Terräng-tävling, allmänna tips.

H

Hotandspicy06

Ska ev. starta en terräng-tävling med min D-ponny arab den 23:e Agusti. Är helt ny på detta så skulle behöva lite allmänna tips på hur jag tränar bäst nu dom kommande 2 månaderna innan tävlingen.

Blir lite av en fejk terrängtävling på hemma klubben då terrängbanan kommer varar omkring 750m + att hindrerna inte är fasta :angel: Kommer gå av stapeln på ett gräsfält.

Jag ska hoppa LD (80cm)- 5 cm = 75cm. Ingen höjd med andra ord. Vore ju käkt om han kan hoppa stillastående från vägran, tänkte jag:idea: *obs skämt*

Jag snackar alltså inte om fälttävlan med 3 grenar utan bara terrängmomentet.

Min ponny är otroligt het. Har nyss bytt bett, som han funkar helt OK på, kan åtminstonde trava o galoppera ute utan att han blir alldeles åt vettet:o:p

Han går nu på bete (har gått där ca 4 veckor, vilat i 3) så är lite rund om magen. Började rida förra veckan och han har inte tappat jätte mycket, då han var i rätt bra kondis innan.

Han är ganska tittig och somsagt het. Vilken inte alltis är en helt lyckad kombination:D:grin:

Hur tränar jag honom bäst för att får honom att:

*lugna ner sig i terrängen?
*få upp konditionen?
*vara mindre tittig?

Tips mottages varmt. Våran första start i annat än clearround + aldrig tränat terräng.

Sv: Terräng-tävling, allmänna tips.

Jag har aldrig själv hålit på med fältävland MEN jag håller på med körning (dressyr, precesion, maraton) precesion = banhoppning, maraton (fasta hinder) = terrängmomentet.

Om någon med så lite träning skulle vilja starta i maraton hade jag avråt dena att göra det pga att det är mycket krävande av både häst och kusk. Men om det hade funits maraton tävlingar med en så kort sträcka och EJ fasta hinder skulle jag rekomendera dom att prova. så efter som du inte ska hoppa fasta hinder så tycker jag att det bara är att prova på.

Konditions träning gör vi genom att trava, skrita långa sträckor i ett tempo som är lite över det tempot vi behöver hålla på tävlingarna.

Tittighet botar vi genom att utsäta dom för mycket (inte allt på samma gång) men att bara åka iväg till nya ställen är ett jätte bra sät (kan vara till en kompis eller liknande).

Lungna ner sig i terrängen. Lugn ryttare = lugn häst. Annars mycket lugn träning i terrängen. ;P

Som sagt jag är ingen fältävlands ryttare dock är jag hopp rytare samt maraton kusk. :D

Tack för bra tips!

Någon annan som orkat läsa igenom hela långa inlägget och har några tips?:p

Är ingen expert men, konditionen tränas upp gradvis, börja men långa trav sträckor i lungt tempo, sedan likadant med galoppen.
Öka sedan när du känner att han orkar mer.
Gör några små hinder hemma som du kan träna på så att ni får in ett lagom tempo och ett flyt. De brukar bli lungnare när de får rutin på det hela.

Liknande trådar

D
Fälttävlan Hejsan :D Jag ska börja träna fälttävlan har jag kommit på :) Men vad gäller för klassen P70, det står att hinderhöjden är max 75 cm...
Svar
4
· Visningar
7 951
H
Fälttävlan Japp, nu har jag och min lilla ponny startat vår första riktiga fälttävlan, Vi startade redan ifjol en klubbklass, "mini" där...
Svar
5
· Visningar
1 222
Senast: HoneysEmma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka