någon hög form för hon har det inte naturligt i kroppen eller i hennes kroppsbyggnad just nu alls. samling för oss är i låg form fortfarande och det kanske var otydligt i mitt inlägg.

sen jag rider jag inte för samling länge utan bara mycket korta stunder men hon bråkar fortfarande just nu mycket. iallafall när man rider själv
 
Sv: testar som bara den! tips tack :)

känner att jag behöver lite träningstips på upplägg. har inte riktigt fått kläm på hur mycket hon egentligen varit riden innan. men hon kan gå i en rätt så stadig låg form. inte nu dock då hon testar massa o det kan ju också vara för att bägaren har runnit över o jag trodde hon var klar för mer än va hon egentligen var...

damn att min tränare fått barn :D
 
Sv: testar som bara den! tips tack :)

känner att jag behöver lite träningstips på upplägg. har inte riktigt fått kläm på hur mycket hon egentligen varit riden innan. men hon kan gå i en rätt så stadig låg form. inte nu dock då hon testar massa o det kan ju också vara för att bägaren har runnit över o jag trodde hon var klar för mer än va hon egentligen var...

damn att min tränare fått barn :D

Hej!
Ja, jag tror det är bra om du tänker över noga hur du låter henne testa så ni inte hamnar i ovanor. Finns ingen annan tränare under tiden?

Hon är ju 5 år den åldern kan vara lite "jag är stor och vet bäst" hos hästarna tycker jag, och dessutom brukar de ju ett tag efter inridningen blir lite kaxiga.

Första tiden när de är inridna har de nog med att fatta vad de ska göra och balansera upp ryttarens vikt, men sen börjar de undra lite varför ska jag göra det här:confused: :devil: Om man förenklar lite förstås.

Det går över och sen är de ofta ganska "vuxna" tycker jag. Så det handlar om att stå ut och bemöta på ett bra sätt, och tala om vad som gäller, envist och konsekvent.

Man behöver tänka igenom vad man gör och hur man ska lyckas genomföra det man har tänkt, som ex.
 
Sv: testar som bara den! tips tack :)

Om hon är inriden så pass sent så kanske hon inte är redo att gå i någon högre form?! Jag hade nog ridit henne i unghästformen ett tag till och istället jobbat med övningar som stärker hästen så att hon orkar mer och mer. Jobba mkt i skritt, ut och klättra mm.
Sedan kan det ju vara som någon skrev att hästen är inne i en tillväxtperiod= lite öm i kroppen och lite "seg".
 
Sv: testar som bara den! tips tack :)

ja har en känsla av att det kan vara så med min lilla dam just nu. det är ny ryttare, nytt ridsätt osv o klart man måste testa! varför ska man arbeta när man kanske inte behöver? :D

men nu blir det nog mest vila o skritt för ja oroar mig lite över ett framben som hon var varm i för några veckor sen o som försvann men som nu kommit tillbaka...

är inte synligt halt vad jag kan se.
 
Sv: testar som bara den! tips tack :)

säger som flera övriga - lägg ner kraven och gör ingen stor affär av protester, tills du iallafall är 100% på att det inte är ngt fysiskt som orsakar det hela. du nämner bla ett reagerande framben.

om vi bortser från att det är ngn åkomma som orsakar protest genom smärta/känning så säger jag såhär:

det är orelevant att hästen är 5 år när den är inriden så sent. i mina ögon är det en mycket grön unghäst vi talar om.
blir det bråk och motsättningar skulle jag lösa det mycket smidigt, dvs inte göra stor affär av ngt utbrott utan lugnt rida igenom det, sen avleda hästen genom att göra ngt den lyckas med, beröm och sen göra ngt helt annat.
mycket uteridning - du kan smyga in övningar där som inte orsakar de reaktioner som det gör på ridbanan. skulle ö.h.t vara sparsam med ridbanan på en häst som "går emot" och tappar bjudning - allt som går att göra på ridbanan går att göra ute i skog och mark, med bjudning bibehållen....

lycka till och utred framför allt det frågetecken artade frambenet innan du ö.h.t går vidare.
 
Sv: testar som bara den! tips tack :)

ja det här frambenet trodde jag var ur världen eftersom det försvann igen, hon har troligtvis och förhoppningsvis "bara" vrickat eller sträckt sig i hagen för några veckor sen då de sprang som tokar efter att ha stått inne länge (dumt nu i efterhand på sättet det gick till men men så är det ibland när man inte har eget stall) det var iallafall då hon blev varm första gången. sen trodde jag detta var borta o satte igång henne lugnt först o red sen i trav med. och nu har det kommit tillbaka :(

men nu ska hon vila och sen ska jag skritta igång henne igen, kommer det tillbaka då igen (om det nu försinner) ska ja till klinik. för somd et ser ut nu är hon inte synligt halt.

men iallafall.
under de veckor jag haft henne har jag enbart ridit på ridbanan en gång i veckan och det har varit när min instruktör varit där, annars rider jag på ängarna och har ridit ut några gånger när jag fått sällskap (vilket tyvärr är svårt att få :( )
har inte ridit långa pass och när jag har krävt något har ja inte gjort det under någon längre tid.

men nu ska jag sluta kräva o bara ha roligt några veckor.
jag skulle behöva en plan vilket jag inte har nu. har försökt med tränaren men fick ett luddigt svar o sen fick hon barn. men hon har lovat att snart komma ut till oss igen.

så har någon nån bra idé på en plan framöver (om vi förutsätter att det i benet inte är något, eller om det är något skulle ja iallafall vilja ha en plan för framtiden senare) så tipsa på!

när hon har fått sina utbrott har jag bara "låtsats som det regnat ungefär och bara drivit fram henne o sen berömt henne när hon slappnar av o gör rätt. samt att jag har avledat hennes uppmärksamhet genom svängar och dylikt.
 
Sv: testar som bara den! tips tack :)

det är högst individuellt precis som på oss människor märks det inte alls på en del medan andra märker av det. Jag vet ett sto iofs modell större 170+ som hade växtvärk att det knappt gick att borsta hästen med en piggborste...
Jag tycker ändå att du verkar ha en ganska öppen och sunt tänk när det gäller din pålle:smirk:
Efter vilan hade jag nog:
v1 skritt 30- 60 min med ett kort trav pass inlagt under senare delen av veckan
v2 samma som ovan men lagt in flera kortare travpass
v3 utökat travpassen ytterligare och lagt in gallopp.
Hade dessutom inte fixerat mig alls vid formen- sträva efter framåtbjudningen så får lättare att få hästen "ärligt" i rätt form.
Lycka till!
 
Sv: testar som bara den! tips tack :)

det kan ju faktiskt hända att hon har en del växtvärk för hon är gansk stor o grov. eller stor, hon är ca 164-165 cm i manken men grövre modell halvblod.

sen tänker jag på det här med formen med, om jag enbart rider ut utan någon form alls, inte ens låg form känns det som hon kommer lägga ofantligt mycket vikt på frambenen o slita mycket på dom eftersom hon redan från början är framtung...?
fast om jag driver på henne utan att hon får gå för fort kanske det ordnar sig liksom naturligt ändå när hon orkar...

det här är min första unghäst på "riktigt" vis så ja behöver otroligt mycket råd :D har ridit in min förra häst själv men han var travare och hade redan uppbyggnaden av kroppen klar från travet.
 
Sv: testar som bara den! tips tack :)

sen tänker jag på det här med formen med, om jag enbart rider ut utan någon form alls, inte ens låg form känns det som hon kommer lägga ofantligt mycket vikt på frambenen o slita mycket på dom eftersom hon redan från början är framtung...?
fast om jag driver på henne utan att hon får gå för fort kanske det ordnar sig liksom naturligt ändå när hon orkar...

varför skulle hon lägga mer vikt på frambenen än om du medvetet rider henne i låg form?
om du rider på och rider balanserat, så bör hon komma upp i formen naturligt... rid kuperat och mycket på lång tygel kuperat så stärker hon upp sig.
jag tycker många rider sina unghästar i FÖR låg form, det är bättre att hon är lite högre och kommer till balans och bjudning framåt/nedåt efter hand. se till att du själv sitter balanserat och erbjud stöd när hon söker det, så brukar det komma av sig själv....
som du själv skriver - om du "rider på" dvs avväger ridningen och din inverkan genom sitsen så ska hon inte bli för låg och tung framåt.
 
Sv: testar som bara den! tips tack :)

som det har varit nu har jag ridit med stöd i handen och mjukt kramat om tyglarna och drivit henne framåt men inte glappat på tygeln o hon söker oftast själv stöd, det har hon lätt för, men i låg form då eftersom hon inte klarar högre form nu.

det tråkiga är att jag har hästen i ett stall nära stan utan skog så det lilla kuperade som finns kommer hon lära känna och veta var hon ska lyfta fötterna exakt :D nä jag får ge mig ut o leta upp någon bra skogsplätt i närheten. har inte haft häst i det stallet så länge. men där är mest vägar o ängar eftersom det är vid havet.
 
Sv: testar som bara den! tips tack :)

Man får göra det man kan av det lilla man har. det går att uppfinna mycket, bara man har radarn på.

för övrigt tycker jag du tänker rätt i din tidigare beskrivning att inte göra en stor grej utav protester utan markera, rida igenom det och sen avleda och göra ngt annat. det är rätt tänk.

hoppas du får koll på om det är ngn skada som spökar.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 401
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 394
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp