Fast om jag snabbt söker på synonymer till skola så finns verben (förutom utbilda); fostra, träna och dressera, vilket jag i alla fall inte tolkar som något som händer i och med att någon bett eller frågat någon om något.
Jag läser det som att du "utbildat/tränat/fostrat honom att skicka smset", alltså att han inte vet bättre, så jag skulle absolut inte säga att det är en märklig tolkning i sammanhanget kring hur du uttryckt dig om lantbrukaren tidigare:
"den nya odlaren är just det - ny och oerfaren."
"Tror knappast en jordbrukare vet vad hans ogräs- eller mögelmedel har för inverkan på katter i rastgård."
"men jag är ändå väldigt skeptisk till att han vet vad hans medel har för effekt på jordgubbar och katter i rastgård."
"Jag vet att den som sprutar har strikta regler att förhålla sig till!! Jag vet! Jag är inte tappad bakom en vagn gällande detta."
Men ändå gör du inget annat än att misstänkliggöra honom? Även om alla säger att det finns regler och förhållningssätt att förhålla sig till så uttrycker du flera gånger det som att han inte skulle ha koll på det, eller bryta mot lagar och regler (se din egen trådstart).