Testar han mig? (långt)

H

heartsong

Har precis börjat på en ny medryttarhäst och har endast ridit 4 ggr. Kändes jättebra till en början med tanke på att stallet låg nära mitt hem, hästen var trevlig osv.
Gick bra när jag provred honom i ridhuset, kändes som att det var en häst som jag skulle kunna utvecklas med.. Han blev rädd två ggr av förståeliga skäl så jag tänkte inte mer på det. Ägaren berättade dessutom att han inte brukar bli rädd för saker, inte mer än vanligt iallefall.
Så allt kändes bra och vi bestämde att jag skulle börja som medryttare.

Vi kom överrens om att jag i huvudsak skulle rida ut och någon gång ibland rida dressyr i ridhuset/ridbanan. Så första ggn red jag ut. Gick ganska bra till en början men ju längre bort vi kom desto fjantigare blev han. Hoppade till för "konstiga" blad osv och tillslut så hade han hoppat till så många gånger att jag började sitta på helspänn hela tiden.
Berättade efteråt för ägaren om hur det hade gått och frågade om han gjort så förr eller om jag ridit en väg han inte var van vid. Hon trodde att det mest berodde på att han var pigg och att han inte ridit ut på länge.

Nästa gång bestämde jag mig för att börja rida på ridbanan för att sedan ev rida ut beroende på hur han kändes. Han kändes spänd och blev även denna gång rädd för en massa grejer som inte alls kändes farliga. Åter igen slutade det med att jag mest satt och spände mig eftersom jag hela tiden trodde att han skulle hoppa till.
Pratade med ägaren igen och hon tyckte att jag nästa gång skulle jobba honom i ridhuset (utan att "springa runt") i ca 35 min innan jag provade att rida ut.

Så igår var jag där och red igen. Började i ridhuset precis som hon sagt och jobbade honom i skritt (m volter, öppna, sluta, skänkelviktningar, halter...) i ca 40 min. Han kändes ganska stirrig och blev orolig/rädd för småsaker.. T.ex. gick det förbi en tjej utanför ridhuset och efter det vågade han knappt gå förbi där och var på helspänn.
Efter att jag ridit i ridhuset red jag ut och direkt hoppar han till för en massa saker. Sen gick det rätt bra ett tag men mot slutet blev han väldigt stirrig och orolig. Han andades hela tiden häftigt och blev t.ex. livrädd för ett blad så att jag tillslut fick använda piskan för att han skulle gå framåt.

Kändes inte så jättebra efter detta. Blir som sagt själv spänd, nervös och vaksam eftersom jag hela tiden tror att han ska hoppa till och ev bli så rädd att han skenar iväg.
Känner mig också extra fjantig eftersom jag är ovan vid att rida stor häst (han är 165 i mankhöjd).. Har tidigare mest ridit ponnys på ridskola och det känns alltid tryggare då eftersom jag vet att fallet inte blir så hårt om jag skulle trilla av.

Vill kunna känna mig trygg med hästen och slippa sitta och vara orolig hela tiden. Testar han mig tror ni?
Tycker att det känns konstigt om han aldrig är såhär med sin ägare.
Ska ev. ut till stallet idag och kolla när hon rider och se hur han är då.

Har ni några andra tips på hur man ska handskas med rädda hästar? Ska man vara lugnande och förstående eller bestämd?
Ägaren har sagt att jag ska vara bestämd mot honom men det känns konstigt att skälla på honom om han blir rädd eller nervös.

Vore skönt med lite tips.. är osäker på om det funkar att fortsätta med denna häst men det känns trist att ge upp så tidigt med tanke på att jag trivs bra med hästen och stallet annars.
Fast jag vill samtidigt inte behöva vara orolig/nervös för att åka till stallet.

Sv: Testar han mig? (långt)

Jag tror att han testar dig. Han vet nog inte om han kan lita på att du är hans ledare ännu. Han får vakta allt själv och känner sig kanske inte trygg. Inget blir dock bättre av att man mesar med en sådan häst, utan du måste tydligt säga att här kan man gå det är inte farligt, och ibland får man säga till på skarpen. Detta kan också ge en trygghet för då visar man- nu går vi. Min häst kan vara låtsasrädd ibland, det är svårt att avgöra- men i båda fallen är jag bestämd och rider på- och då blir hon trygg. Ju mer du lär känna hästen desto säkrare blir du. Om jag var du skulle jag inte rida ut innan du kände den bättre- träna i ridhuset eller paddock de första veckorna. Envishet och tålamod vinner alltid! Lycka till!

Ok, provade att pusha på honom mer igår med skänklarna när jag kände att han blev orolig och vaksam! Ev blev det lite bättre, men det är svårt att säga.. skillnaden var inte så jättestor. Tyckte att han blev lite spralligare och "skuttigare" när jag försökte vara lite strängare.. men som sagt, jag är rätt mesig av mig tyvärr.. speciellt när det gäller större hästar. Har lättare för att vara tuff när det är en mindre häst.
Men nästa gång ska jag prova att endast rida i ridhuset och ev fortsätta med det några ggr beroende på vad ägaren säger.

Jag håller med Mysis. Förmodligen så testar han dig för att se om du är värd att vara hans ledare. Det är "bara" att vara bestämd och rida på, men ju bättre ni lär känna varandra, desto bättre kommer det att gå tror jag :) Lycka till!

Ska försöka ta mig i kragen och bli lite tuffare då. :)
Han känns ju väldigt fin när man t.ex. gör skänkelvikningar och då är det ju inga problem alls! Så jag hoppas att det löser sig.

Hej!
Min medryttarhäst var precis sådär i början, väldigt tittig och blåste upp sig, och trippade på tårna etc.(hon gjorde aldrig det med ägaren) Jag fick rådet att sitta tungt och avslappnat i sadeln (lättare sagt än gjort ibland :)), ha bestämda skänklar och framför allt TÄNKA FRAMÅT OCH FÖRBI det farliga. Fäst blicken längra fram på vägen och tänk " det är dit vi är på väg", det funkade för oss. Efter ett tag slutade hon helt med det beteendet och blev en superhäst! Lycka till!

Min medryttarhäst betedde sig så med mig när jag var yngre. Det var helt enkelt roligt att passa på när inte ägaren som var större och starkare än jag var med. Det är bara att rida på. Det kan hjälpa att rida ungefär samma runda några ggr och trava på raskt och skritta på utan att själv hoppa till och visa att du blir skrämd när han skuttar till. Rid på med bestämda skänklar i ordentligt tempo istället för att spänna dig och hålla i honom. Han släpper nog det när han känner att han får röra på sig ordentligt och inte måste göra tjuvhopp för att få bli av med överskottsenergin. När det blir mer rutin på det hela tror jag det blir bättre. Ev kan du försöka rida ut tillsammans med andra tills du känner hästen bättre.

Det låter nästan lite som min medryttarhäst. Hon hoppar gärna till för minsta lilla och jag erkänner att jag också tycker att det är lite läskigt. Man sitter på helspänn hela tiden och rider helst på ridbanan för där händer det minst "farliga" saker. Rider jag ut så går jag inte långt och håller mig till min vanliga rutt. Nu börjar jag känna henne lite bättre och brukar "morra" lite när hon stelnar till och bestämt kräva att hon ska fortsätta koncentrera sig på mig. Då brukar skutten utebli. Så försök ;) att sitta lugnt och bara tänka framåt. Det kan bara bli bättre!

hästen testar dej helt klart!! iaf om du såg att hästen inte gjorde nått med ägaren när du var och tittade! så som många skriver var lugn förtående men mest avallt bestämd! tänk förbi det "otäcka". funkar nog utmärkt tillslut!!
lycka till!!:bump:

ägaren red aldrig när jag var och provred.. tänkte titta ikväll hur det gick för henne men det blev aldrig av att vi sågs i stallet idag. får ta det en annan dag. :)

ok, lugn, förstående men bestämd låter ju vettigt. ifall han någon gång skulle bli rädd på riktigt känns det ju taskigt att bli arg på honom. :)

Håller inte med om allt detta med "testa". Utgå ifrån att hästen är ärlig i det den känner. Hästen är tittig och sprättig och blir lätt orolig och känner inte dig tillräckligt, har inte byggt upp ett förtroende för dig så att den blir lugn tillsammans med dig. Dess oro förstärks naturligtvis av att den känner att du också blir rädd. "jaså är hon rädd oxå, då måste det vara RIKTIGT ILLA" :eek: typ.

Min arab är också tittig och hoppar till, det är olika olika dagar och man vet aldrig riktigt vad det blir. T ex pysande bullrande asfaltmaskin - helt okej; vedhög där det inte fanns en vedhög igår - inte alls okej. :smirk: Enda jag kan råda dig är att ta det lugnt och fint, påminn dig själv om att du inte åker av bara för att han hoppar till, prata lugnt med hästen, klia honom mellan öronen ibland/klappa på bogen när han är lugn och tala om att han är duktig osv., sjung lite för honom. Sen är jag mycket för att umgås med hästar ifrån marken, gå ut o promenera med honom några ggr och prata och lära känna varandra lite.
Sen tvivlar jag på att han sticker, hade han varit en stickahäst hade han nog redan gjort det, han är en fegis/sprätthäst helt enkelt.

Som sagt - lita på att hästen är ärlig och var lugn. Till slut sitter du där och garvar åt hans larv, det är så jag gör med min häst nu fast jag tyckte det var lite läskigt i början.

PS Sen allt detta med att DU ska rida ut, ägaren ursäktar hästen med att han inte har ridit ut "på länge" - låter som om hon är skraj för att rida ut på den och vill att medryttaren ska göra det.

Lycka till!

PS Sen allt detta med att DU ska rida ut, ägaren ursäktar hästen med att han inte har ridit ut "på länge" - låter som om hon är skraj för att rida ut på den och vill att medryttaren ska göra det.

Hmm.. har också tänkt den tanken några ggr och undrat varför hon själv inte ridit ut på länge. Vet inte riktigt vad hon gör varje gång hon rider, men vi ska börja med att skriva dagbok över vad vi gör varje gång, känns bra. Är lite jobbigt vissa dagar att försöka förstå hästens beteende när man inte vet vad den har "varit med om"/gjort dagen innan. Eller bara om man är osäker på vad man ska göra just den dagen beroende på vad den gjorde dagen innan.

Ska till stallet på lördag nästa gång, får försöka daska till mig och sammanfatta eran hjälp! :)

Var som sagt ute och red igår... gick jättebra!! :D
Kändes som att det sa "klick" efter halva tiden och han började lite på mig och gick skitfint.. Strulade ingenting! Känns jättebra nu. Tuffade till mig och följde era tips, tack!

:bump:Hej på dig ..Är han inte sådan med ägaren .så är det nog hoss dig felet är.Då tycker Jag att du inte kan slå honnom,du måste ju" tydligt" visa vad du menar.Rätt instälning att titta när ägaren ridr,När hon rider ut kan du kanske gå med en Bra bit bakom och se hur han betersig,Då vet du vad han gjör o intr gjör.Lycka till Chik:bump:

Nu har jag inte läst alla svar du fått :crazy:
Själv har vi araber, de är lite mer uppmärksamma och enligt många "tittiga". Mitt tips är var lugn, andas långsamt och för allt i världen gör inte misstaget att korta tyglarna så fort något händer ;) Nu vet jag ju inte hur situationen är.. Men hästar är flyktdjur, känner de att något är läskigt så är det dumt att "hålla" i dem för mkt. Det gör oftast saken mkt värre. Sitt djup och prata lugnt. :bump: Men jag är ingen expert.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 240
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka