Testar eller vad tror ni?

caradan

Trådstartare
Köpte hästen för 1 månad sen.
Var ganska stressad ibörjan men lugnade sig och allt flöt på.
Bytt stall för 1 vecka sen och hästen är som förbytt att rida.
Helstressad och på tåna hela tiden.
Från marken fungerar det utan problem i all hantering men så fort jag kommer upp på ryggen så stressar hon och tippar på tåna och är på väg att explodera hela tiden idag bocka hon för första gången.
2ggr om har det slutat med att jag suttit av för jag vågar inte sitta kvar ifall hon får ett riktigt spel.
När min dotter (14år) rider så trippar hon oxå men absolut inte på samma sett och hon håller sig i skinnet.
Idag så longerade jag innan för att hon skulle bli av med energi ändå blir det såhär.
Tips och idéer vad jag ska göra?
Är livrädd för att sitta upp igen och vill helst bara glömma att jag har en häst övht

Hästar testar inte :) Det ägaren kan uppleva som att den "testar" är oftast att hästen är otrygg med sin ägare. Tydligare ramar brukar hjäpa. Om du blivit rädd så känner hästen garanterat av det och ni lite "skrämmer varandra". Ta hjälp så att ni kan hitta ett tryggt sätt att umgås igen, sitt inte upp om du inte känner att du vågar och vill! Kanske ni kan gå ut på promenader, tömköra, longera, din dotter kan rida om det fungerar bra och mitt hetaste tips - hitta någon duktig ryttare som rider hästen! Bästa är om du kan sitta upp en stund på slutet och fortsätta träna för personen så att du och hästen inte skrämmer upp varandra i onödan o befäster detta. Det är inte alls ovanligt men med bra hjälp oftast ganska lätt att lösa :)

Att hästen dessutom bytt ägare och bytt stall två gånger (?) på så kort tid är inte alls ovanligt att de reagerar mycket. Hästen har ju ingen trygg punkt kvar i tillvaron :)

Hästar testar inte :) Det ägaren kan uppleva som att den "testar" är oftast att hästen är otrygg med sin ägare. Tydligare ramar brukar hjäpa. Om du blivit rädd så känner hästen garanterat av det och ni lite "skrämmer varandra". Ta hjälp så att ni kan hitta ett tryggt sätt att umgås igen, sitt inte upp om du inte känner att du vågar och vill! Kanske ni kan gå ut på promenader, tömköra, longera, din dotter kan rida om det fungerar bra och mitt hetaste tips - hitta någon duktig ryttare som rider hästen! Bästa är om du kan sitta upp en stund på slutet och fortsätta träna för personen så att du och hästen inte skrämmer upp varandra i onödan o befäster detta. Det är inte alls ovanligt men med bra hjälp oftast ganska lätt att lösa :)

Att hästen dessutom bytt ägare och bytt stall två gånger (?) på så kort tid är inte alls ovanligt att de reagerar mycket. Hästen har ju ingen trygg punkt kvar i tillvaron :)
Stallbytet var tyvärr ofrivilligt men det stallet vi först stod i lovade guld och grönaskogar när jag var där och tittade men slutade med kalabalik och panikflytt :(

Stallbytet var tyvärr ofrivilligt men det stallet vi först stod i lovade guld och grönaskogar när jag var där och tittade men slutade med kalabalik och panikflytt :(

Ja det förstår jag att man inte flyttar runt bara för att. Menade bara att det är ingen konstig reaktion hos hästen o vet man om det så är det ju lättare att anpassa sig till situationen o arbeta utifrån det :)

Köpte hästen för 1 månad sen.
Var ganska stressad ibörjan men lugnade sig och allt flöt på.
Bytt stall för 1 vecka sen och hästen är som förbytt att rida.
Helstressad och på tåna hela tiden.
Från marken fungerar det utan problem i all hantering men så fort jag kommer upp på ryggen så stressar hon och tippar på tåna och är på väg att explodera hela tiden idag bocka hon för första gången.
2ggr om har det slutat med att jag suttit av för jag vågar inte sitta kvar ifall hon får ett riktigt spel.
När min dotter (14år) rider så trippar hon oxå men absolut inte på samma sett och hon håller sig i skinnet.
Idag så longerade jag innan för att hon skulle bli av med energi ändå blir det såhär.
Tips och idéer vad jag ska göra?
Är livrädd för att sitta upp igen och vill helst bara glömma att jag har en häst övht
Ta det lugnt, lugn. Promenader, led hästen när dottern rider. Ta proffessionell hjälp med ridning och hantering. Låt bli att rida förrän du är lugnare. Lång tid, planera ridning efter julstöket när du har ordentligt med tid och det är fett tråkigt och dåligt med pengar, set välkända fenomenet i-landsproblemet- januari-shortage-money-supply.

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 203
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30