Tempsänkning innan fölning

Kalahari

Trådstartare
Undar lite över era erfarenheter kring temperatursänkningen hos sto innan fölning. Jag vet att stoet sjunker i temp 0,5-1 grad innan hon ska föla, och den stora frågan är; hur många gånger sjunker tempen???

Jag har nu tempat några ston regelbundet när det närmar sig fölning och fått slutresultatet att tempen sjunker två gånger. Först trodde jag att det var en tillfällighet eller att tempen kanske visat fel, men senast för några dagar sedan hände samma sak igen. 16 april mitt på dagen sjönk tempen till 37,0 grader (normaltemp 38,0). Var övertygad om att fölet skulle komma samma natt då stoet visade tecken på att vilja föla, men inget kom. Tempen gick upp till 37,8 sent på kvällen. Nästa dag sjönk tempen igen för att sedan gå upp på kvällen och den natten (18 april kl 00:45) fölade hon.

Vad har ni för erfarenheter kring detta? Sjunker tempen en eller två gånger? Hur lång tid efter detta fölar stoet?

Sv: Tempsänkning innan fölning

Mitt stos temp sjönk en gång, kommer inte ihåg exakta siffror men tror att det var 0.5-1.00 grads sänkning några timmar innan fölning. Hade tempat henne en tvåveckors period har jag för mig och plötsligt sjönk tempen. Ändå lyckades jag missa fölningen på några minuter.

Sv: Tempsänkning innan fölning

En halv grad samma kväll som fölningen på mitt sto, mätt ett par-tre timmar innan fölning. Enligt förra ägaren stämmer detta med tidigare fölningar på samma sto.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 685
Senast: skuggi
·
Avel hej skulle behöva lite tips råd o erfarenheter. jag har ett shetlandssto som är dräktig. Hon brunstade kraftigt o smet in till...
2
Svar
20
· Visningar
5 343
Senast: athena
·
Avel Då jag tycker att ämnet är väldigt intressant och inte hittade ngn sån tråd så tänkte jag att vi som är intresserade av och/eller...
2
Svar
29
· Visningar
4 082
Senast: LFreddy
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 016

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka