Sv: Terriers!

Det finns en släthårig foxterrier samt en jack russel(6 månader) i stallet.. foxen har jag ALDRIG hört skälla en enda gång, hon strosar runt på gården och kommer ens knappt fram och nosar om det kommer någon ny människa.
Jack russelvalpen skäller däremot, men ytterst lite, annars så strosar hon oxå runt där och nosar på saker o ting.

perfekta minihundar:love:

Jag har English Toy Terrier

-ofta skälliga - rasen har lätt till skall ja
-energiknippen utan avstängningsknapp Mina tjejer älskar att mysa i soffan eller sängen också!
-uppe med tuppen Sålänge dom får mysa i värmen av täcket så kan dom sova länge ;)
-jaktgalna Jaktintresse har dom absolut, men jag har tränat mina damer och när dom ser vilt och jag säger nej så stannar dom. Det gör dock inte min Chow Chow.
-envisa som synden Envisheten finns där, men rasen är ändock ganska följsam.
-inte direkt ngt för lydnad Eftersom följsamheten ändå finns där och dom tycker att det är kul att lära sig nya saker så går det absolut att träna lydnad med dom.
Min ena tik, Kaisa:
bild11.jpg

Min skäller när det ringer på dörren, men säger jag åt henne är hon tyst, annars aldrig.
Är med på allt jag gör, sover när jag sover etc.
Hon är då inte envis alls, ger sig direkt. Har henne lös överallt, då hon går hack i häl på mig.

Har en Australisk terriertik :love:

Kompisens JR stämmer bättre in på "fördommarna" i ursprungsinlägget.

Ska man ha en terrier, så ska man ha en aussie ;)

Trevliga jyckar..

Valpar_katt_1.jpg

Med trevliga psyken och stabila lynnen :angel:

Jag är uppvuxen med en strävhårig foxterrier.

-ofta skälliga
Ja... vår blev skällig när vi flyttade ut på landet och lät henne i princip göra som hon ville. Men hon slutade om man sa till henne, upplevde nog min schäfer som skälligare.

-energiknippen utan avstängningsknapp
Energiknippe ja, men hon hade en avstängningsknapp, pigg och glad när vi hittade på saker och en riktig slöis när det inte hände nått kul runt henne.

-uppe med tuppen
Nej, faktiskt rejält morrontrött även om min pappa alltid drog henne med sig när han skulle hämta tidningen.

-jaktgalna
Tja, gillade att jaga katterna på gården som la sig och spann om hon kom i fatt dem, och att "ta musen" i sandhögar kunde roa henne om man stod bredvid eller hjälpte till. Att jaga harar eller rådjur var inte så kul däremot joggares skosnören...:angel:

-envisa som synden Ja... och det stämmer nog för alla i min familj så varför skulle inte hunden bli det.

-inte direkt ngt för lydnad
Jodå, hon var riktigt duktig, tävlade både lydnad och agility med mig och syrran, och då var vi ju fortfarande hundungdomar (10-15år).
Dock brast det oftast på att hon inte tog sig tid till att ligga helt ner så armbågarna var i...

En allert och go hund var hon, familjens första hund som blev så här bra trots många åsikter om vem hon skulle lyda:crazy:

Själva har vi precis köpt en liten westie nyligen och när vi pratar lydnad går det väldigt bra. Han har redan lärt sej hit och om han gör något dumt ät det bara att knäppa han lite på nosen och säga nej så var det lilla problemet över. skälelr gör han nästan aldrig men det beror antagligen på att han bara är valp. Energie har ahn gott om men efter en stunds lek går han åt sidan

Har haft 2 olika terrierraser, Cairnterrier och Bullterrier, och utgår från dem:

-ofta skälliga: Inte ett dugg, ingen av dem (föräldrarna födde upp cairnisar, så dem har jag träffat en hel drös av genom åren)

-energiknippen utan avstängningsknapp: Bullterriern var en riktig soffpotatis (men när hon väl gjorde något så gjorde hon det till 110%). Cairnisarna är energiknippen, javisst, men har heller inga problem att verkligen koppla av (skulle nog inte vara så populär som den är som pensionärshund annars)

-uppe med tuppen: Nej, går upp när husse/matte går upp, tar gärna sovmorgon lite då och då.

-jaktgalna: Bullterriern gillade att jaga bollar (men det kallar jag mer för bolltokig än jaktgalen) och cairnterrierna är ena hejare på att fånga mullvadar, men jagar inte i övrigt.

-envisa som synden: Bullterriern har mkt egen vilja, men inga problem med cairnisar.

-inte direkt ngt för lydnad: Cairnterrierna tävlade både lydnad och agility med bra resultat (ett par av våra uppfödningar deltog i agility-SM), Bullterriern lyder, men är lite trögtänkt (men även bullterrier tävlas mkt i agility utomlands)

Tyvärr måste jag ju säga att alla punkter här ovan (dina förutfattade meningar) enligt mig stämmer in på JRT, som jag inte alls skulle vilja ha själv... Har träffat en hel del (inte helt ovanliga på hästtävlingar som du säkert vet) och samtliga har varit skälliga, nafsiga, haft kullager under tassarna och jetmotor i arslet. Lydnad tänker jag inte uttala mig om på dem då vissa hundar tenderar att ändra sig när de inte är hemma, men jag har inte fått något positivt intyck iaf.

jag har mycket pitbullterrier i min hund...

Skälliga: Knappast...Inte offta jag hört han skälla!

Energiknippen/ingen avstängnisknapp: Både ja,och nej.. När vi är ute är han vääldigt busig,är både högt och lågt i bland,men när vi kommer in så lägger han sig,och är kolugn..

Uppe med tuppen: Hahaha,dagens skämt! Han ligger gärna kvar i sängen tills 10-11 och snarkar och fiser!:D

Jaktgalna: Hade en katt här på gården i våras,han fick syn på den en gång och skulle springa efter,men stannade på en gång när jag ropade "STANNA".

Envisa som synden: Är väll det jag mest kan hålla med om,men han är envis på ett charmigt sätt! :angel::love: Han är aldrig bråkig och så,men om man TEX är ute och plockar hallon,så är han med och tar ur hinken,man säger nej,han går undan,smyyyger sig fram,man säger nej igen,han går undan,men på nått jäkla sätta så hamnar han i hallonhinken iallafall! Lika om man är vid en sjö,och han inte får bada,likförbannat så hamnar han i vattnet iallafall..Har han gett sig fan på att han SKA bada,så SKA han bada,lika med hallonen..Alltså så är det bara smågrejer det handlar om..

Inte direkt till lydnad: Njae,min hund tycker nog att det finns roligare saker att göra!:D

Beror nog på själva rasen,och inte kategorin "terrier"! Finns många olika raser under kat. terrier.

Senast ändrad:

-ofta skälliga
Jag har haft två terrier i mitt liv, släth. foxterriers. Och ingen av dem har varit mer skälliga än andra hundar.

-energiknippen utan avstängningsknapp
Visst har de mycket energi, de orkar nästan hur mycket som helst när det gäller någon fysisk aktivitet. Men avstägningsknapp har dem allt..

-uppe med tuppen
Min terrier som vi har nu ligger och sover med mig på morgonen, hon väcker mig när hon vill ut vid 9 tiden, ibland väcker hon mig inte alls. Sen går vi och sover lite till, händer iblnad över middagstimmen.:angel: Sen när jag väl gått upp ur sängen vandrar hon in till soffan och lägger sig på filten.

-jaktgalna
Terriers anses har mycket anlag för jakt i sig och jag tycker att det stämmer, men det kan också vara för att våra hundar är tränade till jakt. De är jakthundar..

-envisa som synden
Det måste jag hålla med om. Jag och min hund brukar ha små fajter om vem som bestämmer egentligen, jag vinner tillslut men det hindrar inte henne från att envisas igen. De är små "jävlar" med vilja av stål.;)

-inte direkt ngt för lydnad
Visst behöver man ofta lägga ner mycket mer tid på en terrier än en t ex. Golden. Men en vältränad terrier kan jag bara säga är helt underbar!

(men enligt min åsikt så beror allt på själva hunden, inte "rasen")

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 278
Senast: mackan
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 073
Övr. Hund Känner jag behöver lite tips/råd/input här.. Eller skriva av mig åtminstone! Vi har från innan en ettårig corgihane. Något osäker av...
Svar
18
· Visningar
2 007
Senast: mazariin
·
Övr. Barn Jag vet för det första inte om tråden hamnar rätt, det handlar visserligen om barn men inte mitt barn. Jag tror att man kan få bättre...
Svar
8
· Visningar
2 483
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka